ثبت نام

پیمانکاران خارجی بیش از ایرانی‌ها مانع ابتلای کارگران عسلویه به بیماری‌های شغلی می‌شدند

petroshimi_7-800

منابع آگاه ایلنا در عسلویه از افزایش بیماری‌های ناشی از کار در میان کارگران شاغل در این منطقه به دلیل بی توجهی در اجرای اصول و مقررات ایمنی و بهداشت کار خبر می‌دهند.

رئیس انجمن صنفی کار‌شناسان ایمنی و بهداشت کار کشور با تایید این خبر به ایلنا گفت: به دلیل جدی گرفته نشدن اصول ایمنی و بهداشت کار در منطقه ویژه عسلویه، روند ابتلا به بیماری‌های ناشی از کار در این منطقه رو به افزایش است.

«ابوالفضل اشرف منصوری» بیماری‌های شغلی را به مرگ خاموش کارگران توضیف کرد و افزود: در مقایسه با حوادث ناشی از کار که تبعات آنی و مشهودی دارند، عوارض بیماری‌های ناشی از کار با تاخیر ظاهر شده و حتی ممکن است کارگرانی در هنگام بازنشستگی با عوارض دوران کارشان مواجه شوند.

این کار‌شناس ایمنی و بهداشت کار گفت: هرچند صنایع نفت و گاز به لحاظ ماهیتی در گروه صنایع آلاینده و غیر سبز جای دارند، اما با این حال اگر در منطقه عسلویه و یا مناطقی دیگر از این دست که محل اجرای پروژه‌های نفت و گاز است نظارت‌های ایمنی و بهداشت کار و حفاظت فنی مخصوص این صنایع بصورت جدی رعایت شود می‌توان روند بیماری‌های شغلی را کنترل کرد.

وی یادآور شد: تا همین چند سال پیش که اجرای پروژه‌های نفت و گاز به برخی شرکت‌های خارجی واگذار شده بود این شرکت‌ها بیشتر از مجریان  پیمانکاران ایرانی خود را به اجرای استانداردهای ایمنی ملزم می‌کردند و به همین دلیل در آن زمان روند گسترش آلودگی در منطقه عسلویه کنترل شده بود.

به گفته این مقام آگاه با توجه به نوع آلودگی‌هایی که در جریان احداث و بهره‌برداری از مجتمع‌های نفت و گاز در منطقه عسلویه تولید می‌شود چندان دور از انتظار نخواهد بود که در آینده نزدیک یا دور شمار قابل توجهی از افرادی که هم اکنون به عنوان کارگر در این منطقه حضور دارند به عوارض تنفسی یا پوستی مبتلا شوند.

اشرف منصوری در عین حال افزود: با توجه به اینکه فعالیت مجتمع‌های نفت و پتروشیمی هم در زمان احداث و هم در زمان بهره‌برداری حجم قابل توجهی از آلودگی را در فضای باز تولید می‌کنند همه افراد حاضر در منطقه در معرض این آلودگی‌ها قرار دارند و نمی‌توان گفت که این عوارض تنها مختص به کارگرانی است بصورت مستقیم در ساخت یا بهره برداری از پروژه‌ای خاص مشارکت دارند.

وی در عین حال افزود: اینکه کارفرمایان اجرای کامل مقررات ایمنی و حفاظت فنی را با دید تحمیل هزینه سربار تولید ارزیابی می‌کنند یک واقعیت است اما در برابر این مقاومت خود نگاه شایعی که در میان کارگران نسبت به مشاغل سخت و زیان آور وجود دارد بیشتر معطوف به مزایای نقدی کارهای سخت و برخورداری از بازنشستگی پیش از موعد مشاغل زیان آور است.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.