ثبت نام

دیدار اعضای هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با دکتر ربیعی

۴۹۶۶۰۳۲۹_۷۷۱۲۱۹۷۵۹۸۹۸۶۰۸_۴۶۷۵۶۵۴۴۳۹۰۷۷۴۴۰۷۸۲_n

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در این مراسم، ضمن تشکر از اعضای این کانون به ویژه همکاری صمیمانه آنها با وی در دوران تصدی‌اش در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با حضور در جمع نمایندگان جامعه کارگری، احساس قدرت می‌کردم و از اینکه می‌دیدم کارگران در کنار من برای بهینه کردن فعالیت‌های مرتبط با خود، تلاش می‌کنند دلگرم می‌شدم.

وی افزود: چاره حل مسائل کارگران، وحدت و گسترش تشکل‌ها است. با این رویکرد می‌توان نمایندگان کارگری بیشتری را به مجامع تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری معرفی و قرار کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به گزارش اعضای این کانون درباره کمیته‌های چندگانه مزد، بانوان، آموزش و… در این کانون اظهار داشت: در کنار موضوع آموزش، این کمیته باید به مسئله نهادسازی، رشد و تربیت افراد و همچنین قدرتمند کردن تشکل‌ها و نیز چگونگی گسترش و زیر پوشش قرار دادن کارگران توجه زیادی معطوف کرد.

وزیر اسبق وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی با اشاره به اینکه درباره مفهوم «آینده کار در ایران» هنوز مطالعات پژوهشی جدی انجام نشده است، تصریح کرد: با توجه به تحولات اقتصادی، مهاجرت نیروی کار از بخش صنعت به بخش خدمات و حتی تغییرات در حوزه سرمایه و نیز ظرفیت‌های موجود در مشاغل خرد از یکسو و افزایش تحصیل در میان کارگران از سوی دیگر، موجب می‌شود مفهوم آینده کار چه از نظر تیپولوژی طبقه کار و مشاغلی که از بین می‌رود، موضوع قابل بررسی و حائز اهمیتی باشد و ازهم‌‌اکنون باید از سوی پژوهشگران و به ویژه تشکل‌های کارگری مورد توجه قرار گیرد چراکه به واسطه گسترش آموزش‌ها، تیپولوژی طبقه کارگر در حال تغییر است و ما امروزه با پدیده‌ای به نام کارگران دانشی رودررو هستیم.

وی با اشاره به تحولات اقتصادی در سطح جهان و ایران خاطرنشان کرد: مشاغل جدیدی در سال‌های اخیر از بین رفته اما در کنار آن، مشاغل و صنوف جدیدتری شکل گرفته‌اند. به نظر من، مطالبات این بخش و موضوع آینده کار که به آن اشاره کردم، باید زیر چتر کانون‌های صنفی قرار گیرد.

این عضو شورای مرکزی خانه کارگر با اشاره به ضرورت ساماندهی مشاغل جدید در قالب تشکل‌های کارگری ابراز داشت: بر اساس آمارهای موجود، شش میلیون نفر از کارگران غیررسمی یا جویندگان کار، فاقد پوشش بیمه‌ای هستند که البته در دوران من تلاش شد با توسعه بیمه سلامت، بخشی از نیازهای درمانی این جامعه تحت پوشش قرار گیرد، به گونه‌ای که بیش از ۱۰ میلیون نفر در آ‌ن دوران تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند، بنابراین محدودیت‌های ایجاد شده برای کاهش بیمه سلامت کارگران غیررسمی، اشتباهی است که باید از اجرای آن جلوگیری کرد.

ربیعی با اشاره به تدوین طرح بیمه فراگیر در دوران وزارت خود بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های مالی، طرح بیمه فراگیر، راهکاری است که می‌تواند بخشی از مطالبات این قشر را تامین کند.

وی به اقدامات خود در دوران تصدی پست وزارت کار اشاره کرد و یادآور شد: نظریه پیشی گرفتن مزد بر تورم در دوران من پیگیری و اجرا شد ولی همان گونه که دوستان حاضر در این جلسه اشاره کردند، مسائل و مشکلات اقتصادی ماه‌های اخیر، اجازه نداد که این شیرینی، کام کارگران عزیز را حلاوت بخشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی اضافه کرد: به هیچ عنوان مخالف خروج صندوق‌های بیمه‌ای از بنگاه‌داری نیستم اما در کدام ظرفیت و متن اقتصادی ظرفیت می‌خواهیم واگذار کنیم؟ چه کسی می‌خواهد بخرد؟ عمق بازار سرمایه در ایران امروز به چه میزان است؟ من مخالف آن هستم که اموال کارگران منجر به این شود که به اسم خصوصی‌سازی در میان نهادهای اقتصادی دیگر دست به دست شود یا خریدارانی که تضمینی برای ادامه کار ندارند، آن را تصاحب کنند.

ربیعی با بیان اینکه در شرایط موجود تامین اجتماعی این پول‌ها با فروش صرف مخارج روزانه‌ای مانند درمان می‌شوند و من با این روند مخالفم، اظهار داشت: تاکید دارم فروش سرمایه کارگران نباید معادل تاراج شود، بلکه این پول باید در حوزه‌های از پیش تعیین شده برای آینده جامعه کارگری و سایر ذی‌نفعان سرمایه‌گذاری شود.

در این جلسه، اعضای هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، ضمن تقدیر از ربیعی، گزارشی از اقدامات این کانون را ارائه کردند.

فتح‌الهی، رئیس هیات مدیره این کانون در این زمینه تصریح کرد: کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با تشکیل کمیته‌های مختلف، موضوعات بنیادین مرتبط با جامعه کارگری را مورد رصد و بررسی قرار می‌دهد. یکی از موضوعات مهم و جدی، بالا بودن حوادث ناشی از کار است. در این ارتباط، کانون‌ به همت اعضای خود، سامانه‌ای را برای پایش حوادث ناشی از کار و تبیین راهکارهای مناسب برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی، راه‌اندازی کرده است که امیدواریم همکاری لازم برای پیشبرد این مهم از سوی نهادهای ذیربط صورت گیرد.

در این جلسه، همچنین توجه جدی به تعیین دستمزد منصفانه برای تامین معیشت کارگران، پیگیری مطالبات صنف رانندگان و عدم همراهی وزارت راه و نیز نگرانی از دستگیری فعالان و معترضان کارگری مطرح شد و اعضای کانون، اظهار امیدواری کردند که همچون دوران وزارت ربیعی، مسئولان همراهی لازم با جامعه کارگری را داشته باشند.

لازم به ذکر است در این جلسه مهندس اشرف منصوری ضمن ارایه گزارش عملکرد کانون سراسری انجمن های صنفی مسؤلین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور از طرح جدید راه اندازی اپلیکیشن مسؤلین ایمنی خبر داد و خواستار همفکری و مساعدت آقای دکتر ربیعی شد همچنین پیشنهاد عضویت افتخاری به ایشان داده شد که مورد موافقت دکتر ربیعی قرار گرفت.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.