ثبت نام

پیوستن کانون سراسری به دو کمپین «کارگاه ایمن، ساختمان ایمن» و«ساختمان پایدار، محیط زیست پایدار»

۰۱۲۳۴-۸۰۰

به گزارش خبرنگار «صما» عباس آخوندی ضمن استقبال از این جریان رسانه‌ای و راه انداری این دوکمپین از سوی مجتمع رسانه‌ای ساختمان(صما-مجله ساختمان)، نقش آنها را در توسعه اهداف فرادستی صنعت ساختمان موثر ارزیابی کرد.

شایان ذکر است مجتمع‌رسانه‌ای‌ساختمان سال گذشته در نمایشگاه مطبوعات با راه اندازی کمپین اخلاق حرفه‌ای گام های موثری در عرصه نهادینه شدن این امر مهم در حوزه مهندسی برداشت، امسال نیز با درک ضرورت و اهمیت پرداختن مستمر به مقوله ایمنی در حوزه ساختمان، برای فرهنگ‌سازی و کمک به توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز جهت ارتقای ایمنی ساختمان، گام پیش نهاده و اقدام به راه اندازی پویش (کمپین) ملی کارگاه ایمن، ساختمان ایمن نموده است که تا پایان سال ۹۶، تمرکز اقدامات رسانه‌ای، علمی و آموزشی خود را بر محورهای نَه به سقوط از ارتفاع، پیشگیری از آتش سوزی در ساختمان، ایمن و استانداردسازی تاورکرین‌های شهر، آموزش ایمنی برای همه کارگران، پیشگیری به حوادث برق گرفتگی و جلوگیری از حوادث تخریب و گودبرداری قرار داده است.

همچنین این رسانه در دو سال اخیر فعالیت‏های متمرکزی جهت فرهنگ‏سازی، اهمیت دادن به مسائل زیست محیطی و ایجاد ساختمان‏های با کیفیت برنامه‌ریزی و اجرا کرده است. ایجاد دبیرخانه برچسب انرژی ساختمان، برگزاری دو همایش ملی «برچسب انرژی ساختمان» و « اجرای قوانین انرژی در ساختمان» و برگزاری ۲۲ کارگاه آموزشی با مشارکت بخش خصوصی و متولیان دولتی از آن جمله بوده است؛ لذا در نظر دارد با ایجاد کمپین «ساختمان پایدار، محیط زیست پایدار» برنامه‏های خود را به صورت مداوم ادامه داده تا بتواند گام موثری در زمینه ایجاد هم‌افزایی میان ارگان‏های ذی‏ربط به منظور ایجاد بسترهای لازم جهت توسعه موضوع پایداری در صنعت ساختمان و ایجاد انگیزه و ارائه راهکار در راستای اجرایی شدن موضوعات پایداری در صنعت ساختمان بردارد.

به گزارش خبرنگار «صما» عباس آخوندی در گفت‌وگوی اختصاصی با «صما» در پاسخ به این سؤال که راهکارهای افزایش ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی با توجه به وقوع حوادث متعددی نظیر سقوط کارگران ساختمانی از ارتفاع، سقوط تاورکرین‌ها، حوادث ناشی ازگودبرداری و… چیست تأکید کرد: اصلی‌ترین مانع در نهادینه کردن بحث‌های حرفه‌ای‌گری در عرصه مهندسی ساختمان ناشی از این است که ما در این حوزه باید دو معضل اساسی مواجه هستیم.

عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اساسی بازار مسکن، سوداگری کسانی است که عمدتاً در این عرصه سفارش‌دهنده هستند، تصریح کرد: در واقع در حوزه عرضه مسکن اصلی‌ترین مشکل ما ناشی از این است که افرادی که فاقد صلاحیت مهندسی هستند در این عرصه فعالیت می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی در همین حال اظهار داشت: علاوه بر این بازار مسکن ما نیز مشکل استقرار نظام حرفه‌ای‌گری دارد به طوری که برای رفع این معضل نیازمند استقرار حوزه نظام ارجاع کار به‌صورت حرفه‌ای هستیم.

آخوندی درعین‌حال رعایت اخلاق مهندسی را نیز از دیگر موضوع‌های ارزیابی کرد که نقش بسیاری مؤثری در نظامند شدن صنعت ساختمان دارد، افزود: موضوع اخلاق حرفه‌ای که از سوی مجتمع رسانه‌ای صنعت ساختمان به صورت راه اندازی یک کمپین مورد ترویج قرارگرفته است باید در سطح کشور مورد مطالبه بیشتری قرار گیرد.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که نقش مقررات و ضوابط نظیر آیین‌نامه کنترل ساختمان تا چه حد در ایمن‌سازی کارگاه‌های ساختمانی و نیز تحقق ساختمان پایه‌ای منطبق با محیط‌زیست پایدار مؤثر است، تأکید کرد: قطعاً تمامی این موارد در تحقق اهداف این کمپین‌ها مؤثر هستند، اما اصلی‌ترین مسئله رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای است که در آیین‌نامه کنترل ساختمان نیز توجه ویژه‌ای به آن شده است به‌طوری‌که در محتوای آن تأکید شده مهندسان باید از رعایت مسائل محیط ریست در محصول نهایی خود مراقبت کنند.

