ثبت نام

مدیریت شهری در حادثه پلاسکو ناتوان بود/ ضرورت تشکیل سازمان نظام ایمنی کشور برای تامین ایمنی محیط‌های شغلی

آتش+سوزی+در+ساختمان+پلاسکو-۸۰۰

یک کارشناس ایمنی و بهداشت کار می‌گوید به احتمال زیاد پس از پایان پوشش خبری آتش سوزی ساختمان پلاسکو، قربانیان و ضرورت تامین ایمنی و تجهیز بافت فرسوده به دست فراموشی سپرده شود، اما جان باختن قربانیان هیچگاه فراموش نمی‌شود.

«ابوالفضل اشرف منصوری» کارشناس ایمنی و بهداشت کار در گفت و گو با ایلنا اظهار داشت: به احتمال زیاد پس از پایان پوشش خبری  آتش سوزی ساختمان پلاسکو قربانین و تامین ایمنی بافت فرسوده به دست فراموشی سپرده خواهد شد چرا که در حادثه آتش سوزی کارگاه خیاطی خیابان جمهوری نیز این چنین عمل شد.

اشرف منصوری افزود: در آن حادثه هم تجهیزات اطفاء حریق به درستی عمل نکردند و البته در حادثه ساختمان پلاسکو نیز شلنگ آب آتش نشانی به طبقات فوقانی نمی‌رسید.

اشرف منصوری افزود: این در حالی است هیات دولت در ۱۴ دی ماه سال ۹۳ مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن اولویت بازرسی‌ها ایمنی و بهداشت کار با وزارت کار و شهرداری تهران ، سازمان آتش نشانی و سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان دستگاه همکار و وزارت کشور به عنوان ناظر عالی معرفی شدند

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار با بیان اینکه جان انسان ها از سر راه نیامده که به آسانی آن را فدای بی تدبیری‌ها کرد، افزود: شهرداری تهران به عنوان متولی سازمان آتش نشانی ملزم به تجهیز ماموران فداکار این سازمان است و نباید آنها را با دست خالی به جنگ آتش بفرستد و بعد از حادثه نیز قصور را متوجه کسبه و کارگرانی کند که با نگرانی سوخته شدن اموالشان را در آتش به تماشا نشسته‌اند.

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار با اشاره به ناتوانی مدیریت شهری در مدیریت بحران و تجهیز و تخریب ساختمان‌های قدیمی، تصریح کرد:‌ شهرداری به عنوان متولی فضاهای شهری موظف به تخریب ساختمان‌های فرسوده و در صورت نیاز تجهیز آن است اما هیچ کدام از ساختمان‌های مهم شهری مانند تهران، که اکثرا فرسوده هستند نه تجهیز شده‌اند و نه  تاکنون برای تخریب آنها اقدامی شده است.

اشرف منصوری افزود: شهرداری یک واحد صنفی را به راحتی به دلیل عدم پرداخت عوارض پلمپ می‌کند اما گویا در قبال ایمن نبودن پلاسکو به هر دلیلی به چند تذکر کتبی اکتفا کرده و به صورت اساسی ورود نکرده است.

رئیس هیات مدیره کانون سراسری مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار کشور در ادامه با انتقاد از حاکمیتی تلقی کردن  مقابله با حوادث در کشور، تصریح کرد: هیچ جای دنیا تنها متولی مقابله با حوادث سازمان آتش نشانی نیست و سازمان مردم نهاد نقش بارزی دارند مثلا در کشور آمریکا ۲ سازمان مردم نهاد در این زمینه وجود دارند که تمام آیین نامه‌ها و قوانین حفاظت ایمنی بر اساس دستور العمل‌های آنان تدوین شده است.

اشرف منصوری در ادامه با اشاره به تبدیل شدن  ساختمان پلاسکو به واحدهای تولیدی بر ضرورت انجام بازرسی‌های ایمنی و بهداشت کار، توسط وزارت کار تاکید کرد و افزود: از آنجا که پلاسکو تبدیل به واحدهای تولیدی نا ایمن شده است وزارت کار ملزم به ورود و انجام کامل بازرسی‌های ایمنی بود اما در اینجا مشخص است که بازرسان وزارت کار همانند ماموران شهرداری تهران ورود نکرده‌اند.

رئیس کانون سراسری مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار کشور در ادامه با تاکید بر ضرورت وجود یک سازمان مردم نهاد غیر دولتی که همه سازمان‌های امداد رسان را در برگیرد تاکید کرد و افزود: بهترین قوانین حفاظت ایمنی در کشور ترجمه شده است اما به دلیل اینکه هر کدام از سازمان های امداد رسان خود راسا عمل می‌کنند نتوانستیم در مدیریت بحران‌های شهری درست عمل کنیم.

اشرف منصوری افزود:‌ این سازمان مردم نهاد در قالب «سازمان نظام ایمنی کشور» شناخته خواهد شد و تمام دستور العمل‌ها و قوانین ایمنی و بهداشت کار توسط این سازمان تدوین و اجرایی می‌شود.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.