ثبت نام

جشنواره امتنان از کارگران،گروه کاران و واحدهای نمونه و کارآفرینان برتر استان فارس در سال ۹۲ برگزار شد

logo

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان فارس این جشنواره با حضور کارگران نمونه و کارآفرینان برتر استان ، امام جمعه موقت شیراز ، مسئولات دولتی و نمایندگان مجلس به میزبانی شهرمقدس شیراز برگزار گردید.

در این مراسم در ابتدا دکتر عباسی مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان فارس ضمن قدردانی از شرکای اجتماعی دولت در برقراری فضایی تعاملی و مناسب جهت برگزاری این همایش گفت : هرساله این مراسم در قالب دو جشنواره برگزار می شد اما امسال تصمیم گرفته شد به علت تعامل و وحدت موجود میان جامعه کارگری و کارفرمایی و اینکه هر دو جامعه محور صیانت ، پایداری و ارتقای سطح تولید در استان هستند، این دوجشنواره همزمان برگزار گردد .

 وی اطلاعاتی پیرامون شکل گیری این جشنواره ها از آغاز ثبت نام ، معیارها و شاخص های انتخاب و مرحله داوری ارائه نمود و اظهار داشت:  هدف از برگزاری این جشنواره تقویت فرهنگ کار و ترویج روحیه انجام کارگروهی و کارآفرینی است و با تجلیل از کارگران نمونه و کارآفرینان برتر انگیزه ای مضاعف در جامعه کار و تولید ایجاد گردد.

دکتر عباسی با بیان نکاتی در خصوص سند توسعه اشتغال در استان فارس گفت : این سند در قالب برنامه پنجم توسعه تنظیم و بطور جدی وارد برنامه عملیاتی استان گردیده  و تمامی برنامه های اشتغال و سرمایه گذاری استان مبتنی بر این سند می باشد و تمامی راه کارها و روشها و سیاست هایی که باید در برنامه ریزی اشتغال برای جامعه جمعیتی فعال استان در نظر گرفته شود بطور کامل در این سند مشخص و پیش بینی شده است .

حجت الاسلام والمسلمین مرادی امام جمعه موقت شیراز نیز در این جشنواره ضمن تبریک بمناسبت نزدیک شدن به ماه مهمانی خدا به همه و بخصوص جامعه کارگران و کارفرمایان اضهار داشت : به روایتی رمضان به معنای باران پاییزی است و همانگونه که باران در فصل پاییز گرد و غبار راشسته و فضا را تمییز می کند ، ماه رمضان نیز گناهان انسان را زدوده و فضا را با معنویت آشنا می سازد.

امام جمعه موقت شیراز با تأکید بر اینکه اهمیت کار و تلاش در دین ما به حدی است که بیش از پانصد آیه پیرامون این موضوع نازل شده است بیان کرد : سعی و کوشش و شیوه کسب روزی حلال در نگاه دین مبین اسلام عبادت است به گونه ای که حتی در روایات آمده است ، عرق کارگر معادل خون شهید است و پیامبر اکرم هم در همین زمینه می فرمایند دستمزد کارگر باید قبل از خشک شدن عرقش پرداخت شود و حق کارگر یکی از حقوقی است که خداوند نخواهند بخشید.

حجت الاسلام والمسلمین مرادی در ادامه گفت : کار مایه عزت انسان است و حتی حضرت آدم نیز به شغل کارگری و اولین کشاورز بوده که از مقدس ترین شغل هاست .

امام جمعه موقت شیراز در پایان سخنرانی با اشاره به نیازهای جامعه کارگری گفت : مدیران باید امروز به مسئله بیمه کارگران ، علی الخصوص کارگران شاغل در بخش ساختمان و امنیت شغلی کارگران در سایر بخش ها و همچنین رفاهیات این قشر زحمتکش و معنویات و امور فرهنگی محیط های کارگری نیز توجه ویژه داشته باشند.