صما- مجتمع رسانه‌ای ساختمان در نمایشگاه مطبوعات امسال و هم‌زمان با راه‌اندازی کمپین «کارگاه ایمن،ساختمان ایمن» نشستی با حضور نمایندگان تشکل‌های صنفی صنعت ساختمان با موضوع بررسی راهکارهای ارتقای ایمنی در صنعت ساختمان و روش‌های افزایش ایمنی برگزار کرد.

در این میزگرد تخصصی ابوالفضل اشرف منصوری رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت‌کار کشور، اکبر شوکت رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور، حسن سلطانعلی دبیر کمیته اجرائی کاهش حوادث ساختمانی سازمان نظام‌مهندسی استان تهران، مجید شرافتی نژاد معاون فنی سامانه مدیری HSE شهردار تهران؛ و داراب صفری رئیس نظام کاردانی ساختمان حضور داشتند.

به گزارش «صما» بر اساس استانداردهای بین‌المللی هر حادثه منجر به فوت باعث از بین رفتن ۷۵۰۰ روز کاری می‌شود و طبق آمارهای بین‌المللی هرساله ۶۰ هزار حادثه منجر به فوت در کارگاه‌های ساختمان‌سازی کشورها رخ می‌دهد. بر اساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،۴۶ درصد حوادث منجر به فوت کشور ما در کارگاه‌های ساختمان‌سازی اتفاق می‌افتد که البته گودبرداری و ریزش ساختمان؛ بیشترین سهم را در بروز حوادث به خود اختصاص داده‌اند. به‌صورت کلی حوادث و بیماری‌های ناشی از کار ۴ درصد از تولیدات ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد. بااین‌حال سالیانه ۲۷۰ میلیون حادثه در محیط‌های کاری رخ می‌دهد و ۱۶۰ میلیون بیماری شغلی گزارش می‌شود. به عقیده کارشناسان و مسئولین عدم آموزش‌های حرفه‌ای، نبود تجهیزت ایمنی مناسب و عدم همکاری ارگان‌ها و نهادهای مردمی بعث افزایش سیر صعودی آمار حوادث ساختمانی شده است.

ورود نهادهای مردم در امر ایمنی و بهداشت‌کار مغفول مانده است

در ابتدای این نشست رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت‌کار کشور با مقایسه آمار حوادث شغلی در ایران و کشورهای پیشرفته صنعتی گفت: درحالی‌که در کشورهای پیشرفته‌تر، آمار حوادث شغلی سالانه کاهش می‌یابد آمار حوادث شغلی در ایران سال‌به‌سال افزایش یا کاهش بسیار اندکی دارد.

ریاست سازمان صدا و سیما

سیدابوالفضل اشرف منصوری بابیان مطلب فوق افزود: طبق آمارهای رسمی وزارت کار حوادث حین کار در کارگاه‌های ساختمانی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، حدود ۲۱ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: این تعداد در سال ۹۳ حدود هزار و ۸۷۸ فقره و در سال ۹۴ حدود هزار و ۴۹۴ فقره بوده که میزان این کاهش به‌هیچ‌عنوان رضایت‌بخش و هشدار جدی برای تغییر دیدگاه‌ها و نظارت‌ها در خصوص حوادث ناشی از کار است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت‌کار کشور دراین‌باره گفت: عدم آموزش، ناآشنایی کارگران با مسائل ایمنی، عدم شناخت خطرات پیرامون محیط کار مهم‌تر از همه، رواج تفکر بیمه‌ای در میان کارفرمایان تأثیرات عمیقی برافزایش آمار حوادث شغلی کارگران در ایران داشته‌اند.

وی با انتقاد از عدم توجه کافی کارگران به ایمنی‌شان در محیط کار، بیان کرد: کارگران نیز به دلیل آنکه بعضاً آگاهی پایینی دارند با این ایده که بیمه هزینه حوادث شغلی احتمالی را پرداخت می‌کند نسبت به ایمنی‌شان بی‌توجه هستند درحالی‌که اگر کارگری در یک حادثه شغلی دچار نقص عضو شود در آینده در بازار کار هیچ جایگاهی ندارد.

وی با انتقاد از قدرت بلامنازع کارفرما در برابر مسئولین ایمنی و بهداشت تأکید کرد: قراردادهای کار مسئولین ایمنی و بهداشت باید مانند ناظران مراکز بهداشت و شبکه‌های دامپزشکی که حقوقشان را از کارفرما می‌گیرند ولی به نهادهای دولتی نظارتی گزارش می‌دهند و ممانعتی در اعمال‌نظرشان وجود ندارد، اصلاح شود.

