ثبت نام

دومین جلسه کار گروه تخصصی ارتقای ایمنی در معادن با حضور نمایندگان وزارتين تعاون، كار و رفاه اجتماعي و صنعت، معدن و تجارت در محل مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار تشکیل گردید.

download (1)

در اجراي مصوبات جلسه مشترك ۳۰ آذر ۹۲ معاونین محترم روابط کار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت که با حضور جناب آقاي دكتر طلا نماينده محترم مجلس شوراي اسلامي در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت تشكيل گردید؛ مقرر شد، كارگروه مشتركی با هدف ارتقاي ايمني كار در معادن كشور بين دستگاه­هاي وظيفه مدار تشکیل گردد؛ در این راستا پس از تعیین و معرفی کارشناسان منتخب، اولين و دومین جلسه اين كار گروه با حضور نمایندگان این دو وزارتخانه  به ترتیب در  تاریخ­های  ۱۵و ۲۳ دي ماه ۹۲ در محل مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار تشکیل گردید که اهم مصوبات آن به شرح ذیل می­باشد:

۱- تشكيل كميته­هاي متناظر استاني و انجام بازرسي­هاي مشترك ادارات كل اجرايي تعاون، كار و رفاه اجتماعي و سازمان­هاي صنعت، معدن و تجارت استان­ها براي شناسايي كارگاه­هاي معدني پرخطر و پيگيري موضوع تا رفع خطر.

۲- نظارت دقيق بر حسن اجراي آيين­نامه ايمني در معادن مصوب اسفند ۹۱ توسط وزارتين تعاون، كار و رفاه اجتماعي و صنعت، معدن و تجارت.

۳- اجراي آيين­نامه آموزش ايمني كارفرمايان، كارگران و كارآموزان در معادن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به استناد ماده ۱۰ آيين­نامه ايمني در معادن و آيين­نامه مربوطه.

۴- احراز صلاحيت و اهليت پيمانكاران معدني قبل از سپردن امور پيمانكاري در معادن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به استناد آيين­نامه ايمني امور پيمانكاري و ساير قوانين و مقررات مرتبط.

۵- تشكيل كميته­هاي تخصصي در قالب كارگروه براي پيگيري امور.

۶- تهيه ساختار بانك اطلاعاتي جامع حوادث معدني در كشور براي ايجاد يك بانك واحد اطلاعاتي شامل اطلاعات واقعي براي سياست­گذاري، برنامه­ريزي و نظارت در خصوص ايمني در معادن در سنوات آتي توسط وزارتين تعاون، كار و رفاه اجتماعي و صنعت، معدن و تجارت.

۷- پيگيري تخصيص بخشي از درآمد حقوق دولتي بهره­برداري از معادن براي صيانت از نيروي كار و ارتقاء ايمني كار در معادن از طريق پيشنهاد طرح توسط جناب آقاي دكتر طلا نماينده محترم مجلس يا پيشنهاد لايحه توسط وزارت متبوع يا وزارت صنعت، معدن و تجارت.

۸- جلب مشاركت مادي و معنوي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت براي كمك به ارتقاي ايمني در معادن كشور.

۹- در اولويت قرار دادن تهيه دستورالعمل ارزيابي ريسك در معادن مستند به ماده ۵ آيين­نامه ايمني در معادن توسط وزارتين تعاون، كار و رفاه اجتماعي و صنعت، معدن و تجارت.

۱۰- نظارت موثر و مستمر بر عملكرد مسئولين ايمني و فني در معادن از طريق سازمان نظام مهندسي معدن.

۱۱- ارسال رونوشت پروانه­های اکتشاف و بهره برداری از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان­ها به ادارات كل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستاي اجراي ماده ۴ آيين ايمني در معادن براي آگاهي و نظارت موثر ادارات كل اجرايي.

۱۲- در اجرای ماده ۱۰ آیین­نامه آموزش ایمنی کارفرمایان، کارگران و پیمانکاران، کلیه پیمانکاران معدنی ملزم به گذراندن دوره ۸ ساعتی آموزش ایمنی از طریق مراجع ذیصلاح مندرج در این آیین­نامه            می­باشند؛ همچنین مقرر شد نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت رونوشت کلیه مکاتبات صورت گرفته در خصوص صورتجلسات این کمیته را در اختیار جناب آقای مهندس مصریان مسئول کارگروه قرار دهند.

۱۳- پیگیری موضوع لحاظ امکانات و بودجه مشخص برای تقویت و تسریع در انجام بازرسی­ها و نظارت بر وضعیت ایمنی معادن کشور از سوی نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت.

۱۴- با اعلام نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، مقرر شد با توجه به اهمیت رعایت اصول ایمنی در معادن، چنانچه بهره­برداران معادن از اصول ایمنی تخلف نمایند برای بار اول با تذکر کتبی و در مراتب بعدی به ترتیب با قطع سوخت مصرفی، تعلیق و لغو پروانه بهره­برداری جریمه گردند.

۱۵- در راستای جایگزینی رویکرد پیشگیری از حوادث به جای مدیریت رویداد که اقدامی انفعالی و واکنشی است، مقرر شد، تعهدات الزام­آور رعایت اصول ایمنی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهره­برداران ابلاغ گردد.

۱۶- با توجه به بازنگری و ابلاغ آیین­نامه ایمنی معادن و در راستای اطلاع­رسانی به بهره­بردارن معادن و جامعه هدف، مقرر شد نسبت به انتشار مفاد این آیین­نامه در قطع جیبی از سوی موسسه کار و تامین اجتماعی اقدام مقتضی بعمل آید.

۱۷- با توجه به نقش و جایگاه کمیته­های حفاظت و بهداشت کار معادن در ارتقای ایمنی کار در      کارگاه­های معدنی و از آنجا که تنها حدود ۱۲ درصد معادن کشور دارای واحد ایمنی و بهداشت می­باشند، بررسی راه­کارهای توسعه آن واحدها مورد تاکید قرار گرفت.

۱۸- مقرر شد به منظور تسریع در اجرای مصوبات کار گروه  ارتقای ایمنی در معادن”، اداره کل بازرسی کار نسبت به ابلاغ مفاد مصوبات مرتبط این کار گروه  به ادارات کل استانی اقدام لازم بعمل آورد

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.