ثبت نام

از حادثه معدن زمستان یورت هیچ درسی نیاموخته‌ایم/ایمنی پرسش برانگیز معادن زنجان

۲۰۱۵۰۸۱۲_۱۸۰۷۲۰-۸۰۰

رئیس کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار کشور می‌گوید اینکه تنها یک معدن از ۲۸۷ معدن استان زنجان تجهیزات ایمنی و امداد رسانی دارد، نشان از آن دارد که با گذشت چهل روز هنوز از حادثه معدن زمستان یورت هیچ درسی نیاموخته‌ایم و صرفا منتظر وقوع حوادث بعدی هستیم.

«ابوالفضل اشرف منصوری» رئیس کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار کشور در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: اینکه تنها یک معدن در استان زنجان تجهیزات ایمنی و امداد رسانی دارد نشان از آن دارد که با گذشت بیش از چهل روز، هنوز از حادثه معدن زمستان یورت هیچ درسی نیاموخته‌ایم و صرفا منتظر وقوع حوادث بعدی هستیم.

پیش از این «رباب داداشی» معاون امور معادن سازمان صنعت و معدن استان زنجان در گفت و گو با رسانه‌ها اعلام کرده است که تجهیزات   ایمنی و امداد رسانی  تنها در «بزرگترین معدن» این استان وجود دارد. این در حالی است که به گفته وی استان زنجان ۲۸۷ معدن دارد.

در این رابطه منصوری با بیان اینکه معادن استان زنجان صادر کننده مواد معدنی کمیاب به کشورهای همسایه هستند، گفت: در این شرایط این پرسش مطرح است که چرا مقداری از درآمدهای این معادن صرف به روز رسانی شرایط ایمنی آنها نمی‌شود؟

 رئیس کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار کشور، افزود: در عین حال باید پرسید که چرا به امنیت جانی کارگران به عنوان سرمایه انسانی توجه کافی نشده و حتی این مسئله مهم خیلی ساده به دست فراموشی سپرده می‌شود؟

 اشرف منصوری با بیان اینکه معادن کشور اکثرا خارج از شهرها واقع شده‌اند، گفت: دور انتظار نیست که به دلیل همین بعد مسافت افکار عمومی کمتر از حوادث مربوط به معادن مطلع شوند، البته مواردی مثل انفجار معدن یورت شاید استثنا باشند اما همین حادثه هم در مقایسه با حادثه ساختمان پلاسکو از پوشش رسانه‌ای کمتری برخوردار بود.

رئیس کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار کشور، ادامه داد: قطع یقین چنین شرایطی بر دشورای و مصائب کارگران شاغل در معادن می‌افزاید، زیرا تجربه ثابت کرده است که هرگاه موردی از کانون توجه افکار عمومی به حاشیه رانده می‌شود، مسئولان مربوطه نیز کمتر در امور مربوطه پیگیری کمتری به خرج می‌دهند.

اشرف منصوری در عین حال با بیان اینکه آیین نامه‌های ایمنی و بهداشت کار معادن و مقاوله نامه‌های سازمان جهانی کار در این خصوص به خوبی فرایندهای نظارت و کنترل ایمنی معادن را تشریح کرده‌اند، افزود: در این شرایط با کمبود قانون، دستورالعمل، مصوبه و یا آیین نامه مواجه نیستیم  اما در اجرای قانون با مشکلات اساسی مواجه هستیم.

وی برای نمونه  به مصوبات شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار، اشاره کرد و افزود: با این که مصوبات شورای عالی حفاظت فنی علمی و راهگشا هستند اما شاهد اجرای ضعیف آنها از سوی کارفرمایان هستیم که این مسئله خسارت‌های جبران ناپذیری را به کارگران و خانوداه‌های آنان وارد می‌سازد.

رئیس کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار کشور با بیان اینکه مصوبات شورای عالی حفاظت فنی باید پس از امضای وزیر کار به تصویب هیات وزیران برسند، افزود: به این ترتیب اجرای این مصوبات برای همه کارفرمایان و دستگاه های مسئول یک تکلیف قانونی می‌شود.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.