ثبت نام

دستگاه‌های اجرایی مسئولان ایمنی را سلیقه‌ای تایید صلاحیت می‌کنند

unnamed

کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگری مسئولان حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار کشور با صدور بیانه‌ای تاکید کرد که تصمیمات خارج از اصول و منطق موجب نگرانی شاغلین در حرفه ایمنی و بهداشت کار شده است.

به گزارش ایلنا، کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگری مسئولان حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار کشور با صدور بیانه‌ای تاکید کرد که تصمیمات خارج از اصول و منطق موجب نگرانی شاغلین در حرفه ایمنی و بهداشت کار شده است.

متن کامل این بیانیه که به امضای «ابوالفضل اشرف منصوری» رئیس کانون رسیده، به شرح زیر است:

«کنارهم بودن تخصص‌های مسئولان ایمنی و مسئولین بهداشت حرفه‌ای گام بنیادین در حفظ سلامت و صیانت نیروی کار کشور»

هر از چند گاهی با تصمیمات خارج از اصول و منطق شاهد نگرانی شاغلین در حرفه ایمنی و بهداشت کار هستیم که از گنجاندن قوانینی برای تحمیل بدعت‌های جدید بر وظایف و اشتغال مسئولین ایمنی و مسئولین بهداشت حرفه‌ای نشات می‌گیرد.

ازجمله آن تصمیمات، ایجاد شاخص‌های سلیقه‌ای دستگاه‌های اجرایی مربوطه در تایید و عدم تایید مسئولان ایمنی و بهداشت حرفه‌ای جهت اشتغال و معرفی به کارفرما، سوءاستفاده از موضع حاکمیتی در معرفی بعضی از افراد فاقد تخصص جهت اشتغال به کارفرما یا تحت فشار گذاردن کارفرما جهت انفصال از خدمت برخی از متخصصان براساس خصومت شخصی و یا سایر مسایل غیرحرفه‌ای، طرح تفکیک و جداسازی و بی‌ارتباط‌سازی حِرَف ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در تمام سطوح حتی عضویت‌های صنفی براساس دلایل غیراصولی و… .

خوشبختانه با درایت تمامی دلسوزان جامعه کارگری خصوصاً کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگری مسئولان حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار کشور به عنوان تنها مرجع صنفی در حوزه ایمنی و بهداشت کار واجد اعتبارنامه از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دامنه فعالیت کشوری، پنجره امیدی به وجود آورده تا فارغ از تعصبات کورکورانه و صرفاً تحت وظایف تعریف شده که مهمترین آن دفاع از منافع مشروع و قانونی شاغلین در حرفه ایمنی و بهداشت کار می‌باشد و به استناد به مواد ۹۲،۹۱،۸۵ و ۹۳ قانون کار و همچنین آیین‌نامه کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار و سایر آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که مصوب شورای عالی حفاظت فنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت و درمان، بیانگر سبقه و عقبه لازم و ملزوم بودن تخصص‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در کنارهم می‌باشد تا بتوان به ایده آل حفظ سرمایه‌های انسانی کشور دست یافت.

با توجه به زمزمه‌های اخیری که در برخی محافل و دستگاه‌های اجرایی و دولتی صورت پذیرفته که حاکی از تفکیک و جداسازی این دو تخصص از یکدیگر در ارتباط‌های کاری و کارگاهی و حتی عضویت‌های صنفی بدون در نظر گرفتن نقطه نظرات و بررسی‌های اصولی در روابط کاری و خصوصاً زیرپا گذاردن قوانین منع مداخله در امور صنفی می‌باشد، اعتراض اکثریت قریب به اتفاق انجمن‌های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار و بسیاری از کارشناسان این حرفه را برانگیخته است.

پرسش اینجاست که آیا ما کارشناسان ایمنی و بهداشت حرفه ای سهمی در کار و حرفه خود نداریم؟ آیا ما باید تاوان سیاست های نادرست دستگاههای دولتی را بپردازیم؟ آیا تاثیر و ضرورت این حِرَف و تخصص‌ها در کنارهم فراموش شده؟ متاسفانه ارایه دهندگان این طرح فراموش کرده‌اند که مهمترین دغدغه این قشر زحمتکش حفظ سلامت و صیانت نیروی انسانی است و بی توجهی به آن حق الناس است و هرگونه تغییر در ساختار کارآمد آن تبعات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

لذا ما شاغلین در تخصص ایمنی و بهداشت حرفه‌ای قویاً اعتراض خود را نسبت به تضییع حقوقمان اعلام می‌داریم و از کلیه مسئولان محترم می‌خواهیم که در تدوین برنامه‌های خود به گونه‌ای عمل کنند که منافع آنی و آتی این جامعه کارگری قربانی مصلحت‌اندیشی‌های غیرکارشناسانه نگردد.

ما جدا از مسئولان محترم انتظار داریم مانع از دست‌اندازی در منابع انسانی این صنف را فرآهم آوردند. از نمایندگان محترم مجلس با صراحت درخواست می‌نماییم در تصمیم‌گیری برای کارشناسان و شاغلین در حِرَف ایمنی و بهداشت حرفه‌ای حتماً از دیدگاه‌های کارشناسی این قشر زحمتکش و بی‌ادعا بهره‌مند گردند.

بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب ” هرکسی در کشور مسئولیتی پذیرفته است باید همه وقت و توان خود را به ادای صحیح آن مسئولیت اختصاص دهد و قطعاً تضییع انتظارات خود در امر استفاده از حق و حقوق این قشر کاگری را حق الناس و ظلم به جامعه کارگری می‌دانیم و امید داریم که مسئولان و نمایندگان محترم نیز با پیگیری مستمر و کارشناسی خود مصداق حرکت در مسیر اصلی نظام که رهبر فرزانه انقلاب مشخص نمودند، قرار گیرند.

«اما سیاست کلی نظام اسلامی همدلی و همفکری کارگر با کارفرما و دستگاه‌های مسئول است»

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.