ثبت نام

مهندس اصابتی: از گسترش اقدامات پیشگیرانه برای کاهش حوادث ناشی از کار در همکاری با صنعت بیمه استقبال می کنیم

IMG-20190923-WA0036

مهندس محمداصابتی مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور  در جلسه کارگروه تخصصی بیمه های مسئولیت سندیکای بیمه گران با اشاره به آنکه بحث ایمنی در کارگاههای زیر ۲۵ نفر شاغل بصورت جدی توسط وزارتخانه تابعه اش دنبال می شود، اظهار داشت: ۹۵درصد کارگاههای فعال در کشور زیر ۲۵ نفر شاغل دارند که بیشتر سوانح کار در آن رخ می دهد و در راستای کاهش حوادث سال گذشته آئین نامه استقرار مسئول ایمنی در این دسته کارگاهها را تدوین کرده ایم.

اصابتی افزود: به طور متوسط سالانه ۱۱ هزار سانحه و حادثه ناشی از کار داریم که ۱۰ درصد آن منجر به فوت است. این رقم بالایی است که پرداخت خسارتهای آن بر دوش شرکت های بیمه ای است.

وی با اشاره به بالا بود آمار حوادث مربوط به سقوط از بلندی در پروژه های ساختمانی گفت: سقوط افراد در پروژه های ساختمانی با رعایت نکات ایمنی و هزینه های اندک می توان از بروز فاجعه پیشگیری کرد. در یک مورد تجربه شخصی  در یک ساختمان پنج طبقه در حال ساخت  دو نفر کارگر به علت سقوط از ارتفاع جان سپرده بودند. بررسی های ما نشان می داد که اگر کارفرما فقط۱۰ هزار تومان هزینه می کرد این حادثه اتفاق نمی افتاد. مواردی از این دست فراوان است که با رعایت دستورالعمل های اولیه و هزینه های پایین توسط کارفرما می توان از بروز فاجعه جلوگیری کرد.

دبیر شورایعالی حفاظت فنی با اشاره به سهم بالای خسارتهای حوادث کار از GDP کشور، بیان داشت: آمار سازمان بین المللی کار نشان می دهد بین سه تا هفت درصد ازGDP کشورها را بخش  خسارت های مادی حوادث و بیماریهای ناشی از کار به خود اختصاص داده است. ایران در این شاخص در رده کشور های متوسط قرار دارد. اگر این رقم برای ایران چهار درصد هم  باشد هزینه بسیار سنگینی است.

اصابتی با اشاره به بروز نُه حادثه بزرگ از ابتدای سال تاکنون و  خسارتهای سنگینی که  پرداخت شده است ، گفت: بعد از اینکه حوادث حوزه نفت زیاد شد با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین نظام نامه ای با وزارت نفت در دستورکار قرار گرفت که  این نظام نامه هفته گذشته توسط وزرای کار و نفت  امضاء و ابلاغ شد. در خصوص مناطق آزاد هم  که موضوع سوانح کار در آن مشکلات جدی دارد پیگیر تدوین نظامنامه مشابه ای هستیم.

مدیرکل بازرسی کار وزرات تعاون کار و رفاه اجتماعی با تایید این مطلب که باید سهم و قصورکارفرما در بروز حوادث بررسی و لحاظ شود، گفت: متاسفانه در وضع فعلی میزان تقصیر کارفرما اندک دیده می شود. در حالیکه در کشورهای دیگر اینگونه نیست که همه چیز متوجه شرکت های بیمه باشد و کارفرما خود را مبرا بداند. از سوی دیگر پیام ما به صنعت بیمه آن است که اگر به این نتیجه رسیده اید پیشگیری می تواند موثر باشد ما هم حاضر به همکاری هستیم. آمارها بین المللی نشان می دهد با هزینه در آموزش، ایمنی کارگاه و اموراستحفاضی می توان چند برابر برداشت نمود . با همین دیدگاه برای کاهش سوانح و حوادث ناشی از کار آماده همکاری با صنعت بیمه هستیم.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.