ثبت نام

از دست دادن کارگران حین کار تلخ ترین اتفاق سال گذشته

۰۷۴A7666

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران از حوادث ناشی از کار و از دست دادن کارگران به عنوان تلخ ترین اتفاق سال گذشته یاد کرد و حفظ امنیت شغلی مسئولان ایمنی و بهداشت حرفه ای را خواستار شد.

ابوالفضل اشرف منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی رویدادهای سال گذشته جامعه کارگری اظهار کرد: معتقدم مصوبه شورای عالی کار در افزایش دستمزد بهترین رویداد ممکن در حوزه کارگری بود و امیدواریم بحث رضایتمندی از حقوق و معیشت استمرار داشته باشد.

وی حوادث ناشی از کار و از دست دادن کارگران حین انجام کار را تلخ ترین اتفاق سال گذشته عنوان کرد و ضایعه بزرگی برای خانواده های آنها و جامعه کارگری دانست.

اشرف منصوری درباره آمار حوادث کار گفت: متاسفانه به دلیل آنکه تعدد آماری داریم، آمار حوادث ناشی از کار مشخص نیست. معمولا همه ساله با حوادث کار مواجه هستیم و بخشی از آن به این دلیل است که می خواهیم ضوابط اجرایی و الزامات را صرفا از طریق بازرسان پیاده کنیم در حالی که در این زمینه محدودیت داریم.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ادامه داد: تعداد بازرسان کم و تعداد کارگاه‌ها زیاد است و خیلی از کارگاه از جمله کارگاه‌های خصوصی و شخصی، ثبت شده نیستند و این مسأله ضایعه و هزینه هایی را هم برای دولت و هم جامعه کارگری به بار می‌آورد.

وی تصریح کرد: یکی از موارد عدم توفیق در این بخش، آگاهی و اطلاع رسانی کم است و فقر آموزشی و پایین بودن فرهنگ ایمنی کار در بروز حوادث شغلی اثرگذار است.

اشرف منصوری افزایش آگاهی و آموزش را موجب کاهش آمار حوادث کار دانست و گفت: متاسفانه بحث دور زدن قوانین و الزامات ایمنی  به واسطه بیمه ها باعث شده تا تفکر غیر انسانی همچنان حاکم باشد و با نادیده گرفتن قوانین،تصور می‌کنیم با خرید بیمه می توانیم جان انسان‌ها را معامله کنیم.

وی همکاری و مشارکت همه متولیان امر در حوزه ایمنی کار را خواستار شد و گفت: پیشنهادی که داریم این است که امسال همه متولیان امر در حوزه کار و کارگاه‌ها اعم از سازمان تامین اجتماعی، وزارت کار، وزارت راه و شهرسازی وزارت نفت و … در زمینه حفظ سلامت نیروی انسانی و کنترل حوادث مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی باید مقررات ملی ساختمان را اجرایی کند، خاطرنشان کرد: اگر همه دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند و با یکدیگر مشارکت و همکاری کنند، در کاهش حوادث کار موثر است.

این مقام کارگری در پایان بر ضرورت حفظ امنیت شغلی مسئولان ایمنی و بهداشت حرفه ای تاکید کرد و گفت: متاسفانه امنیت شغلی مسئولان ایمنی و بهداشت حرفه ای به واسطه اجرایی کردن آیین‌نامه‌ها و مقررات ایمنی در خطر است و اگر بخواهند از انجام کار پرخطر پیشگیری یا ممانعت کنند، با اخراج و از دست دادن کار مواجه می شوند لذا خواستار حمایت از این شغل و حرفه هستیم و معتقدیم حفظ امنیت شغلی مسئولان ایمنی و بهداشت حرفه ای به کاهش حوادث ناشی از کار منجر می شود.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.