ثبت نام

ایمنی کار در ساخت و ساز

۴۱۸۱۹۹۸۸_۹۷۰۵۵۹۱۸۶۴۶۳۹۸۲_۷۹۷۴۸۰۶۵۹۵۰۲۵۰۷۳۲۳۷_n
ب

همزمان با روز ایمنی و آتش نشانی ، نشست مشترک ارتقای ایمنی کار در ساخت و ساز با حضور مهندس ترکان ، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان ، مهندس حجت الله عامری ، نایب رییس سازمان و دکتر حمید بدیعی ، عضو هیات رییسه شورای مرکزی و نمایندگان وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی   ، آقای مهندس هفده تن معاون روابط کار وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی در نشست مشترک ارتقای ایمنی کار در ساخت و ساز با رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان  گفت : بزرگترین دغدغه امروز را باید در صیانت از نیروی کار و حفظ سلامت روحی و روانی کارگران تعریف کرد و در این راستا همواره کارگروه های تخصصی با حضور مدیران وزارتخانه فعالیت های خود را برای صیانت و نجات جان انسان ها در بعد ملی برنامه ریزی می کنند.

مهندس هفده تن مسایل و مشکلات موجود در بروز حوادث ناشی از کار در ساختمان ها را در موارد زیر برشمرد :

پراکندگی و موقتی بودن ماهیت کاری کارگاه های ساختمانی

ضعف فرهنگ ایمنی در بین کارگران ، پیمانکاران و کارفرمایان کارگاه های ساختمانی

کمبود کارگران ماهر و متصدیان دارای صلاحیت فنی و ایمنی

فقدان آموزش های تخصصی برای دست اندرکاران و مجریان ساختمان

وجود نظام های ساخت و ساز مختلف در کشور و ضعف در نظام کنترل ساختمان

دخالت گسترده اشخاص فاقد صلاحیت در بخش ساخت و ساز

مصالح و تجهیزات ساختمانی فاقد استاندارد

کمبود بازرسان کار به منظور نظارت بیشتر بر ایمنی کارگاه های ساختمانی

عدم حمایت قانونی در برخورد با کارفرمایان کارگاه هایی که موارد ایمنی را رعایت نمی کنند.

عدم استقرار مسئولین ایمنی در کارگاه های ساختمانی

عدم استقرار دپارتمان HSE در کارگاه ها و پروژه های بزرگ

فقدان همکاری صدا و سیما در پخش برنامه های ایمنی به منظور آگاه سازی مردم

وجود اتباع خارجی غیر مجاز و اشغال بخش زیادی از فرصت های شغلی در بخش ساختمان

وی ابراز امیدواری کرد با حساسیتی که در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان نسبت به ایمنی کارگاه های ساختمانی وجود دارد برنامه های عملیاتی بر اساس حدود وظایف ارگان ها و نهادهای مختلف برای کاهش حوادث ساختمانی و خسارت های فوت و نقص عضو ، تدوین و اجرایی شود و افزود : وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی آمادگی دارد به هر میزان که نیاز باشد با سازمان نظام مهندسی ساختمان تعامل و همکاری داشته باشدتا کاهش حوادث ناشی ازکاررا در ۶ ماهه نخست سال ۹۴ محقق کنیم چرا که در طی ۴ سال اخیر هر سال ۱۲ درصد از حوادث در بخش ساختمان منجر به فوت گردیده است.

وی اذعان داشت : در بخش آموزش شرایطی فراهم است تا بخشی از مهندسان ناظر را به صورت تخصصی آموزش دهیم و براساس چک لیست های ایمنی که در اختیار خواهند داشت کمک موثری درپیش گیری خواهندداشت.

معاون روابط کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی دیگر برنامه های بلند مدت این وزارت خانه را در جهات کاهش حوادث ناشی ازکار در کارگاه های ساختمانی اینگونه بیان کرد :

تعامل با شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی جهت تبادل اطلاعات مربوط به کارگاه های ساختمانی در حوزه ساخت و ساز شهری

گسترش تعامل با سازمان تامین اجتماعی ، پزشکی قانونی و مراجع قضایی به منظور یکپارچه سازی بانک اطلاعات حوادث ساختمان

ایجاد سیستم مناسب اجرایی جهت انتشار اطلاعات مربوط به حوادث ناشی از کار بررسی شده در بخش ساختمان

پیگیری اخذ مجوز جذب و استخدام هدفمند بازرسان کار متخصص در رشته های فنی و مهندسی مرتبط

استفاده از ظرفیت انجمن های صنفی کارگری – کارفرمایی به منظور اجرای آیین نامه های ایمنی و حفاظت فنی

استفاده از ظرفیت های سازمان نظام مهندسی ساختمان و دستگاه های ناظر بر کارگاه های ساختمانی به نظور نظارت بر اجرای آیین نامه های ایمنی و مقررات ایمنی