به گفته اشرف منصوری، اگر انعقاد، فسخ یا اتمام قرارداد مسئولین ایمنی و بهداشت در حیطه کاری انجمن‌های صنفی که شریک اجتماعی وزارت کار به شمار می‌آیند قرار بگیرد؛ امنیت شغلی مسئولین ایمنی و بهداشت تضمین می‌شود و آن‌ها می‌توانند کارشان را به نحو احسن انجام دهند.

این مسئول حفاظت فنی و بهداشت افزود: در حال حاضر وضعیت ایمنی کشور روند منفی داشته و برای رسیدن به نقطه صفر تلاش‌های زیادی لازم است؛ زیرا در مباحث ایمنی ناشی از کار، رتبه ایران ۱۰۲ در بین ۱۸۹ کشور است.

اشرف منصوری با اشاره به اینکه کشور ژاپن در حال حاضر دارای رتبه یک در مبحث ایمنی و بهداشت‌کار است گفت: نرخ حوادث ناشی از کار در این کشور نزدیک به صفر است و این آمار ناشی از همدلی و همکاری تمام اعضای جامعه است.

وی گفت: برخی از کشورها با تلاش و ورود نهادهای مردم در امر ایمنی و بهداشت‌کار موفق عمل کردند؛ اما این موضوع در کشور ما به‌شدت مغفول مانده است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت‌کار کشور اظهار داشت: همه‌جا شعار اول ایمنی بعد کار سر داده می‌شود اما درصورتی‌که حادثه‌ای در یک واحد صنعتی، ساختمانی و… اتفاق بیافتد تا یکی دو هفته در رابطه با مسائل ایمنی سخت‌گیری می‌شود و بعدازاین مدت، همه‌چیز به روال عادی و سابق بازمی‌گردد.

این مسئول گفت: خوشبختانه کانون سرا سری ایمنی و بهداشت کشور و با توجه به وظیفه اصلی و خطیر آن در بحث ایمنی در جهت سلامت و صیانت نیروی انسانی در راستای اهداف فصل ۴ قانون کار و اداره کل بازرسی کار به‌صورت خودجوش در این مورد حرکت می‌کند.

کارفرمایان خود را ملزم به رعایت مسائل ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی نمی‌دانند

در ادامه رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور بابیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۵۰ درصد حوادث کار در کل کشور مربوط به کارگران ساختمانی است گفت: این ارقام در استاندارد جهانی رتبه ۱۷ و در کشورهای توسعه‌یافته، کمتر از ۱۰ درصد است.

اکبر شوکت با انتقاد از وضعیت ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی ادامه می‌دهد: مرگ‌ومیر کارگران ساختمانی براثر حوادث ناشی از کار در کشور دارای رتبه اول است که سقوط از ارتفاع بیشترین علت آن‌هاست.

وی بابیان اینکه کشور ایران درباره پیشگیری از حوادث کار یکی از عقب‌افتاده‌ترین کشورهای دنیا است، یادآور شد: روزانه در گوشه و کنار، ساخت‌وسازهایی انجام می‌شود که حتی کمترین اصول ایمنی کار در آن‌ها رعایت نمی‌شود، برای مثال داربست‌هایی که در بنا برپا می‌شود همگی غیراصولی، غیرقانونی و فاقد توری محافظ است، درحالی‌که با نصب این توری می‌توان سلامت جان کارگران و حتی عابران پیاده را تضمین کرد.

رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در ادامه با اشاره به اینکه سازمان‌ها و نهادهای بسیاری در بحث رعایت ایمنی در کار نقش دارند، تصریح کرد: اما ما شاهد این هستیم که این نهاد‌ها کمترین توجهی به این موضوع ندارند.

وی بابیان اینکه کارفرمایان خود را ملزم به رعایت مسائل ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی نمی‌دانند، متذکر شد: باید بازرسی‌ها از سوی اداره بازرسی کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش یابد.

شوکت همچنین به نقش سازمان نظام‌مهندسی درباره بحث رعایت ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی اشاره کرد و گفت: متأسفانه مهندسان ناظر این سازمان نیز کمترین توجهی به امر ایمنی در این کارگاه‌ها ندارند و از هر هزار مورد حتی یک مورد نیز نمی‌بینیم که این ناظران بخواهند مسائل ایمنی را تذکر دهند.

رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در این خصوص اظهار داشت: مسئله دیگری که جای تأمل و تأسف زیادی دارد، بحث کمبود و نقص آموزش‌هاست.

