ثبت نام

سالنامه آماری سال ۹۸ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای تحقق سیاست شفاف سازی منتشر شد

سالنامه-آماری-سال-۹۸-وزارت-تعاون-کار-و-رفاه-اجتماعی

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سالنامه آماری ۱۳۹۸ وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از سوی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی این وزارتخانه تدوین و منتشر شد.

 براساس این گزارش ، هر ساله به منظوررفع نیازهای سیاست‌گذاران، برنامه ریزان، پژوهشگران و فعالان آماری و با هدف عملیاتی کردن بند «۱۱» سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر شفاف‌سازی و به‌هنگام ‌سازی آمار و اطلاعات، هر ساله آمار و اطلاعات در زمینه‌های مختلف  تعاون، کار و رفاه اجتماعی و … جمع آوری می شود.

سالنامه آماری سال ۱۳۹۸ به عنوان مرجع معتبر، مجموعه ای از جداول آماری با قابلیت سِری زمانی، ثبات تولید و مقایسه پذیری جداول، در  زمینه های مرتبط با اهداف و ماموریت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شامل ۱۰ فصل است.

در مقدمه این سالنامه  آماری آمده است: برخورداری از داده های آماری معتبر و به روز، در همه امور اعم از سیاست گذاری و برنامه ریزی، تعیین اهداف و خط مشی ها،هدایت اموراجرایی و در نهایت ارزیابی میزان موفقیت آن ها به اندازه ای اهمیت دارد که باید داده ها و تحلیل های آماری را عاملی زیربنایی در فرایند توسعه و آینده پژوهی هر جامعه به شمار آورد به گونه ای که حکمرانی خوب بدون آن ممکن نیست. لیکن استفاده مناسب از آمار برای تحقق توسعه اولاً نیازمند شناسایی آن دسته داده هایی است که بانک های اطلاعاتی با ارائه آن ها می توانند به مدیریت مؤثر و کارآمد کمک کنند؛ و ثانیاً بخش های متولی برنامه ریزی و مدیریت فرایندها باید به ابزارها و توانمندی های لازم برای بهره گرفتن از آمار مجهز باشند.

 در فصل اول سالنامه آماری سال ۹۸  با عنوان “بودجه و منابع انسانی”؛ وضعیت اعتبارات و آمار شاغلین ستادی، اجرایی و سازمان های وابسته و در فصل دوم با عنوان “جمعیت و نیروی کار” برآوردهای جمعیتی، شاخص‌های عمده نیروی‌کار، آمار وقایع حیاتی ثبت شده سازمان ثبت احوال کشور شامل ولادت، فوت، ازدواج و طلاق، اطلاعات مربوط به جویندگان کار و به کارگمارده‌شدگان در مراکز خدمات اشتغال و دفاتر کاریابی خصوصی و آمارهای مربوط به اشتغال اتباع خارجی آمده است.

 سالنامه آماری سال ۹۸ در فصل سوم با عنوان” تعاون” به مشخصات عمومی شرکت های تعاونی و اتحادیه های تعاونی می پردازد .

فصل چهارم با عنوان” روابط کار” آمار مربوط به حوادث، آسیب های شغلی و نیز آمارهای مربوط به روابط کار، سازمان‌های کارگری و کارفرمایی، دعاوی کار،  بیمه بیکاری و بازرسی کار را در خود دارد.

فصل پنجم این سالنامه آماری با عنوان “امور فرهنگی و اجتماعی” وضعیت واگذاری سهام کارگران، آموزش های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، کارگران بهره مند از تسهیلات رفاهی، وضع فعالیت خانه های بهداشت کارگری و دانش آموختگان بهداشت حرفه ای، کارگروه ها و واحدهای نمونه، کارآفرینان منتخب، امور ورزشی کارگران و اعتبارات مربوطه را بررسی کرده است.

 اطلاعات بیمه های اجتماعی و درمانی سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و اطلاعات حمایتی سازمان بهزیستی کشور در فصل ششم با عنوان “رفاه اجتماعی” جمع آوری شده است.

 توزیع وضعیت اجرای قانون مشاغل خانگی، عملکرد اعطای تسهیلات توسط بانک های توسعه تعاون و رفاه کارگران، صندوق کارآفرینی امید ،ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، متوسط هزینه و درآمد خانوار، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی، ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی، حداقل دستمزد کارگران و متوسط دستمزد کارگران در مشاغل منتخب بخش کشاورزی و طرح های عمرانی نیز در فصل هفتم با عنوان “امور اقتصادی” گرداوری شده است.

فصل هشتم با عنوان “آموزش و پژوهش” آمار مربوط به فارغ التحصیلان دوره متوسطه، دانشجویان، دانش‌آموختگان کشور و اطلاعات مربوط به سازمان فنی و حرفه ای کشور، موسسه کار و تامین اجتماعی و مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و  بهداشت کار را نشان می دهد.

فصل نهم این سالنامه آماری به اطلاعات مربوط به کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر، معادن در حال بهره‌‌برداری کشور، آمار شهرک‌های صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و آمارهای مربوط به پروانه های ساختمانی در بخش های تعاونی و غیر تعاون اختصاص دارد و در فصل دهم آمارهای بین‌المللی مانند شاخص های عمده نیروی کار، توسعه انسانی و شاخص های منتخب اجتماعی- اقتصادی در سطح بین الملل جمع آوری شده است.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.