تلاش در جهت اجرایی نمودن آیین نامه ایمنی پیمانکاران

همکاری با سازمان ملی استاندارد در جهت تدوین استاندارد های ایمنی در بخش ساختمان و اجباری نمودن آنها

اجرایی نمودن آیین نامه آموزش اجباری کارگران و کارفرمایان در بخش ساختمان با استفاده از ظرفیت های تشکل های کارگری و کارفرمایی

انعقاد تفاهم نامه با صدا و سیما جهت تولید و پخش برنامه های ویژه آموزش ایمنی در کارگاه های ساختمانی از طریق رادیو و تلویزیون

آموزش متقاضیان پروانه های ساختمانی در خصوص ایمنی کار در کارگاه های ساختمانی

همکاری و برنامه ریزی جهت افزایش واحد های درسی ایمنی در رشته های تحصیلی مرتبط فنی و مهندسی در دانشگاه ها

تعامل با سازمان فنی و حرفه ای در خصوص آموزش ایمنی کارگران ساختمانی متقاضی کارت مهارت

همکاری با بیمه مرکزی در خصوص اتخاذ سیاست های مناسب در انجام بیمه مسئولیت مدنی

تامین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز و حمایت از اجرای پروژه های کاربردی با رویکرد پیشگیری از حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان

برنامه جامعه کنترل اتباع خارجی در زمینه اشتغال با نگاه کنترل حوادث ناشی از کار

درادامه جناب آقای مهندس ترکان رئیس نظام مهندسی ساختمان در این جلسه با تاکید بر صیانت از جان انسان ها در برابر حوادثی که می توان از بروز آن جلوگیری کرد گفت : آنچه مهم و ارزشمند است جان انسان هاست و باید در خصوص آن مقررات سختگیرانه ای داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تلفات کارگاهی در ارتفاع و سقوط اجسام از ارتفاع  رخ می دهد افزود : با گذشت مدت زمان زیاد از تغییر شیوه های ساخت و ساز زمان آن رسیده است که در حوزه ایمنی کارگاهی نیز مدرن و به روز باشیم و در این بین باید تدوین دستورالعمل ایمنی برای ساخت و ساز های ۵ طبقه به بالا با داربست ایمن حرکت کنیم . لذا نباید این انگاره به وجودآید که با این روش هزینه های ساخت بالا می رود.

مهندس ترکان اظهار داشت : جرثقیل وتاورکرین هانیازمند نظارت و ایمنی بیشتر است و این در حالی است که جرثقیل ها در ایران شناسنامه ایمنی ندارند . اگر در ۲ حادثه جرثقیل تهران و یکی در لواسان ، شناسنامه ایمنی تعریف شده و هر ۶ ماه یکبار گواهینامه آن تمدید می شد و مورد بازرسی فنی قرار می گرفت شاهد بروز این اتفاقات نبودیم.

وی افزود : برآنیم تا کلیات استاندارد جرثقیل را ترجمه کرده و استاندارد ، بازرسی فنی و الزامات ایمنی برای آن تعریف کنیم. این امر مستلزم صرف هزینه بوده و در مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان الزاماتی برای آن ذکر شده است. و تاکید کرد : تمام تلاش خود را می کنیم تا برای اجرای چنین مباحثی در ساخت و ساز آن را به یک مطالبه اجتماعی تبدیل کنیم و مردم به این نتیجه برسند که در صورتی که از جانب چنین مواردی دچار خسارت شدند می توانند از مسئول بروز آن حادثه شکایت کرده وخسارت دریافت کنند.

وی اذعان داشت : لازم است مقررات موجود در این بخش را در مجموعه ای گردآوری کرده و پیشنهادات در قالب یک پکیج واحد در اختیار ارگان های دست اندرکار قرار بگیرد و رسانه ها نیز در راستای تحقق آن تلاش کنند. در دروس دانشگاهی باید گذراندن دروس ایمنی اجباری گردد.با وزارت راه و شهر سازی به تفاهم برسیم که برای اعطای پروانه صلاحیت ، واحد های درسی اخذ شده ایمنی را توسط متقاضیان مورد بررسی قرار دهد. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در پایان گفت : تجربه کشته شدن یک نیروی کار خارجی در پروژه عسلویه خارجی ها را بر آن داشت تا با ساخت فیلمی مستند با عنوان آموختنی ها ، در جهت عدم تکرار ، این رخداد را به کل جهان شان داده و اطلاع رسانی کنند لذا باید ما نیز برای جان انسان ها به همین اندازه ارزش قایل باشیم .درپایان مقررشددرآینده نزدیک توافق نامه همکاری بین نظام مهندسی ساختمان ومعاونت روابط کاروزارت تعاون کارورفاه اجتماعی منعقدگردد.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.