شوکت بر آموزش مسائل به‌روز در بحث ایمنی در کار» تأکید کرد و گفت: در این رابطه باید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به شکل جدی پای‌کار بیاید تا هم کارفرمایان و هم کارگران تحت این آموزش‌ها قرار گیرند.

شوکت بابیان اینکه عدم بازرسی و اجرای الزامات قانونی مسبب اصلی افزایش حوادث ساختمانی در این سال‌ها به‌خصوص در سال ۹۲ است افزود: در سال ۹۲ حدود ۱۵ هزار حوادث رخ‌داده که از این تعداد حدود هزار و ۲۰۰ مورد مربوط به فوتی و دو برابر این آمار مربوط به قطع عضو و قطع نخاع بوده است.

شوکت در ادامه افزود: کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور در حال حاضر حدود ۳۰۰ انجمن صنفی کارگری در بخش کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکلات کارگری یک کانون نوپا است و هدف آن کاهش حوادث ساختمانی است.

وی با اشاره به اینکه کانون انجمن صنفی کارگران بخش ساختمانی کشور یک کتاب تصویری در خصوص مبانی ایمنی کار (مناسب بادانش و آگاهی کارگران) چاپ کرده است گفت: این کتاب با همکاری سازمان تأمین اجتماعی کشور تدوین‌شده است.

شوکت با اشاره به اینکه وزارت کار و سازمان نظام‌مهندسی کشور باید مسئولیت خود را در خصوص ایمنی ساختمان ایفا کنند تأکید کرد: همه کارگران و حتی مهندسین ناظر نیز باید به‌صورت اجباری در دوره‌های ایمنی حضورداشته باشند.

وی در خاتمه گفت: کمپین‌هایی مانند کمپین کارگاه‌های ایمنی یاری‌رسان NGO و انجمن‌های مرتبط با حوادث ساختمانی است.

سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های حوادث ناشی از کار می‌شود

همچنین دبیر کمیته اجرائی کاهش حوادث ساختمانی سازمان نظام‌مهندسی استان تهران بابیان اینکه حوزه ایمنی هزینه‌های هنگفتی به اقتصاد ملی وارد کرده است، گفت: طبق گزارش وزارت کار، سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های مستقیم حوادث ناشی از کار می‌شود.

حسن سلطانی علی بابیان مطلب فوق گفت: مبحث حوادث ناشی از کار یکی از معضلات مهم کشور است که متأسفانه به‌عنوان یکی از ارکان مهم واصلی خدمات فنی و مهندسی در به رسمیت شناخته‌نشده است.

وی گفت: مبحث ایمنی هنوز در مراحل و فرآیند طراحی، اجرا و نظارت مغفول مانده و در خصوص ایمنی کار با فقدان زیرساخت‌ها مواجه هستیم.

وی بابیان اینکه متأسفانه مقررات ملی ساختمان در کشور به‌درستی اجرایی نمی‌شود افزود: اجرای مباحثی مانند مبحث ۳ (ایمنی در برابر حریق)، مبحث ۱۲(ایمنی آسانسور) و مباحث مربوط به ایمنی تأسیسات برقی و مکانیکی همچنان در سطح آموزش‌های فنی وزارت راه و شهرسازی و نظام‌مهندسی نادیده گرفته می‌شوند.

سلطان‌علی در ادامه گفت: نتیجه این بی‌اهمیتی‌ها بار مالی تحمیل‌شده به کشور است

سلطان‌علی در مورد راهکار اصلی حل مشکلات حوادث ناشی از کار گفت: در بخش ایمنی باید مهندسان و کارگران آموزش‌های جامع و کاملی ببینند.

وی بابیان اینکه کشور ما در بخش تجهیزات ایمنی نیز مشکل دارد گفت: سطح استفاده از تجهیزات ایمنی و حفاظتی در کشور بسیار پایین است. افزایش ضمانت‌های اجرایی برای پیاده‌سازی قوانین یکی دیگر از راهکارهای حل مشکلات ایمنی در ساختمان است.

در مبحث ایمنی و حوادث ساختمان نگاهمان به سمت راهکارهای کنترلی بوده است

معاون فنی سامانه مدیری HSE شهردار تهران بابیان اینکه ایمنی به میزان دوری از خطرات اطلاق می‌شود افزود: کمپین‌هایی مانند کمپین ایمنی و بهداشت‌کار می‌تواند در ایجاد هم‌سویی و مشارکت با ارگان ذی‌ربط مفید و کارآمد باشد

مجید شرافتی نژاد بابیان مطلب فوق افزود: یکی از موانع تحقق اهداف HSE (سامانه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست)، عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهری است و مادامی‌که مانتوانیم مدیریت یکپارچه را از حالت شعاری آن خارج و به عمل تبدیل کنیم قادر به رسیدن به اهداف موردنیاز نخواهیم بود.

وی گفت: در مجموعه سامانه مدیریت HSE سال‌هاست که به دنبال برنامه و کمپین‌های مانند کمپین ایمنی و بهداشت‌کار هستم.

