ثبت نام

فاجعه پرداخت دستمزد ۵۰۰ هزار تومانی/ با حق مسکن ۴۵۰ هزار تومانی نمی‌توان ۱ متر خانه خرید/ هزاران دریانورد محروم از «بیمه پایه»

کارگر+۱۲۲۲۲۲۲

به گزارش خبرنگار ایلنا، در  نشست خبری رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری، ابوالفضل اشرف منصوری، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری با اشاره به جلسه‌ای که میان روسای تشکل‌ها با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: «درخواست ما از آقای عبدالملکی این بوده و هست که در بحث انتخاب مدیران و کارهای اجرایی و مطالبات کارگری مشارکت‌هایی را داشته باشیم. کانون‌ها باید بتوانند نظرات خود را ارائه کنند. طرح مطالبات و خواسته‌ها کارگران را توانمندتر می‌کند.»

دکوری شدن سند ملی کارشایسته

وی با اشاره به سند ملی کار شایسته، گفت: «دولت این سند را در دهه ۸۰ تصویب کرد اما مورد عمل قرار نگرفت و به نظر می‌رسد که به دکور تبدیل شده و کارایی لازم را هم ندارد؛ سندی که متضمن منع بهره‌کشی، رعایت تساوی مزدی، رعایت پرداخت حداقل‌های مزدی، رعایت الزام‌های ایمنی در کار، آزادی تشکیل انجمن‌ها و تشکل‌های مستقل و…. . این در حالی است که در حال حاضر تشکل‌ها نمی‌توانند بدون اینکه با آن‌ها برخورد شود، از آزادی صنفی لازم برای طرح خواسته‌های خود بهره‌مند باشند.»

وی با بیان اینکه معیشت و پرداخت مزد مساوی با هزینه‌های زندگی دیگر الزام سند ملی کار شایسته است، گفت: «امروز کارگرانی شاغل هستند که با کمتر از ۵۰۰ هزار تومان درآمد کار می‌کنند که این فاجعه و در حد برده‌داری است. کارگرانی را داریم که از ۸ صبح تا ۸ شب فروشندگی می‌کنند تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق دریافت کنند. این در حالی است که در کشور عمان، کارگران مهاجر ماهی ۱۰۰ ریال دستمزد دریافت می‌کنند و با همان پول هم خرج خودشان را درمی‌آوردند و هم اینکه برای خانواده‌های خود پول می‌فرستند.»

قوانین کاری متفاوت در دولت

اشرف منصوری با بیان اینکه از وزیر کار خواسته‌ایم که بر مواردی چون دستمزد زنان کارگر و پرداخت حداقل‌های قانونی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، نظارت داشته باشد، گفت: «امروز حتی تساوی مزدی و پرداخت‌های حداقل‌های قانونی در وزارتخانه‌های مختلف تابع قوانین واحد نیست و وزیر کار باید برای برقراری چتر یکسان برای حمایت از تمامی این کارگران اقدام کند.»

وی افزود: «برای نمونه وزارت کار، وزارت صمت، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی و… هر کدام قوانین مختص به خود را در حوزه‌های کارگری اجرا می‌کنند. وزارت نفت وزارت کار را قبول ندارد و چارت‌های و قوانین مختص خود را به حوزه کارگری تسری می‌دهد. وزارت جهاد کشاورزی برای کارگران کشاورز دستورهای خود را دارد و همه اینها نتوانسته‌اند زیر یک چتر قرار گیرند. تعارض‌های فوق العاده زیادی وجود دارد که انتظار داریم به نحو موثری محو شوند تا در مجموعه‌ی دولت شاهد قوانین متعدد نباشیم.»

زنان در اقلیت هستند

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با بیان اینکه عدالت در حوزه اشتغال و تامین فرصت‌های برابر برای زنان و مردان دیگر خواسته‌ی ما از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: «زنان در سمت‌های شغلی در اقلیت هستند؛ در حالی که آن‌ها با توجه ریز بینی‌هایی که دارند، می‌توانند برای نظارت‌ها و کنترل‌های مستمر به کمک مردان بیایند.»

وی با بیان اینکه همسان‌سازی واقعی حقوق بازنشستگان را از وزیر جدید کار پیگیری کرده‌ایم، گفت:«کارگری که به طور مثال، ۱۰ سال پیش با حداقل حقوق بازنشسته شده و کارگری که امروز با همان میزان حقوق بازنشسته می‌شود، از لحاظ قدرت خرید هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند. لازم است که حقوق آن‌ها بر اساس میزان واقعی برابری قدرت خرید بروز شود.»