دکتر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با تقدیر از برگزار کنندگان این جشنواره گفت : تجلیل از فعالین و کارآفرینان عرصه های مختلف تولید ، صنعت و خدمات و کشاورزی حرکت مثبتی است که هرساله با برپایی این جشنواره برگزار می شود.

او گفت : امروزه در کشور ما همه امکانات و ظرفیت ها از جمله نیروی کار ، منابع و سرمایه وجود دارد اما آنچه خلأش احساس می شود خلاقیت و کارآفرینی است و باید بدانیم که کارآفرین کاری ارزشمند تر از یک مخترع و مبتکر انجام می دهدو مخترع یک خدمت یا وسیله ای را اخترع می کند اما این کارآفرین است که آن را در چرخه تولید انبوه وارد کرده و با بازاریابی به دست مصرف کننده می رساند  .

دکتر قادری در ادامه افزود : اختراع در کشور فراوان به ثبت می رسد و بنابراین باید افرادی هم باشند که از این توانمندیها و ظرفیت ها استفاده کنند و مانع از خاک خوردن این اختراعات شوند و آن را به تولید انبوه برسانند و با وجود همه تحریم ها و موانع ، رشد بالای علمی میهن اسلامیمان در میان سایر کشور ها نشان دهنده این است که از نظر فکر و خلاقیت مشکلی نداریم و ایراد آنجاست که این ابداعات و ایده ها را در چرخه کار و زندگی وارد نکرده ایم و لذا این هنر کارآفرینان است که با فکر و ذهن  خلاق این مشکل را مرتفع کنند.

در این جشنواره مهندس صادق عابدین استاندار فارس نیز با تأکید بر شکست تحریم های دشمنان بر علیه ایران اسلامی اظهار داشت : با شروع و تشدید تحریم ها در دولت های نهم و دهم ، دشمنان به دنبال این بودند به مردم القاء کنند که از طریق فروش نفت مشکلات اقتصادی را برطرف می کردیم و اکنون چرا باید در فروش نفت دچار مشکل باشیم ، حال آنکه خود فروش نفت و زندگی راحت تر با منابع حاصل از فروش نفت از مضرات تحریم ها و نوعی تهدید بوده است اما ملت هوشیار ما و با افزایش صادرات غیر نفتی این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و این امر در عرصه صنعت ، معدن و خدمات و کشاورزی باعث ایجاد خودباوری گردید.

نماینده عالی دولت در استان فارس در ادامه تصریح کرد : سه مشکل وجود دارد که باید برطرف گردد، ابتدا نگاه کارگر به کار که این مسأله به کل کشور معطوف است و باید تغییر کند و از نگاه روز مزدی به نگرش کارمزدی تبدیل گردد و به گونه ای باشد که کارگر هرچه بیشتر تولید کند درآمدش بیشتر است و لذا کارگر با عشق و علاقه بیشتری تولید می کند.

صادق عابدین افزود : نگاه کارفرما به کار و کارگر نیز باید متفاوت شود وباید تولید ثروت به منظور افزایش تولید و اشتغال باشد و این همان توصیه دینی ماست و در گام سوم نیز باید نگاه مردم نسبت به تولید کننده هم نگاهی مثبت باشد و همه سعی در کمک به آن کارفرما باشند تا به جامعه کار و تولید کمک کرده باشند.

استاندار فارس ضمن تأکید بر لزوم وجود چنین جشنواره هایی اظهار کرد : در طول همه سال باید نگاه مدیران و مسئولان اینگونه باشد که در پی تکریم کارگر و کارفرما باشند و خود را در خدمت صنعت و تولید بدانند و از هر اقدامی برای تسهیل کار تولیدکنندگان فروگذار نکنند.

شایان ذکر است در پایان این مراسم با اهدای تندیس و لوح تقدیر از سه کارگر نمونه ، سه گروه کار و هفت واحد نمونه استان فارس و همچنین از ۹ کارآفرین به عنوان کارآفرین برتر در بخش های مختلف صنعت ، خدمات و کشاورزی تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.