ثبت نام

آموزش ایمنی اصناف

DSC096820005-800
ب

در راستای اجرای آیین نامه آموزش ایمنی کارگران ،کارفرمایان و کارآموزان و پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از کار جلسه ای با دستور کار ” اتخاذ تصمیم و برنامه ریزی جهت آموزش ایمنی اصناف و بررسی وضعیت و ارائه راهکار جهت ایمن سازی شرایط کار ایشان ” روز سه شنبه راس ساعت ۱۱/۳۰ مورخ ۲۱ آذر ماه ۹۱ در دفتر معونت روابط کار اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان فارس و با حضور مهندس مختاری معاونت روابط کار استان فارس ،مهندس رضایی ریاست بازرسی کار استان ، مهندس اشرف منصوری ریاست هیئت مدیره کانون مسئولین ایمنی ،بهداشت و کمیته های حفاظت فنی استان فارس ،مهندس جوکار معاونت فنی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز ، آقای ترابی نماینده مجمع امور صنفی استان و سرکار خانم مهندس جلالی کارشناس آموزش اداره بازرسی کاراستان فارس برگزار گردید .

در شروع جلسه مهندس رضایی بیان اینکه در۹۰ درصد  کارگاههای بزرگ استان کمیته های حفاظت فنی تشکیل گردیده و شرایط لازم در جهت کنترل حوادث وپیشگیری از آن لحاظ گردیده اما در کارگاههای کوچک و صنفی این مهم وجود نداشته و ما شاهد حوادث متعدد کاری و شغلی می باشیم که یکی از راهکارهای اساسی برگزاری دوره های آموزشی ایمنی می باشد .

در ادامه مهندس جوکار عنوان کرد ذهنیت و برداشت مردم از سازمان آتش نشانی منحصرا به بخش ابتدای آن یعنی آتش نشانی می باشد و به خدمات ایمنی توجهی نمی شود که اراده و تصمیم این سازمان برآن شده تا بخش دوم یعنی خدمات ایمنی نیز فعال گردد .

حریم های ایمنی با توجه به ارجاع شهرداری در مناطق شهری در ساخت و سازها انجام می شود وی عنوان کرد عدم وجود ضمانت اجرایی در  تفاهم نامه منعقد شده فی مابین اداره کل تعاون ،کار ورفاه اجتماعی استان فارس و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز باعث اجرای این تفاهم نامه تا کنون گردیده است.

پس از سخنان مهندس جوکار آقای ترابی نماینده مجمع امور صنفی گفت : قبلا مجوز های از سوی سازمان آتش نشانی اخذ می گردید که به عدم سخت گیریهای بیش ازحد از طرف آن سازمان نسبت به اخذ این مجوزها بی میلی ایجاد و کل آن منتفی گردید .

وی در ادامه گفت :آموزش اصناف جزء کارهای اصلی صنفی می باشد که می توان آموزش های ایمنی و آتش نشانی را نیز به آن اضافه نمود و در صورت لزوم طبق درخواست به اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی آنرا اجرا نمود به شرط آنکه سختگیریها در حد معقول باشد و از گرفتن ایرادات آنچنانی و غیر قابل اجرا اجتناب شود.

مهندس اشرف منصوری اظهار داشت با توجه به بحث زیر بنایی و مهم آموزش خصوصا آموزشی ایمنی این کانون توانایی همکاری همه جانبه در خصوص اجرایی شدن آیین نامه آموزش ایمنی کارگران ،کارفرمایان و کارآموزان مصوب شورای عالی حفاظت فنی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی را دارد همچنین در جهت ایجاد و تشکیل کمیته های حفاظت فنی نیز آمادگی هرگونه مساعدت ،همکاری و مشاوره را با اصناف و اتحادیه ها را دارد .

مهندس مختاری گفت : مایک رسالت انسانی داریم که آن پیشگیری کنیم از بروز حوادث منجر به مرگ ،نقص عضو و اشکال مختلف آسیب ها که در شکل ظاهری اول( بعد خرد)آن کارگر ،خانواده او متضرر می شوند و در بعد کلان و کلی آن کل جامعه ،اجتماع و دولت و کشور متضرر می گردند که می توان با مدیریت و کنترل همان هزینه هایی که در جبران خسارت مصرف می گردد را در پیشگیری از آن حوادث هزینه کرد که سود آوری پیشتر دارد و ازخسارات جسمی، روحی و اجتماعی کارگران و خانواده های آنها و بالتبع کل جامعه و کشور جلوگیری می کند .

ود در ادامه افزود باید در هر اتحادیه و صنف یک کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار تشکیل گردد تا یکسری رویه ها و استاندارد های ایمنی اجرا و آموزش داده شود.حدود ۹۸ درصد کارگاهها کارگاههای کوچک بوده که صرفا قانون کار فقط برای کارگاهها بزرگ اجرا می شود.یکی از مشکلات کارگاههای کوچک اینست که از روز اول نقش کار از لحاظ ایمنی توسط بازرس کار بررسی و معایب و ایرادات به کارفرما اعلام نمی گردد .

ایشان توصیه کرد اجرای دقیق و کامل ماده ۸۷ قانون کار در دستور کار قرار گیرد و به جد در اصناف و اتحادیه ها پیگیری و به انجام برسد .

از دیگر توصیه ها و پیشنهادات مطرح شده ایشان در نظر گرفتن یک روز مشخص توسط اتحادیه ها و اصناف و در کل امور صنفی برای آموزش ایمنی باشد تا مراجع ذی ربط بتوانند برآن نظارت و کنترل جامعی داشته باشند .

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.