ثبت نام

نشست خبري روز جهانی ایمنی و سلامت در محیط کار

 

دکتر  محمد تقی حسینی، قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل در نشست خبری مورخ ۸ ارديبهشت ماه ۹۳که به مناسبت روز جهانی ایمنی و سلامت در محیط کار و با حضور نمايندگان سازمان بين المللي كار و سازمان جهاني بهداشت ،معاونين وزارتخانه هاي نفت-صنعت،معدن و تجارت -بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي – تعاون ،كار و رفاه اجتماعي ورئيس هيئت مديره كانون انجمن هاي صنفي مسئولين حفاظت فني، ايمني و بهداشت كار كشور برگزار شد با بیان اینکه با تاکید بر اینکه مقوله‌ی سلامت روانی و رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار حائز اهمیت است گفت: از آنجایی که سالانه ۳۶۰ میلیون حادثه شغلی در جهان اتفاق می‌افتد این موضوع  از نظر سازمان جهانی کار (ILO)  حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: همچنین براساس آمار سازمان بین‌المللی کار سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به واسطه حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهد. گاهی دیده شده است که تعداد زیادی از نیروی کار جان خود را به دلیل بیماری‌های ناشی از استفاده از مواد خطرناک در حین کار از دست می‌دهند.
دکتر حسینی با اشاره به اینکه ایران عضو کنوانسیون‌ سازمان بین المللی کار برای رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار است افزود: با مشارکت سازمان جهانی کار (ILO)،سازمان بهداشت جهانی و فعالیت گسترده وزارت بهداشت و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی کنفرانس بین‌المللی تشکیل و افتتاحیه آن دیروز برگزار شد و قرار است در آینده ای نزدیک با نظر کارشناسان سندی در زمینه ایمنی کار تهیه شود و ایران این تجربه به سازمان جهانی کار ارائه خواهد کرد.
قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل باتاکید بر اینکه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به عنوان وزارتخانه کلیدی در زمینه ایمنی کار و پیشگیری از حوادث ناشی از کار تا کنون اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است گفت: هدف اصلی ما پیشگیری از حوادث ناشی از کار، توسعه نظارت بازرسان کار، حمایت از آسیب‌دیدگان است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار بازرسی کار از کارگاه‌های مشمول قانون کار در کشور صورت گرفت گفت: همچنین ۱۳ هزار کمیته بهداشتی و پیشگیری از حوادث ناشی از کار در کارگاه‌ها تشکیل شد و ۵۸ آیین‌نامه حمایت  و ایمنی کار نیز تهیه کردیم.
دکتر حسینی بیان کرد: در سال ۹۲ بیش از نیم میلیون نیروی کار آموزش لازم جهت فعالیت در محیط کار را دیدند. همچنین ۲ هزار و ۲۰۰ متخصص به عنوان مشاوره ایمنی و بهداشت کار پروانه فعالیت دریافت کردند که این موضوع نشان دهنده اهتمام بخش خصوصی و دولتی در زمینه ایمنی حوادث ناشی از کار است.


قائم مقام وزیر کار در امور بین‌الملل نهادینه کردن ایمنی کردن بخش کار را مهم خواند و گفت: در حال حاضر در تمام کشور پروژه‌های بزرگی در حال انجام است که احتمال حوادث ناشی از کار در این فعالیت‌ها بسیار زیاد است به همین منظور قصد داریم با دقت بیشتری بحث ایمنی در محیط کار را دنبال کنیم.
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین‌الملل ۴۷ درصد حوادث ناشی از کار را مربوط به بخش کارگران ساختمانی دانست  و گفت: امروز با وقوع حوادث بسیاری در محیط کار بیماری‌های ناشی از کار ازدیاد پیدا کرده و به یک نگرانی بین‌المللی تبدیل شده است.
وی افزود: فرهنگ کار و کارآفرینی در کنار فرهنگ ایمنی محیط کار باید همواره مد نظر باشد تا بسته کامل سیاستی وزارتخانه در این زمینه که شامل حفاظت ایمنی,پیشگیری،بازرسی و حمایت و ارتقای پوشش بیمه‌ای است لحاظ شود.

حسینی  ادامه داد: توجه به امنیت روانی نیروی کار مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که اگر نیروی کار در محیط کار با آرامش فعالیت کند و کمتر دچار تنش شود بهره‌وری نیروی کار افزایش می‌یابد.
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین‌الملل بیان کرد: قصد داریم آیین نامه‌های کار در ارتفاع، در برق و ایمنی در کار و افزایش آموزش ایمنی را با برنامه‌ریزی دنبال کنیم.
وی گفت: برخی از کارگران افغانی که در محیط‌های کاری غیر مجاز فعالیت می‌کنند که در صورت بروز حوادث ناشی از کار تحت پوشش حمایتی کمتری قرار می‌گیرند بنابر این از کارفرمایان درخواست داریم در صورتی که می‌خواهند از کارگر غیر ایرانی برای محیط‌های کاری خود استفاده کنند تنها از کارگران مجاز استفاده نمایند.
وی با اشاره به اینکه در راستای بیمه کارگران ساختمانی سالانه ۸۰۰ هزار کارگر تحت پوشش بیمه قرارمی‌گیرند گفت: متاسفانه برخی از قوانین به درستی اجرا نمی‌شود، گاهی دیده می‌شود که افرادی غیر از کارگران ساختمانی تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند که این مورد نوعی آسیب است . این بیمه باید تنها برای افرادی باشد که کارگر ساختمانی و در معرض آسیب حوادث ناشی از کار قرار دارند و این بیمه می‌تواند حمایتی برای آنها محسوب شود.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.