شرافتی نژاد گفت: متأسفانه در مبحث ایمنی و حوادث ساختمان نگاهمان به سمت راهکارهای کنترلی بوده و در این خصوص به تجزیه، تحلیل و بررسی دقیق عوامل اهمیتی داده نشده است.

معاون فنی سامانه مدیریت HSE با اشاره به اینکه برای ایمن‌سازی به دو مسیر نیاز داریم گفت: مسیر اول توجه به نظامات فنی، الگوها، استانداردها و آئین‌نامه‌های و دیگری بسترها و دستورالعمل اجرای این الزامات است.

شرافتی نژاد ادامه داد: برای پوشش هر دو مسیر در بدنه شهرداری تهران شروع به اجرای هر دو بخش به‌صورت موازی کردیم.

وی گفت: در این خصوص یک کار مطالعاتی در سال ۹۴ تعریف و در سال ۹۵ با همکاری دانشگاه صنعتی شریف با محوریت بررسی چرخه عمر ساختمان از زمان ایده، شروع، نقشه، تأسیسات و نهایتاً بهره‌برداری از ساختمان اجرایی شد.

وی در این خصوص تصریح کرد: در هر مرحله ذکرشده بالا بعد از شناسایی خطرات، عوامل بالقوه و راهکارهای کاهش حوادث ساختمانی به‌صورت راهبردی عملیاتی شد.

شرافتی نژاد درنهایت گفت: خروجی این مطالعات باعث ایجاد آئین‌نامه‌ها و استانداردهای فنی خواهد بود که در تمام مراحل چرخه عمر ساختمان مشکل را حل خواهند کرد. در حال حاضر اساسنامه این کارگروه‌های تخصصی به‌تمامی معاونت‌های این سازمان ابلاغ شد و در دستور کار قرارگرفته است.

کاردان‌ها برای حفظ جایگاه به دنبال ارتقای مدرک هستند

رئیس سازمان نظام کاردانی کشور بابیان اینکه با رعایت اصول بهداشت ایمنی و محیط‌زیست می‌توان از افزایش آمار قربانیان جلوگیری کرد گفت: برای اینکه کارگاه ایمنی داشته باشیم باید متولیان امر ساخت‌وساز کشور آموزش‌دیده باشند.

داراب صفری گفت: اگر از تخصص کاردان‌های فنی ساختمان به‌درستی استفاده شود مطمئناً تحول خوبی در استحکام و افزایش طول عمر ساختمان خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه مدرک‌گرایی بلای جان کشور است، گفت: حدود ۶۰ هزار کاردان برای حفظ جایگاه خود در عرصه ساخت‌وساز به دنبال ارتقای مدرک هستند و متأسفانه این مدارک در برخی موارد تنها دکوری است.

صفری در پایان تصریح کرد: اهمیت و نظارت وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از کاردان‌ها می‌تواند نقش مؤثری در کیفی سازی ساختمان داشته باشد.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در حاشیه بازدید ازغرفه «صما» در بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات ضمن استقبال از راه‌انداری کمپین«کارگاه‌ایمن،ساختمان ایمن» و کمپین«ساختمان پایدار،محیط زیست پایدار» از سوی مجتمع رسانه‌ای ساختمان (صما-مجله ساختمان)، با امضای لوح کمپین«کارگاه ایمن،ساختمان ایمن» حمایت خود را از این جریان رسانه‌ای اعلام کرد.

به گزارش «صما» منوچهر شیبانی اصل در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه مجتمع رسانه‌ای ساختمان، به سوالاتی پیرامون ایمنی کارگاه‌های ساختمانی و اهمیت این موضوع در حوزه صنعت ساختمان پرداخت و ضعف‌ها و چالش‌های موجود در این بخش را تشریح کرد.

شیبانی اصل با تاکید بر اهمیت ساختمان بیمه و بحث محیط‌زیست پایدار در صنعت ساختمان گفت: بحث ایمنی در صنعت ساختمان در دو بخش یعنی ایمنی در فرآیند احداث ساختمان و همچنین بحث ایمنی در زمان بهره‌برداری مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در فرآیند ساخت و احداث ساختمان ایمن که موضوع کمپین کارگاه ایمن، ساختمان ایمن هم است امروزه مفاهیم و مباحث بسیار گسترده‌ای مطرح شده است تصریح کرد: امروزه حتی طراحی معماری، محاسبات سازه و محاسبات تاسیسات مکانیکی در زمان طراحی ساختمان و نقش آنها را در بحث ایمنی باید مدنظر قرار داد و از همین مرحله برای تامین ایمنی کارگاه‌های ساختمانی برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کرد.

