ثبت نام

رعايت ايمني پر اهميت ترين فصل مشترك كارگران ، كارفرمايان و دولت

کانون-۸۰۰

همايش كانون انجمنهای صنفی کارگران کشور با حضور نمايندگان انجمن هاي صنفي كارگري سراسر كشور ، معاونت ها و مديران كل سازمان تامين اجتماعي و اعضاء هيئت مديره كانون انجمن هاي صنفي كارگران كشور ، مديركل تعاون ،كار ورفاه اجتماعي استان فارس ،مدير كل تامين اجتماعي استان فارس ،پيشكسوتان كارگري ،اعضاءهيئت امناء تامين اجتماعي و جمعي از اعضاءانجمن هاي صنفي مسئولين ايمني و بهداشت استان فارس با محوريت كارگاه توجيهي و آموزشي در مورخ ۸ بهمن ماه ۹۳ در سالن همايش هاي هتل پرسپولیس شیراز  برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون سراسری انجمنهای صنفی مسئولین حفاظت فنی ،ایمنی و بهداشت کار کشور هدف از این همایش ارتقاع سطح علمی و آشنایی به مقررات تامين اجتماعي و ایمنی در حوضه کار و کارگری  است.

رئيس هيئت مديره کانون سراسری انجمنهای صنفی مسئولین حفاظت فنی ،ایمنی و بهداشت کار کشور  ضمن خوش امد گویی به حضار بحث هزینه های حوادث ناشی از کار را جزء بزرگترين آسيب انساني و مالي كشور عنوان كرد و ایمنی را  مهمترین زیر ساخت توسعه کشوردانست .

وی گفت : با توجه به فقر شديد آموزش و آگاهي رساني در زمينه ايمني در بين سرمايه هاي انساني جامعه كار و توليد و به رقم همه تلاشها و فعاليت هايي كه توسط وزارت تعاون ،كار ورفاه اجتماعي و همچنين کانون سراسری انجمنهای صنفی مسئولین حفاظت فنی ،ایمنی و بهداشت کار کشور انجام مي گردد با توجه به وسعت جامعه كار و توليد و محدوديت منابع مختلف ،مي طلبد كه همه سازمان هاي مرتبط با اين موضوع همت مضاعف در جهت حمايت از منابع انساني كه به حق سرمايه هاي هرجامعه محسوب مي شوند را به وسيله فرهنگ سازي ،آموزش و آگاهي بخشي در زمينه پيشگيري از وارد شدن اين آسيب ها را به زحمت كشان كار و تلاش مهيا سازند .

ابوالفضل اشرف منصوری خاطر نشان کرد با توجه به ظرفيت هايي كه انجمن هاي صنفي مسئولين ايمني و بهداشت در استان ها دارند مي توان آموزش هاي صحيح را با بخش ناچيز هزينه پوشش داد و عملي ساخت و اين مستلزم برنامه اي است كه آن برنامه  را مي توان با ترسيم نقشه راه و راهبردهايي كه در تفاهم نامه هاي في مابين اين كانون و كانون انجمن هاي كارگري و كارفرمايي كشور و با حمايت هاي مالي سازمان تامین اجتماعی  و حمايت هاي معنوي وزارت تعاون ،كار ورفاه اجتماعي عملياتي ساخت كه اين تفاهم نياز به برنامه ريزي بلند مدت نداشته چراكه زمينه پذيرش در بين منابع انساني وجود دارد و قابل لمس مي باشد و بازخورد خوبي در كوتاه مدت خواهد داشت .

وي  افزود : بيشترين خسارات ناشي از بروز حوادث ناشي از كار علاوه بر نيروي انساني به بدنه و پيكره سازمان تامي اجتماعي مي باشد لذا با توجه به ظرفیتهایی که آن سازمان در زمینیه فرهنگ سازی و مالی دارد میتواند در پیشگیری از وقوع حادثه ، و با كمك در ايجاد فرهنگ ايمني و آموزشهایی مربوطه و با توجه به ظرفیتهایی که در تمام انجمنهای صنفي مسئولين ايمني و تعاملاتی که با هم دارند هم کارگر و هم کارفرما و هم دولت مسئله ایمنی و حفاظت از سلامت نیروی انسانی را یک هدف مشترک بدانند .

ابوالفضل اشرف منصوري گفت : آموزشهاي ايمني كليد رسيدن  به برنامه هاي پيشگيري از وقوع حادثه وحدر رفتن سرمایه هایی که سازمان تامین اجتماعی در سال ميلیاردها ميلیارد هزینه میکند.

وی خطاب به همه بزرگان جامعه کارگری گفت تشكلات كارگري و كارفرمايي با توجه تعهدات و وظايف صنفي خود مي بايست در تعهدات خود نسبت به تك تك اعضاء و ذينفعان خود حفظ سلامت و صيانت نيروي انساني را در اولويت هاي خود قرار دهند چرا كه فقدان هر يك  نیروی انسانی به عنوان سرپرست خانواده علاوه بر تبعاتی که بر خانواده آن فرد دارد تبعات منفی و ناهنجاری هایی را هم در سطح جامعه به وجود می آورد .

مختاری مدیر کل سازمان تعاون کار و رفاه اجتماعی دیگر سخنران این مراسم بود وی حوادث ناشی از کار را به دو عامل اصلی ،شرایط محیطی و دیگری عوامل انسانی دانست و نقش مدیران ، سرپرستان و کارگران و تشکلات کارگری را در ضمینه ایمنی موثر دانست.برگزاری کلاسهای آموزشی هزینه نیست بلکه سرمایه گزاری است و ایمنی و بهداشت جزء کار است . بروز حادثه ناشی از کار ، هم برای کارفرما و هم برای کارگران و مدیران و هم برای دولت ناخوشایند است .وی نقش تشکلات کارگری را در پیشگیری از حوادث موثر دانست و گفت در استان فارس با توجه به واگذاري آموزش ايمني به كانون انجمن هاي صنفي مسئولين ايمني و بهداشت كار استان فارس رشد آموزش ۳۰ درصد افرایش داشته و از زحمات مهندس اشرف منصوری در ضمینه آموزش ایمنی کار قدردانی کرد.

