ثبت نام

احتمال افزایش حوادث کار با ورود تجهیزات ایمنی نامرغوب

۲۹۴۰۳۹۵۶_۱۹۸۹۰۸۵۶۰۸۳۹۷۷۷_۷۷۱۶۱۹۵۰۹۲۷۳۳۶۲۴۳۲۰_n

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مسئولان حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار کشور می‌گوید: عرضه تجهیزات ایمنی غیراستاندارد و ارزان قیمت به بازار وسائل ایمنی و حفاظت فنی کار باعث افزایش احتمال وقوع حوادث کار شده است.

«ابوالفضل اشرف منصوری» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: نگاه سودجویانه باعث شده است، پیمانکاران همواره نامرغوب‌ترین و ارزان‌ترین اجناس را خریداری می‌کنند؛ آنان «زیربار خرید تجهیزات نمی‌روند» و یا اگر هم بروند با انجام خریدهای جزئی مسئله را سر هم می‌کنند.

این کارشناس ایمنی افزود: وضعیت پیش آمده در حالی است که مطابق ماده ۹۱ قانون کار تمامی کارفرمایان مکلفند تا علاوه بر خرید وسائل ایمنی آنها را در اختیار کارگران قرارداده و روش استفاده و نگهداری از آنرا نیز به کارگران بیاموزند.

وی ادامه داد: فروشندگان تجهیزات حفاظت فردی نیز به‌دلیل آن‌که از فضای موجود بازار اطلاع درستی ندارند و سود خوبی نیز نصیب آن‌ها می‌شود، ترغیب می‌شوند تا این اجناس را وارد کشور کنند.

این کار‌شناس ایمنی با اشاره به اینکه مطابق ۹۰ قانون کار تولید یا واردات هرگونه وسائل ایمنی و حفاظت فنی باید با تایید وزارتخانه‌های کار و بهداشت صورت بگیرد، یادآور شد: برای جلوگیری از واردات وسائل ایمنی نامرغوب ایمنی خارجی به داخل کشور میان معاون روابط کار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با گمرک و وزارت صنعت و معدن و تجارت مکاتباتی صورت گرفته است.

به گفته وی، «مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار» در کشور طبق قانون موظف به تأئید نمونه‌های وارداتی و تولیدی است، وجود تجهیزات فردی نامرغوب به ناکافی بودن بازرسان کار، کنترل‌های مهندسی، گستردگی کار و شدت و ضعف نظارتی آنان مربوط ‌می‌شود.

اشرف منصوری ادامه داد به عنوان مثال در مرکز یاد شده، در مورد ارزیابی کیفیت کلاه ایمنی، باید استحکام کلاه مورد نظر از نظر مقاومت در برابر سقوط اجسام سنگین، نفوذ پذیری در برخورد با اشیاء نوک‌تیز، جریان الکتریسته، شعله‌های آتش و گدازه‌های فلزی مورد ارزیابی قرار بگیرد و سپس مجوز واردات و توزیع این کالا در بازار مصرف صادر شود.

منصوری همچنین در خصوص نظارت ایمنی در کارگاه‌ها گفت: نظارت فنی در کارگاه‌های صنعتی مرتب و همیشگی است زیرا ماهیت کار دائم و ثابت است اما در کارگاه‌های عمرانی – ساختمانی به‌دلیل پراکندگی جغرافیایی و عدم اطلاع از وجود این کارگاه‌ها نظارت را دشوار و خارج از دسترس می‌سازد.

این کار‌شناس ایمنی با تأکید بر این‌که مجموعه عوامل تجهیزات فردی استاندارد مانند: کلاه، کفش، کمربند و… بر حفظ و سلامت نیروی انسانی مؤثر است، ادامه داد: با این‌که بخشی از حوادث کاری به کالاهی نامرغوب و بی‌کیفیت وارداتی باز می‌گردد اما به‌کارگیری و نحوه استفاده کارگران از تجهیزات حفاظت فردی نیز در کاهش حوادث کاری تأثیرگذار است؛ در کارگاه‌ها و پروژه‌ها مشاهده شده، آنان از پوشیدن تجهیزات سرباز می‌زنند و یا آن‌ها را معیوب می‌کنند.

وی در خصوص توانائی تولید تجهیزات حفاظت فردی در کشور گفت: تولید تجهیزات حفاظت فنی در داخل کشور غیرممکن نیست بلکه با ایجاد تعاونی‌های تولیدی و حفظ استاندارد‌ها تولید می‌سر خواهد شد.

منصوری با بیان این‌که ماده اولیه کلاه ایمنی نفت – پلیمر است، اظهار داشت: اگر وزارت نفت و صنعت حمایت کنند می‌تواند به جای واردات این محصول آنرا در همین داخل کشور تهیه کنیم.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.