شیبانی اصل در ادامه با تاکید بر اینکه بحث بهداشت کار را نیز باید در دل ایمنی در نظر بگیریم و در کنار آن حفظ محیط‌زیست را به‌عنوان یک دغدغه فکری در مهندسی ساختمان مدنظر قرار دهیم افزود: در این خصوص خوشبختانه منابع و الزامات کافی وجود دارد و ما با کمبود قوانین مواجه نیستیم.

این مقام مسئول در ادامه اضافه کرد: گرچه ضوابط موجود در بحث ایمنی به طور کلی نیاز به رفع نقص، تکمیل، هماهنگ کردن با الزامات روز و رفع برخی تناقضات دارد اما به طور کلی الزامات به اندازه کافی وجود دارد.

شیبانی اصل با انتقاد از عدم اجرای قوانین در بحث ایمنی ساختمان عنوان کرد: آنچه که متاسفانه در بخش ساختمان ضعیف است اجرای این ضوابط و مقررات است بنابراین بسیار مهم و قابل توجه است که همه این ضوابط و الزامات جایگاه خود را در عمل و اجرا پیدا کنند و به طور کامل به مرحله عمل و اجرا برسند.

وی در عین حال با اظهار نارضایتی از وضعیت ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی تاکید کرد: شخصا به عنوان یک حرفه‌مند در بخش مهندسی ساختمان از وضعیت ایمنی در کل کارگاه‌های ساختمانی نمی‌توانم اعلام رضایت بکنم.

شیبانی اصل همچنین با اشاره به ضعف فرهنگ‌سازی در بخش ایمنی گفت: در کشور ما اکثر مردم با ایمنی به عنوان یک مسئله لوکس و تزئینی و غیرضروری برخورد می‌کند و از همین رو اولین گام ارتقای فرهنگ عمومی نسبت به ایمنی به خصوص در بخش ساختمان است.

به گزارش«صما» مصطفی پورمحمدی، درحاشیه بازدید ازغرفه «صما» در بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات ضمن استقبال از راه‌انداری این کمپین از سوی مجتمع رسانه‌ای ساختمان (صما-مجله ساختمان)، با امضای لوح کمپین«کارگاه ایمن،ساختمان ایمن» حمایت خود را از این جریان رسانه‌ای اعلام کرد.

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران در جریان این مراسم در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار «صما» ضمن استقبال از راه‌اندازی کمپین «کارگاه ایمن،ساختمان ایمن» این جریان رسانه‌ای را در جهت کاهش حوادث پرونده‌های حوادث ساختمانی موثر دانست.

پورمحمدی در عین حال اظهار داشت: حمایت از این جریان رسانه‌ای در جهت کاهش حوادث پرونده‌های حوادث ساختمانی ناشی از سقوط تاورکرین‌ها، گوبرداری های ناایمنی که در ساخت و ساز پایتخت وجود دارد و منجر به خسارات جانی و مالی شهروندان می‌شود، موثر و مطلوب است.

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران در پایان با ابراز امیدواری از راه‌انداری این کمپین از سوی مجتمع رسانه‌ای ساختمان، گفت: راه‌اندازی کمپین«کارگاه ایمن،ساختمان ایمن» حرکت اجتماعی و موثری است که امیدوار هستیم در آینده منجر به کاهش تلفات ناشی از حوادث کارهای ساختمانی شود.

گفتنی است مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران سال گذشته نیزبا امضای افتخاری بر لوح کمپین اخلاق حرفه‌ای به منظور ترویج فرهنگ ‌سازی در تحقق اهداف توسعه حرفه‌مندی در صنعت ساختمان به کمپین اخلاق حرفه‌ای پیوست.

شایان ذکر است مجتمع‌رسانه‌ای‌ساختمان سال گذشته در نمایشگاه مطبوعات با راه اندازی کمپین اخلاق حرفه‌ای گام‌های موثری درعرصه نهادینه شدن این امر مهم در حوزه مهندسی برداشت، امسال نیز با درک ضرورت و اهمیت پرداختن مستمر به مقوله ایمنی در حوزه ساختمان، برای فرهنگ‌سازی و کمک به توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز جهت ارتقای ایمنی ساختمان، گام پیش نهاده و اقدام به راه اندازی پویش (کمپین) ملی کارگاه ایمن، ساختمان ایمن نموده است که تا پایان سال ۹۶، تمرکز اقدامات رسانه‌ای، علمی و آموزشی خود را بر محورهای نَه به سقوط از ارتفاع، پیشگیری از آتش سوزی در ساختمان، ایمن و استانداردسازی تاورکرین‌های شهر، آموزش ایمنی برای همه کارگران، پیشگیری به حوادث برق گرفتگی و جلوگیری از حوادث تخریب و گودبرداری قرار داده است.