سخنران بعدی جناب آقای عباسی ریئس کانون انجمنهای صنفی و کارگری کشور بود ، وی ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این همایش و تبریک دهمه مبارک فجر خبر رونمایی از تعاونی گارگران در دهه فجر داد ؛ این تعاونی خدماتی همچون گردشگری ، مسکن ، عمران و … به کارگران و بازنشستکان ارائه میدهد.

وی سازمان تامین اجتماعی را یکی از مسائل مهم جامعه کارگری دانست زیرا این سازمان سرمایه اصلی کارگران است و باید تقویت شود مخصوصا در زمینه بیمه تکمیلی که یک بار مالی برای کارگران است .

عضو هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی در این نشست با بیان این مطلب که هیات امنا بالاترین رکن سازمان تامین اجتماعی است، گفت: در حال حاضر هیات امنای این سازمان روندی مثبت را در پیش گرفته و به طور جد پاسخگوی مشکلات است.
اکبر شوکت با بیان اینکه مدیران سازمانی تامین اجتماعی افردی لایق و کارآزموده هستند، افزود: تجمیع این افراد در سازمان می تواند موثر و راهگشای مشکلات باشد.
وی با اشاره به اینکه درموضوع بیمه کارگران ساختمانی کارهای خوبی انجام شده، پیشنهاد کرد: تشکل های کارگری تقویت و با فعال شدن این تشکل ها مشکلات صنفی آنها حل و فصل شود.

مدیرکل امور فرهنگی واجتماعی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی نیز در این نشست با مهم برشمردن اهداف فرهنگی این سازمان و افزایش سطح آگاهی کارگران و کارفرمایان نسبت به حقوق خود گفت: در اصل ۲۹ قانون اساسی بر این حقوق تاکید و دولت مکلف به پوشش تامین اجتماعی اقشار جامعه از محل درآمدهای عمومی شده است.
علایی افزود: هم اکنون ۱۳ میلیون نفر بیمه شده اصلی در کشور وجود دارد که کل جمعیت تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی را به ۴۰ میلیون نفر می رساند.
وی اظهار داشت: همچنین یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگاه در سطح کشور فعال است که این تعداد نسبت به سال های ۱۳۵۷ و قبل از انقلاب نسبت به افراد تحت پوشش بی سابقه بوده است.
مدیر کل تامین اجتماعی استان فارس نیز در این نشست گفت: حفظ امور درمان سازمان تامین اجتماعی یکی از دستاوردهای مهم نظام مدیریتی در یکسال گذشته است که به همت تیم مدیریتی جدید تحقق یافته است .
عبدالکریم نباتی جلوگیری از این ادغام را سند افتخار سازمان تامین اجتماعی دانست وافزود: مردم سازمان تامین اجتماعی را به عنوان یک درمانگر تخصصی می شناسند و این اولویت یک امتیاز منحصر به فرد برای این سازمان است.وی ادامه داد : ترویج فرهنگ بیمه یکی از راهبردهای صیانت از روند فعالیتی سازمان تامین اجتماعی است و باید با آموزش های مستمر، فرهنگ بیمه ای را به مردم عرضه کرد ودرگسترش آن کوشید .
نباتی سازمان تامین اجتماعی را یکی از سازمانهای پاسخگو به مردم دانست وگفت : ۴۴ درصد جمعیت استان فارس تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند و روند فعالیتی این سازمان در تامین امنیت اجتماعی موثر وسازمان را به عنوان بازوی توانمند نظام معرفی کرده است.
غلامرضا عباسی رییس کانون عالی کارگران کشور نیز دراین کارگاه آموزشی برارتقای سطح آموزشی و علمی کارگران وکارفرمایان و ارتباط موثر آنان با سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد وگفت: با ایجاد این دانش می توان انتظار داشت ،روابط کارگر ،کارفرما وسازمان تامین اجتماعی تقویت شود .وی افزود : بایداز سازمان تامین اجتماعی حمایت گسترده شود تا مسوولین آن بتوانند به نحوی شایسته ایفای نقش کنند .
مدیر کل تعاون ،کارورفاه اجتماعی استان فارس نیز دراین نشست با اشاره به حمایت های اعمال شده از کارگران به عنوان سرمایه اصلی کارفرمایان گفت: در قانون، حمایت از نیروی کار به عنوان سرمایه اصلی کارفرمایان مورد تاکید قرار گرفته است، اما آنچه باعث تهدید این روند سالم می شود حوادث ناشی از کار است که بطور جد روابط این دو قشر وسازمان تامین اجتماعی را تهدید می کند وباید برای فرهنگ سازی وپیشگیری از روند وقوع حوادث کوشید .
سهراب مختاری افزود: مدیریت حوادث وپیشگیری از آن یک ضرورت است و باید برای مهار آن برنامه های کوتاه مدت وبلند مدت داشته باشیم .
وی از برنامه ریزان خواست تا با فعال کردن تشکل های کارگری در این روند بکوشند تا شاهد کاهش آمارهای حوادث کار باشیم .همچنین در نشست انجمن های صنفی کارگران در شیراز، روسا و نمایندگان کانون های کارگران کشور به بیان مطالب پرداختند.

در پایان این اجلاس جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد .

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.