ثبت نام

افزایش نگران کننده مرگ کارگران بر اثر سقوط آسانسورهای باری

۴۶۳۰۷۸۴۸_۲۱۲۱۲۲۸۹۶۳۳۲۹۳۴_۱۰۱۸۸۴۶۱۹۴۹۲۹۹۰۸۴۰_n

«نمونهٔ شایع نقص ایمنی در نصب و نگه داری آسانسور به قطعهٔ loud cell بر می‌گردد. وظیفهٔ این قطعه سنجش ظرفیت وزن آسانسور است و در واقع اجازه نمی‌دهد که آسانسور از حد مجاز سنگین‌تر شود. اما در بسیاری از مواقع شاهدیم که بعد از نصب و راه اندازی اسانسور این قطعه غیرفعال می‌شود.»

حادثهٔ امروز در اصفهان که منجر بهکشته شدن ۸ کارگر ساختمانیشد، بر تعداد حوادثکار در یکی ازبزرگ‌ترین استان‌های کشور افزود.
خبر کشته شدن این کارگران در حالی منتشر شد که روز گذشته پزشکی قانونی درگزارشیاز افزایش ۲۲ درصدی آمار کارگرن کشته شده اصفهان در ۱۰ ماههٔ گذشته خبر داده است. بنا بر این گزارش، در ده ماهه نخست امسال تعداد ۱۲۷ نفر(همگی مرد) به دلیل حوادثناشی از کار در اصفهان جان باخته‌اند.

این گزارش همچنین آمار مصدومین ناشی از حوادثکار اصفهان را ۲۵۲۲ مورد اعلام کرده که نسبت به مدت مشابه پارسال دو دهم درصد رشد داشته است.

افزایش مرگ کارگران بر اثر سقوط آسانسور

منابع خبری می‌گویند پاره شدن سیم بالابر عامل سقوط آسانسور و در پی آن کشته و زخمی شدن ۹ سرنشین این آسانسور بوده است. حادثه‌ای که به گفتهٔ کار‌شناسان ایمنی می‌تواند ناشی از استفاده نابه جا از آسانسور حمل بار برای حمل مسافر و همچنین عدم رعایت نکایت ایمنی در هنگام نصب و زاه اندازی آن باشد.

در همین رابطه «ابوالفضل اشرف منصوری» رئیس انجمن‌ صنفی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار کشور امروز در گفتگو با ایلنا از بالا بودن حوادثی که برای سرنشینان آسانسورهای باری در ایران رخ می‌دهد خبر داد و گفت: با وجود آنکه مطابق مقررات وزرات کار و سازمان ملی استاندارد نصب و نگه داری قطعات آسانسور مستلزم رعایت آیین نامه‌های متعددی است اما در عمل نظارت چندانی بر رعایت این آیین نامه‌های ایمنی انجام نمی شود.

این کارشناس ایمنی درباره حوادثآسانسور توضیح داد: نمونهٔ شایع نقص ایمنی در نصب و نگه داری آسانسور به قطعهٔ loud cell بر می‌گردد. وظیفهٔ این قطعه سنجش ظرفیت وزن آسانسور است و در واقع اجازه نمی‌دهد که آسانسور از حد مجاز سنگین‌تر شود. اما در بسیاری از مواقع شاهدیم که بعد از نصب و راه اندازی اسانسور این قطعه غیرفعال می‌شود.

منصوری اضافه کرد: طبق آیین نامه های ایمنی نمی‌توان از هر قطعه ای در نصب آسانسور استفاده کرد و باید این قطعات قبل از استفاده شدن توسط پیمانکار ذی صلاح نصب و دست کم سالی یکبار از نظر صحت عملکرد مورد بازبینی قرار بگیرد.

وی به مواردی چون عدم دقت کافی در طراحی کانال و چاهک و موارد دیگری مانند استفاده از موتور آسانسور حمل بار برای جابه جایی افراد اشاره کرد و گفت: عدم رعایت نکات ایمنی در هر یک از این موارد می‌تواند حوادثجبران ناپذیری را رقم بزند و جان افراد را به خطر بیاندازد.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.