ثبت نام

قواعد ایمنی صنعت نفت از قوانین نظامی سختگیرانه‌تر است/ کوچکترین بی‌دقتی حادثه ساز است

بازدید+خبرنگاران+از+پالایشگاه+نفت+ستاره+خلیج+فارس+-۸۰۰

رئیس کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار کشور می‌گوید به دلیل ماهیت پرخطری که حوادث شغلی در صنایع نفت‌و گاز، مقررات ایمنی مربوط به کارگاه‌های نفت، گاز و پتروشیمی حتی از مقررات نظامی‌ هم سختگیرانه‌تر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا‌ روز یکشنبه (۷ آبانماه) وقوع یک انفجار در هنگام حفر یک چاه  در میدان نفتی رگ سفید در استان خوزستان دو کارگر جان باختند و ۵ نفر دیگر مصدوم شدند.

این دومین حادثه در محیط‌های کاری صنایع نفتی در یک هفته گذشته بود. جمعه گذشته نیز یک مورد حادثه انفجار بر روی برج آیزوماکس پالایشگاه نفت تهران باعث شد تا ۶ کارگر کشته و دو کارگر دچار سوختگی شوند.

در  همین باره ابوالفضل اشرف منصوریٰ رئیس کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار کشور به دلایل احتمالی حادثه میدان نفتی رگ سفید پرداخت و گفت: احتمال می‌رود که این حادثه به علت عدم شناسایی دقیق زمین و لایه‌های معدنی و گازی رخ داده باشد. این بدان معنی است که شاید به علت عجله‌ای که در حفر چاه از سوی پیمانکار وجود داشته زمان کافی برای مطالعه زمین اختصاص داده نشده است.

وی افزود: هنگام حفر چاه باید شرایط زمین را بشناسیم البته شرایط زمین در میدان‌های نفتی با شرایط زمین در مناطق شهری هنگام کار متفاوت است. در هر صورت باید مطالعه دقیقی بر روی  نوع خاکٰ و آنچه که در لایه‌های زیرین آن قرار دارد داشته باشیم.

اشرف منصوری با تشریح نحوه مواجهه با لایه‌های زیر زمینی مواد معدنی، افزود: زیرزمین لایه‌های نمک، لایه‌های آبرفتی و لایه‌های گازی وجود دارند و ناچاریم که در مطالعات خود جانب احتیاط را داشته باشیم و بدانیم که در هر مورد چگونه باید خاک را کنار بذاریم بی محابا دست به کار نشویم چرا که هرکدام از این لایه ها از نظر سطح فشار و شکنندگی و میزان مقاومت متفاوت هستند.

رئیس کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار کشور با بیان اینکه  برای نمونه این‌کار حتی در پروژ‌ه  حفر تونل‌مترو شهران با دقت انجام نشد،  تصریح کرد: در حادثه‌ مترو شهران اینگونه اعلام شد که بیل ها مکانیکی به لوله‌های گاز اصابت کرده‌اند این نشان می‌دهد که دقت کافی در هنگام حفر تونل وجود نداشت و پیمانکار برای به پایان رساندن عملیات عجله داشت.

منصوری همچنین در ادامه راجع به حادثه انفجار در برج آیزوماکس پالایشگاه نفت تهران، گفت: نقل می‌شود که این حادثه به علت نشت مواد نفتی در برج آیزوماکس رخ داده است البته بعدتر گفته شد که در هنگام حادثه مسدودکننده‌ها و فیلترهای میان برج آیزوماکس و سایر برج‌های مرتبط با آن برداشته شده بودند.

وی در توضیح آیزوماکس افزود: در پالایشگاه‌های نفتی چندین برج مرتبط باهم وجود دارند مثل برج تقطیر، سبک سازی و سنگین سازی و بین همه این برج ها مسیرهای مسدود کننده وجود دارند که باید دقت فروانی برای برداشتن آنها وجود داشته باشد تا حادثه‌ای پیش نیاید.

منصوری با بیان اینکه قوانین ایمنی در پالایشگاه های نفتی همانند قوانین نظامی سخت گیرانه هستند، گفت: کوچکترین بی دقتی در این زمینه دردسرساز خواهد شد. در مورد حادثه پالایشگاه نفتی تهران نیز این احتمال وجود دارد که برداشتن مسدود کننده‌ها فشار بر روی مواد نفتی و مولکول های آنها را بالابرده باشد و افزایش اصطکاک میان مولکول‌ها سبب ایجاد جرقه و انفجار شده باشد. البته اینها احتمالات است و باید تا انتشار گزارش نهایی صبر کرد.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.