به گزارش «صما» هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در حاشیه بازدید ازغرفه «صما» در بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات ضمن استقبال از راه‌انداری کمپین «کارگاه‌ایمن،ساختمان ایمن» و کمپین «ساختمان پایدار،محیط زیست پایدار» از سوی مجتمع رسانه‌ای ساختمان (صما-مجله ساختمان)، با امضای لوایح این کمپین ها حمایت خود را از این جریان رسانه‌ای اعلام کردند.

حبیب الله بیطرف ضمن استقبال از راه‌اندازی این کمپین‌ها در گفت‌وگوی تفصیلی با این رسانه تخصصی، گفت: در صنعت ساختمان سه موضوع بین رشته‌ای شامل مسئله ایمنی، انرژی در بخش ساختمان و محیط زیست وجود دارد که از اهمیت بسیار استراتژیک و گسترده‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه مقوله ایمنی هم در دوره ساخت و هم در دوره بهره برداری موضوعیت دارد تصریح کرد: به خصوص در شرایط امروز که حوادث ناشی از کار در کشور در مقایسه با بسیاری از کشورها رقم بالاتری را به خود اختصاص می دهد، باید با اجرای دستورالعمل های ایمنی و تهیه لوازمی که ایمنی را تامین می کند، این آمار کاهش پیدا کند.

بیطرف با ابراز تاسف از اینکه ۲۵ درصد از حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان که منجر به فوت می شود، در استان تهران به وقوع می پیوندد ادامه داد: طبیعی است که به لحاظ حجم بالای ساخت و سازها در استان تهران آمار حوادث ساختمانی در این استان رقم بالایی است اما خوشبختانه این آمار درصورت برنامه ریزی قابل کاهش است.

وی با بیان اینکه کاهش آمار حوادث ساختمانی نیاز به عزم جدی همه دست اندرکاران صنعت ساختمان و استفاده از روش های شناخته شده پیشگیری از حوادث دارد، تاکید کرد: بر اساس نظر سازمان بین المللی کار، ۹۸ درصد از تلفات و حوادث ایمنی در کارگاه های ساختمانی قابل پیشگیری است و لذا همه دست اندرکاران باید برای کاهش حوادث و تلفات تلاش و برنامه ریزی کنند.

اقدامات سازمان نظام مهندسی در بخش ایمنی

وی درخصوص اقدامات سازمان نظام مهندسی در بخش جلوگیری از حوادث ساختمانی و تامین ایمنی در ساخت و سازها تشریح کرد: سازمان نظام مهندسی کشور ۱۷خط مشی را برای سازمان های استانی معین کرده که یکی از این خط مشی ها کاهش حوادث ساختمانی است.

بیطرف با بیان اینکه استان تهران دبیرخانه اجرایی این خط مشی است و این استان با همکاری ۸ استان دیگر فعالیت های این دبیرخانه را انجام می دهد، ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی هایی که از سوی این دبیرخانه صورت می گیرد، روز به روز شاهد کاهش حوادث و تلفات در بخش ساختمان باشیم.

فوت سالانه ۲ هزار نفر در اثر حوادث ناشی از کار

وی همچنین درخصوص آمار ناشی از حوادث کار در بخش ساختمان کشور چه در دوره ساخت و چه در دوره بهره برداری گفت: براساس آمار سازمان نظام پزشکی کشور، سالانه حدود ۲ هزار نفر جان خود را در اثر حوادث ناشی از کار در سطح کشور جان خود را از دست می دهند و عمده این تلفات ناشی از سقوط از ارتفاع و بلندی است.

بیطرف ادامه داد: یعنی در کارگاه های ساختمانی به دلیل عدم رعایت الزامات ایمنی و عدم ایجاد حفاظ های مورد نیاز برای تامین امنیت فعالیت ها در طبقات و ارتفاعات، متاسفانه کارگران دچار سقوط می شوند و در این بخش بیشترین تلفات را شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: این در حالی است که راه پیشگیری از تلفات در این بخش هم بسیار ساده است و اگر پیمانکاران، ناظران و دست اندرکاران ساخت وساز به این مقوله توجه کنند، ان حوادث و خطرات به راحتی کنترل می شود.

مشکل ریشه ای صنعت ساخت و ساز

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه سخنان خود مشکل ریشه ای صنعت ساخت و ساز را مداخله افراد فاقد صلاحیت در ساخت و سازها دانست و تاکید کرد: بر اساس ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، هیچ فرد فاقد صلاحیت نباید در ساخت و ساز دخالت کند.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر با گذشت ۲۱ سال از تصویب این قانون، هنوز شاهدیم که در بخش اجرا و انجام فعالیت های اجرایی ساختمان، افراد فاقد صلاحیت و افراد بی سواد دخالت و در مورد مباحث فنی، تصمیم گیری های اشتباه و ناآگاهانه می کنند که یکی از مصادیق بارز آن، تبعات ناشی از عدم رعایت مسائل ایمنی در فرآیند ساخت است که باعث از دست رفتن جان کارگران می شود.

