ثبت نام

اقدام مهم دفتر مقررات ملی ساختمان در ترویج ایمنی کار

۲۸۴۳۲۸۷۰_۵۴۳۷۰۳۲۰۲۶۷۷۹۵۴_۸۷۰۱۸۲۱۹۹۹۰۴۹۰۸۰۸۳۲_n

دومین جلسه کمیته فنی نشان تعالی HSE به ریاست حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان و با حضور اعضای این کمیته درسالن اجتماعات معاونت مسکن وساختمان وزارت راه وشهرسازی برگزارشد.

اتفاق نظردرباره پارامترهای انتخاب شرکت‌های برگزیده

در حاشیه برگزاری این جلسه دکترکاظم نعیمی مطلق دبیرجشنواره نشان تعالیHSE نیزدراین زمینه درگفت وگو باخبرنگار صما گفت: دومین جلسه کمیته فنی نشان تعالی درمعاونت مسکن وساختمان وزارتخانه راه وشهرسازی برگزارشد که قالب دستور کاراین جلسه بررسی پرونده هایی بود که تاکنون ازطریق شرکتها به جشنواره معرفی شده اند و دراین جلسه مقرر شد که در۲۹ بهمن ماه سومین جلسه کمیته فنی برگزارشود که قبل ازجشنواره برای اعلام نتایج بتوانیم آماده شویم .البته این جلسه به نوعی جلسه پایانی کمیته فنی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۱۳۰ پارامتر در طرح نشان عالی تعالی دیده شده است گفت: دراین جلسه همگرایی برروی این شاخص ها بسیار مطلوب بود وهمه شرکت کنندگان به صورت متفق القول برروی این شاخص ها نظرمثبت داشتند.

اقدام مهم دفترمقررات ملی ساختمان در ترویج ایمنی کار

همچنین حسن سلطانعلی- عضو کمیته فنی نشان تعالیHSE- با بیان اینکه یکی ازچالشهای که درحوزه ساخت وساز شهری ونظام فنی اجرایی کشور با آن مواجه هستیم فقر فرهنگ HSE است گفت: اگرچه به لحاظ قانونی ما قوانین خوبی دراین زمینه داریم و ضوابط وآیین نامه های بالادستی متعددی دراین زمینه نظیر مبحث دوازدم مقررات ملی ساختمان یا آیین نامه های شورای حفاظفت عالی فنی و.. تدوین شده ولی مشکل اصلی این است که این قوانین تاکنون اجرایی نشده است.

وی با یادآوری این موضوع که موانع متعددی در چرایی عدم اجرایی شدن قوانین مربوط به حوزه ایمنی وبهداشت کار عنوان شده است درعین حال تاکید کرد: به منظور جبران این نقیصه دفترمقررات ملی ساختمان با همکاری دفترمحیط زیست دانشگاه تهران برنامه ای تحت عنوان نشان تعالیHSE طراحی کرده است و هدف اصلی این نشان ترویج مقررات وتشویق پیمانکاران وکارفرمایان،مهندسان و .. به اعمال قوانین و مقرراتHSE درفرآیندهای کاری درسطوح مختلف شامل طراحی،اجرا و.. است.

عضو کمیته فنی نشان تعالیHSE با یادآوری این موضوع که طبیعتا با توجه به نوپا بودن این اقدام و با درنظرگرفتن این امر که سال اول شکل گیری این موضوع است،باید متناسب با آن انتظار وتوقع بازدهی داشته باشیم همچنین خاطرنشان ساخت: اما ورود دفتر مقررات ملی ساختمان به عنوان متولی ترویج مقررات ومباحث ۲۲گانه ملی ساختمان یک حرکت مهم ارزیابی می شود وبه نظرمی رسد که این کارتوانسته است تاثیرگذاری اولیه خود را داشته باشد.

سلطانعلی افزود: با توجه به اینکه تفاهم نامه منعقد شده بین دانشگاه تهران و دفتر مقررات ملی ساختمان دربازه زمانی ۵ساله است،قطعا با ترویج موضوعات وحوزه توجهی که به موضوع HSE ایجاد شده و همچنین با توجه به برنامه های مکملی که برای رفع نقایص طراحی شده می توان امیدوار بود که اثرات نتایج مورد نظر ومطلوب را به دست آورد.

