ثبت نام

عدم تطابق بین مهارت ها و مشاغل

۲۶fa7ccb-a102-42aa-9c4f-97a46f09dcf5_20230506_103025

هاینز کولر، دستیار مدیرکل سازمان بین المللی کار، در نشست غیررسمی وزرای اشتغال و سیاست اجتماعی اتحادیه اروپا (EPSCO) بر اهمیت انطباق سیاست‌های مهارتی برای پیش‌بینی نیازهای مهارتی برای مشاغل سبز آینده، تاکید کرد.

هاینز کولر، دستیار مدیرکل سازمان بین المللی کار، به همراه مدیر منطقه ای سازمان بین المللی کار برای اروپا و آسیای مرکزی، در نشست غیررسمی وزرای کار و امور اجتماعی (EPSCO) که به ریاست رئیس سوئدی شورای اتحادیه اروپا برگزار شد، حضور یافتند. کولر همچنین در اولین جلسه عمومی این نشست نیز حضور یافت که به بررسی چگونگی جلوگیری از عدم تطابق بین مهارت ها و مشاغل در دوران گذار، بحث و تبادل می کرد.

سازمان بین المللی کار دریافته است که فقط نیمی از کارگران در سراسر جهان دارای مشاغلی هستند که با سطح تحصیلات آنها تطابق دارد. این بدان معناست که سایر کارگران یا بیش از حد تحصیل کرده اند یا کم سواد می باشند. کارگران در کشورهای با درآمد بالا در مقایسه با کارگران کشورهای کم درآمد، بیشتر احتمال دارد شغلی متناسب با سطح تحصیلات خود بیابند. کولر در این نشست اظهار داشت: «نرخ تطابق بین سطح تحصیلات و مشاغل، برای حقوق بگیران بیشتر از افراد خوداشتغال است. همچنین این نرخ دارای وضعیتی مشابه در کشورهایی با نابرابری کمتر دستمزد می باشد».

اتحادیه اروپا در حال حاضر با کمبود مهارت و نیروی کار نسبتاً بالایی مواجه است. وی همچنین اظهار داشت: «در اروپا و آسیای مرکزی، ما انتظار داریم که بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، نیروی کار در حدود ۲٫۴ میلیون نفر کاهش یابد که بخشی از آن به دلیل روندهای جمعیتی است. همچنین انتظار می رود بیکاری و عدم تطابق مهارت ها، اندکی افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود که نرخ مشارکت در این منطقه نیز با ۵۸ درصد تا سال ۲۰۲۴، کمترین میزان مشارکت در جهان باشد.

عدم تطابق مهارت ها بر کارگران، شرکت ها و کشورها تاثیر منفی می گذارد. سازمان بین المللی کار تخمین زده است که گذار به اقتصاد سبز می تواند ۱۸ میلیون شغل در سراسر جهان ایجاد کند. افزایش هماهنگی سیاستی، گفتگوی اجتماعی و مشارکت، علاوه بر سیاست‌های بخشی ملی، ضروری می باشد.

جریان گذار عادلانه از طریق مهارت آموزی و آموزش فنی و حرفه ای (TVET) و سیستم های یادگیری مادام العمر نیز به همان اندازه مهم است. مدیر منطقه ای اروپا و آسیای مرکزی سازمان بین المللی کار، در این خصوص اظهار داشت: «آموزش اولیه برای جوانان و همچنین آموزش مداوم برای کارگران بزرگسال و جویندگان کار،  باید مشاغل و بخش های خاص را هدف قرار داده و نیازهای گروه های آسیب پذیر را در اولویت قرار دهد».

کولر در پایان این نشست، به عنوان جمع بندی سخنان خود اظهار داشت: «در حالی که این موضوع یک چالش قابل توجه است، ما می‌توانیم به چندین ابتکار از جمله برنامه اقدام اجتماعی اتحادیه اروپا و همچنین برنامه شتاب‌دهنده جهانی مشاغل و حمایت اجتماعی سازمان ملل متحد برای گذار عادلانه تکیه کنیم که مورد اتحادیه اروپا نیز می باشد».

او همچنین خواستار حمایت فعالانه از ابتکار مدیرکل سازمان بین المللی کار جهت تشکیل یک ائتلاف جهانی برای عدالت اجتماعی شد که هدف اصلی آن تضمین آینده ای پایدار است.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.