هزینه تدابیر ایمنی بسیار ناچیز است

بیطرف در عین حال در پاسخ به این پرسش که آیا صرف هزینه برای تامین ایمنی ساختمان، منجر به عدم استقبال کارفرمایان در پرداخت این هزینه ها جهت تامین ایمنی می شود و یا چالش دیگری در این زمینه مطرح است عنوان کرد: نقش هزینه در این بخش بسیار کمرنگ است، چرا که هزینه تدابیر ایمنی در مقایسه با هزینه ساختمان بسیار ناچیز است.

وی با تاکید بر اینکه درواقع این معضل ناشی از مواردی شامل عدم آموزش و دخالت افراد بی سواد و فاقد صلاحیت و عدم برنامه ریزی در زمینه تامین ایمنی است توضیح داد: در حال حاضر وقتی وارد بسیاری از واحدهای صنعتی و یا کارگاه ها می شویم، می بینیم که تابلوهایی مبنی بر اولویت و یا اهمیت ایمنی روی دیوارها برای مثال با شعار «اول ایمنی، بعد کار» نصب شده که به طور مرتب در دید کارگران است.

به گفته بیطرف، بنابراین اگر در یک کارگاه ابتدا ایمنی تامین نشود، اصلا نباید هیچ گونه فعالیت ساختمانی در آن انجام گیرد و آنچه که در این حوزه اهمیت دارد، فرهنگ رعایت ایمنی، الزامات رعایت ایمنی، برنامه ریزی ایمنی و آموزش های ایمنی است.

لزوم توجه به سه مقوله بین رشته ای

وی همچنین درخصوص راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای ایمنی در بخش ساخت و سازها اظهار داشت: یک اقدام زیربنایی که باید در این بخش صورت بگیرد، لحاظ شدن سه مقوله بین رشته ای یعنی ایمنی، انرژی و محیط زیست در قوانین است و ما در قانون نظام مهندسی به این مقولات باید بیشتر توجه کنیم.

بیطرف افزود: کما اینکه بحث اخلاق حرفه ای هم به صورت صریح و واضح در قانون نیامده، اما امروز همه دست اندرکاران و مقامات وزارت راه و شهرسازی و مسکن و ساختمان، صحبت از اخلاق حرفه ای می کنند و ما امیدواریم که در فرآیند اصلاح قانون که اکنون در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی در دست بررسی و انجام است، به مقوله ایمنی هم توجه بیشتری شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه ایمنی از مقولاتی است که تا ۹۸ درصد قابل پیشگیری است خاطرنشان کرد: وجود الزام قانونی و به تبع آن اقدامات فرهنگی و ترویجی، برنامه ریزی، تامین ابزار و امکانات و نیز آموزش می تواند مسئله ایمنی را به طور کلی حل کند.

به گزارش «صما» دکتر سید تقی نوربخش در جریان بازدید ازغرفه «صما» در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، ضمن استقبال از راه ‌اندازی کمپین «کارگاه‌ ایمن، ساختمان ایمن» از سوی مجتمع رسانه‌ای ساختمان (صما- مجله ساختمان)، با امضای لوح کمپین «کارگاه ایمن، ساختمان ایمن» حمایت خود را از این جریان رسانه ‌ای اعلام کرد.

وی با اشاره به تبعات منفی حوادث ساختمانی در کشور تاکید کرد: حوادث ساختمانی علاوه بر خسارت های مالی، سبب آسیب به نیروهای مولد می گردد.

نوربخش در عین حال اظهار داشت: بر این اساس سازمان تأمین‌ اجتماعی رسالت کلیدی در راستای کاهش حوادث ساختمانی و پوشش این حوادث بر عهده دارد.

شایان ذکر است مجتمع‌رسانه‌ای‌ساختمان سال گذشته در نمایشگاه مطبوعات با راه اندازی کمپین اخلاق حرفه‌ای گام‌های موثری درعرصه نهادینه شدن این امر مهم در حوزه مهندسی برداشت، امسال نیز با درک ضرورت و اهمیت پرداختن مستمر به مقوله ایمنی در حوزه ساختمان، برای فرهنگ‌سازی و کمک به توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز جهت ارتقای ایمنی ساختمان، گام پیش نهاده و اقدام به راه اندازی پویش (کمپین) ملی کارگاه ایمن، ساختمان ایمن نموده است که تا پایان سال ۹۶، تمرکز اقدامات رسانه‌ای، علمی و آموزشی خود را بر محورهای نَه به سقوط از ارتفاع، پیشگیری از آتش سوزی در ساختمان، ایمن و استانداردسازی تاورکرین‌های شهر، آموزش ایمنی برای همه کارگران، پیشگیری به حوادث برق گرفتگی و جلوگیری از حوادث تخریب و گودبرداری قرار داده است.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.