کاهش حوادث ناشی از کار با ورود به حوزه HSE

اما درهمین زمینه سید ابوالفضل اشرف منصوری-ریاست کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار- نیز با بابیان اینکه برای ترویج مقرارت مربوط به ایمنی کار اندکی دیراقدام کرده ایم تاکید کرد: اگرچنین نشانها و ارزیابی هایی تعریف شده درسالهای گذشته داشتیم و شاهد مشارکت دولت وکارفرمایان وقشرکارگران دراین زمینه بودیم، قطعا بسیاری ازنیروهایی بسیاری ازنیروهای ساختمانی را درفرآیند ساخت وساز ازدست نمی دادیم وشاهد کاهش آمارقربانیان حوادث ناشی از کاردرصنعت ساختمان بودیم.

وی با یادآوری این موضوع که نشان تعالی HSE اقدام ارزشمندی برای ترویج بحث بهداشت،ایمنی و محیط زیست که شاکله حفظ وبقای انسان است می باشد تاکید کرد: فقدان هریک ازاین عناصر می تواند دربردارنده تهدیدی برای جان انسان باشد.

اشرف منصوری با یادآوری این موضوع که با پیشبرد اهدافی که درنشان تعالی HSE تعریف شده است می توانیم ضعف فرهنگ ایمنی کار وضعف بهداشت ومحیط زیست که درکشورمان وجود دارد را مرتفع کنیم گفت: امیدواریم که نشان تعالی درشاخه های گسترده با اقتباس یا الگوبرداری از تجارب کشورهایی که دراین زمینه تجارب موفقی داشته اند بتواند موثرواقع شود.

وی گفت : به عنوان مثال کشورژاپن به عنوان قطب ایمنی کاردرجهان نام برده شده و باید دراین جشنواره فرصتی ایجاد شود که دلایل توفیق این کشورها در کنترل حوادث ناشی از کار مورد بررسی قرار گیرد و سپس ازاین تجارب در کشورما برای کاهش حوادث کار الگوبرداری شود.

اشرف منصوری افزود: این کشورها مدعی این هستند که نرخ حوادث کارشان عددی نزدیک به صفراست وما هم باید بتوانیم ازاین کشورها دراین زمینه الگوبرداری کنیم.

این فعال صنفی درعین حال با تاکید براینکه نقش تشکیلات صنفی درکنترل حوادث ناشی از کار دراین کشورها بسیار بالاست همچنین اظهارداشت : البته نقش تشکلات صنفی بسیار موثراست ودرکشورهای پیشرفته نظیرژاپن نیز نقش این تشکیلات بسیار قوی بوده است و دربسیاری از موارد این تشکلها بسیار قوی ترازتشکیلات دولتی ظاهرا شده اند و آیین نامه ها ودستورالعملهایی که تصویب کرده اند بسیار قابل استناد ونیز لازم الاجرا هستند وامیدواریم که ما هم به این نقطه ارزشمند ومفید برسیم.

جشنواره می‌تواند پایه گذار فرهنگ ایمنی کار باشد

علاوه براین کمال الدین احمدیان مسوول امور بین الملل نشان تعالی HSE نیز دراین زمینه ضمن مثبت ارزیابی کردن دومین جلسه کمیته فنی نشان تعالی HSE گفت: براین باورم که نهایتا همه به این نتیجه رسیدند که سیستم طراحی شده برای انتخاب شرکتهای برگزیده به صورتی است که امکان دخالتها یا اعمال نظر برای انتخاب برگزیدگان وجود ندارد و ضمن اینکه جامع نگری درانتخاب شرکتهای منتخب نیز ازنقاط قوت این جشنواره است.

وی درباره نقش این جشنواره در ترویج فرهنگ ایمنی کار نیز گفت: قطعا تاثیراین جشنواره بسیار مثبت است درهمین حال باتوجه به ترکیب اعضای کمیته فنی نشان تعالی HSE وباتوجه به حضور نمایندگانی از سازمانهای مختلف دراین جشنواره می توان گفت که همه تمایل دارند که مبحث مربوط به ایمنی و محیط زیست به عنوان یک ضرورت وارد برنامه ریزی شود.

احمدیان تاکید کرد:به نظرمی رسد که طرح جشنواره نشان تعالی HSE می تواند یک پایه گذاری اساسی برای بسط وتوسعه مباحث مربوط به توسعه ایمنی باشد و برگزاری جلسات مربوطه دراین زمینه می تواند شروع گسترده درراستای رسیدن به اهداف بلند مدت درزمینه برنامه های ایمنی وبهداشت محیط زیست باشد واین کمیته به خوبی درحال ایفای نقش خود دراین زمینه است.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.