ثبت نام

همایش نقش تعامل کمیته های حفاظت فنی با بازرسان کار

DSC00571-800

برگزاری همایش نقش تعامل کمیته های حفاظت فنی با بازرسان کار در تحقق اصل تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی در مورخ ۱۷ خرداد ماه ۹۱ روز چهارشنبه در محل سالن پیام مخابرات ولیعصر واقع در خیابان قصرالدشت از ساعت ۸ الی ۱۳ با حضور دکتر عباسی مدیر کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان فارس ، مهندس مختاری معاون روابط کار اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان فارس ،جناب آقای رضایی ریاست بازرسی کار استان و جمعی از بازرسان کار استان به اتفاق جناب آقای مهندس رحمانی سرپرست اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی شیراز و معاونت آن اداره جناب آقای مهندس ذبیحی به همراه روئسای هیئت مدیره های انجمنهای صنفی کارگری ایمنی بهداشت فعال در استان فارس همچنین مدعوینی از وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی که می توان از حضور جناب آقای مهندس اصابتی مدیر کل بازرسی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی ،جناب آقای خسروی رییس سازمان کمیته های حفاظت فنی ،جناب آقای مهندس ثنایی مدیر سازمان حوادث ناشی نام برد لازم به ذکر به موازات برگزاری این همایش نمایشگاهی از طرف سازمان آتش نشانی و خدمات شهری شیراز برپا شد .

ترتیب برگزاری برنامه همایش با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی ایران آغاز شد که نخستین سخنران این همایش دکتر عباسی مدیر کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان فارس بودند که از منفعت اجتماعی و فردی در رعایت مسائل فنی و بهداشت کار توسط کارگران در واحد های تولیدی گفتند وی با بیان اینکه درفصل ۴ قانون کار به طور دقیق و شفاف به نقش کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار در حفظ منابع مالی پرداخته شده است افزود : گاهی لزوم رعایت حفاظت فنی و بهداشت کار با محدودیت اشتباه گرفته می شود و برخی کارفرمایان پرداختن به این موضوع را نوعی هزینه واتلاف وقت و سرمایه میدانند در حالی که این گونه نیست و رعایت اصول ایمنی و فنی ،سرمایه گذاری در راستای افزایش بهره وری است.

دکتر عباسی در ادامه اضافه کرد : هم اکنون بسیاری از شرکت های بیمه ای برای نهادینه شدن رعایت اصول ایمنی در واحدهای تولیدی تحت پوشش شان سرمایه گذاری می کنند چون به نتیجه رسیده اند که سرمایه گذاری در این امر مقرون به صرفه تر از حالتی است که آنها در صورت بروز حادثه ای مجبور به جبران خسارت هستند. وی با تاکید بر آنکه دیدگاه کارفرما و کارگر باید تا آنجا ارتقاء یابد که استفاده از وسایل و تجهیزات حفاظت فردی را دیگر امور دست وپاگیر ندانند در ادامه : ورود بازرسان کار در واحد ها و کارگاههای تولیدی باید همواره با رشد فرهنگ استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی و رعایت بهداشت کار باشد در این راستا امسال رشد کیفی و کمی عملکرد بازرسان کار و افزایش تعامل اعضای کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار با اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی فارس در دستور کار قرار داد.

 در ادامه جناب آقای مهندس اصابتی مدیر کل بازرسی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی به ارائه آمار تاسف باری از مرگ و میر های ناشی از کار پرداخت و اظهار داشت : نباید بروز یک حادثه در حین کار را قضا و قدر دانست بلکه باید با تدبیر از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت : هر سال نزدیک به ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار نفر جان خود را به دلیل حوادث ناشی از کار ،بیماریهای شغلی و یا مواجهه با مواد خطرناک از دست می دهند طبق اظهار این مقام مسئول در هر روز به طور میانگین در جهان ۸۵۰ هزار حادثه ناشی از کار در حال وقوع است که البته این رقم نسبت به سالهای قبل کاهش داشته است.

مهندس اصابتی ادامه داد: در بین این آمار گرچه پدیده های غیر کشنده در حال کاهش است اما شاهد بروز بیماریهای جدید ناشی از ظهور فن آوریهای نو ،تشعشعات،ایجاد مشاغل پرخطر همچون نیروگاههای بادی هستیم و از آنجا که طبق آمار مشاغل زیر مجموعه تکنولوژی نانو در حال افزایش است باید منتظر این آمار هم باشیم.

مدیرکل بازرسی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته ۲۵ درصد نیروی شاغل و در کشورهای فقیر ۷۵ درصد آنها در معرض خطر قرار دارند افزود: در ایران کارگاههای تولیدی که تحت نظارت سازمان تامین اجتماعی قرار دارند با حوادث ناشی از کار کمتری روبرو هستند و کارگاههای ساختمان سازی که زیر نظر این سازمان نیستند ۴۰ درصد حوادث ناشی از کار را به خود اختصاص داده اند.همچنین کار در ارتفاع هم بیشترین حوادث را برای شاغلین رقم زده است .

مهندس اصابتی با بیان اینکه امسال هفت آیین نامه جدید برای تعیین ضوابط کار در ارتفاع در دست تدوین است اضافه کرد:کمبود آموزش پیشگیری از حوادث مشکلی است که در حوزه حفاظت فنی و رعایت بهداشت کار با آن روبرو هستیم . در حال حاضر هر یک ریال هزینه در این بخش ۴۸/۴ ریال برگشت سرمایه دارد و هریک ریال هزینه سرمایه گذاری در بخش ایمنی ۲/۲ ریال و هریک ریال در حفاظت فنی ۳۷/۳ ریال منفت شامل حال سرمایه گذار می کند.

مهندس اصابتی با تاکید بر اینکه فناوری های جدید ،برج سازی های مداوم ، لزوم تغییر در آیین نامه ها را ضروری می سازد ، افزود : در پی آن هستیم که با تعامل با شهرداریها ،ایجاد کمیته حفاظت فنی را در پروژ ههای ساختمانی و عمرانی را الزامی نماییم . وی بی توجهی به مهارت های مدیریتی را منشاء حوادث دانست و ادامه داد : در حالی که با ۳۰۰ تومان می توان جلوی یک حادثه برای کارگر پرس کار را گرفت و یا با بروز یک حادثه از تکرار آن جلوگیری کرد ، برخی نسبت به عامل های خطر ساز در محیط کار بی توجهند که البته به نظر می رسد دغدغه کارفرمایان برای پیدا کردن بازار کار ،زمان بری در برگشت سرمایه ،خرید مواد اولیه و. . . باعث برخی از این بی توجهی ها شده است طبق اظهارات مهندس اصابتی امسال افزایش ۱۰ درصدی تعداد کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار در دستور کار قرار دارد که قطعا با این روند ۴۰۰ هزار بازرسی که در سال گذشته توسط ۸۰۰ بازرس کار از کارگاههای تولیدی کشور صورت گرفته رشد چشمگیری در سال جاری پیدا خواهد کرد .

مدیر کل بازرسی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی فعالیتهای صورت گرفته توسط اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی فارس را در راستای پیشگیری از بروز حوادث در سال گذشته بسیار خوب ارزیابی کرد تلاشی که باعث شد رتبه فارس در این خصوص از رتبه ۲۴ کشوری به رتبه ۶ ارتقاء یابد.

 سپس جناب آقای مهندس مختاری معاون روابط کار اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان فارس هم هدف از برگزاری این همایش را توسعه فرهنگ ایمنی با استفاده از سیاستهای پیشگیرانه و فعال کردن کمیته ها برشمرد و گفت : قطعا با ۴۰ بازرس این اداره کل نمی توان هر روز ۳ هزار کارگاه تولیدی را زیر ذره بین داشت که برای رفع کمبود در این زمینه در پی آن هستیم تا از کمیته های حفاظت فنی در کارگاهها به عنوان ابزاری قدرتمند برای پیشگیری از بروز حوادث استفاده کنیم .

ود با تاکید بر لزوم آموزش به اعضای این کمیته ها گفت : در یک بررسی آسیب شناسانه ،مشخص شد عدم پیگیری موثر و مناسب عملکرد کمیته ها ؛عدم توجه به گزارش بازرسین در این کمیته ها ،عدم خبرگی ،اطلاع نداشتن اعضاء نسبت به نقاط مخاطره آمیز در واحد های صنعتی و طرف مشورت قرار نگرفتن آنها توسط کارفرمایان از جمله آسیب های این کمیته ها است که انتظار می رود این معضلات با ارائه آموزش های به روز رفع شود و کارفرمایان از مشورت اعضای آن به عنوان بازوان قدرتمند چرخه تولید استفاده کنند.

مهندس مختاری با بیان آنکه اکثر حوادث رخ داده در واحد ها و کارگاههای فارس مربوط به کارگاههای ساختمانی است اظهار امیدواری کرد با افزایش مهارت های کمیته های حفاظت فنی ،نقاط مخاطره آمیز شناسایی و پیشگیری از بروز حوادث برای نیروی کار به عنوان مهمترین سرمایه های کشور زیر ساخت و بستر لازم برای تحقق اهداف سال ((تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی )) فراهم شود .

وی اظهار داشت در سال گذشته ۲۸۶ کارگر در فارس در حین کار آسیب دیدند که عمده آنها را کارگران شاغل در کارگاههای ساختمانی و کوچک تشکیل می دهند .

یکی از برنامه های جالب توجه که برای اولین بار در چنین همایشهایی برگزار شد پرده خوانی با موضوع بیماری ایدز در جامعه و عکس العملهای عام مردم با آن بود که جمع حاضر در سالن را تحت تاثیر قرار داد. ایمنی برق و عملکرد سیستمهای حفاظتی در برق جهت پیشگیری از برق گرفتگی موضوع بعدی همایش بود که مهندس صفا بازرس کار شیراز در این خصوص توضیحات کامل و قابل توجهی ارائه دادند.مسائل بهداشتی و رویکرد حضور و توجه کمیته ها موضوع مبحث بعدی همایش بود که توسط دکتر احمد زاده مطرح و پردازش گردید.تور گردشگری ایمنی طرحی نو و مبتکرانه شهرداری شیراز بود که توسط مهندس جاویدی مدیر روابط عمومی شهرداری شیراز به چالش کشیده شد و اولین تور بازدید پس از اتمام همایش به راه افتاده شد.در پایان لوح تقدیر به سه کمیته حفاظت فنی استان مطرح در سطح ملی اعطاء گردید و جوایزی به نفرات شرکت کننده در مسابقه ایمنی که با طرح سئوال همراه بود اعطاء گردید .مهندس ابوالفضل اشرف منصوری ریاست کانون انجمنهای صنفی ایمنی بهداشت و کمیته های حفاظت فنی استان فارس به نمایندگی از جامعه ایمنی بهداشت استان لوح یادبودی را به پاس زحمات بی شائبه مدیر کل اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و سایر زحمت کشان آن اداره کل در بحث ایمنی به دکتر عباسی اهدا نمودند.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.