اشرف منصوری در ادامه با اشاره به لزوم ارتقای مبالغ حق مسکن کارگران، گفت: «حق مسکن ۴۵۰ هزار تومانی هیچ تناسبی با هزینه‌های مسکن ندارد. فلسفه‌ی حق مسکن، پوشش هزینه‌های مسکن کارگران بود اما امروز با ۴۵۰ هزار تومان نمی‌توان حتی ۱ متر خانه خرید.»

دریافت مالیات از انجمن‌های صنفی!

وی در ادامه با اشاره به لزوم استقلال انجمن‌های کارگری از دولت، گفت: «رویه‌های فعلی در تضاد با این استقلال هستند. برای نمونه قبلا معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری به انجمن‌ها کد شناسه می‌داد اما حالا انجمن‌های باید از طریق ثبت شرکت‌ها اقدام کنند و بعد شناسه ملی و کد اقتصادی بگیرند و وارد روند پرداخت مالیات شوند؛ در حالی که این انجمن‌ها از محل حق عضویت‌ها امور خود را می‌گردانند و فعالیت اقتصادی نمی‌کنند و اساسا در قالب شرکت راهبردی ندارند.»

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی با اشاره به ضرورت احیای شورای عالی تامین اجتماعی و مشارکت برابر تشکل‌های کارگری در شورای عالی کار، گفت: «تشکل‌های کارگری باید از امکان مشارکت در ساختار تصمیم‌گیری سازمان تامین اجتماعی برخوردار باشند. در این زمینه به احیای شورای عالی تامین اجتماعی نیاز داریم. در همین حال باید زمینه حضور تشکل‌هایی به غیر کانون شوراهای اسلامی کار در شورای عالی کار فراهم شود.»

چالش‌های کار دریانوردی

در ادامه این نشست سامان رضایی، رئیس انجمن صنفی کارگری دریانورد تجاری ایران، با اشاره به خواست این انجمن برای مشارکت در تصمیم گیری‌ها، گفت: «انجمن‌های صنفی باید در تعیین راهبردها مشارکت داشته باشند و به عنوان مشکل معرفی نشوند. اگر زمینه مطالبه‌گری ما فراهم باشد، کارگران قدرت می‌گیرند.»

وی با اشاره به چالش‌های کار دریانوردی، گفت: «دریانوردی با چالش‌های زیادی مواجه است. احساس من این است که باید برای حل این چالش‌های با دستگاه‌های حاکمیتی تعامل داشته باشند تا به تعامل برسیم. تعامل خوبی با سازمان بنادر و دریانوردی داریم اما در کل انجمن‌ها نیاز به توانمند شدن دارند.

پیمان‌های دست جمعی متضمن حقوق دریانوردان

رضایی با اشاره به سند بین المللی پیمان‌های دست جمعی، گفت: «در خصوص این سند که آن را با نام مخفف CBA می‌شناسیم، انجمن صنفی کارگری دریانوردان ایران توانست که مشارکت خوبی در سطح بین المللی داشته باشد. همچنین استانداردهایی را در حوزه کار دریایی دنبال می‌کنیم. با این همه، به دنبال تهیه‌ی سند ملی CBA در داخل هستیم و می‌خواهیم که کارفرمایان را قانع کنیم که این سند را به اجرا بگذارند و در قالب پیمان‌های دست جمعی متضمن حفظ حقوق دریانوردان شوند.»

رئیس انجمن صنفی کارگری دریانورد تجاری ایران در ادامه با اشاره به مشکلات دریانوردان فراساحل کرانه‌پیما اقیانوس‌پیما و شناورهای خصوصی با پرداخت حق بیمه، گفت: «این گروه از دریانوردان از بیمه‌های پایه مداومی برخوردار نیستند و بدون قرارداد کار دریایی مشخصی کار می‌کنند. در این زمینه بیمه‌گرهای بزرگ کشور، باید با دریانوردان همکاری کنند و پوشش بیمه پایه را برای آن‌ها ممکن کنند. اگر چنین نشود، امکان حضور بیمه‌های تکمیلی وجود ندارد. هزاران دریانورد با مشکل بیمه پایه مواجه هستند؛ البته تعداد آن‌ها به ۱۰۰ هزار نفر نمی‌رسد اما همین هم تعداد زیادی است؛ بویژه اینکه کار آن‌ها سخت و پرمخاطره است؛ لذا از دولت جدید می‌خواهیم که امکان توسعه‌ی بیمه‌های پایه را برای تمام دریانوردان ممکن کند.»

 روش‌های من درآوردی برای پرداخت حق سفر

رضایی چالش دیگر حوزه دریانوردی را مرتبط با مدیریت منابع انسانی دانست و افزود: «در حوزه‌ی منابع انسانی شاهد ریزش استانداردها و قوانین بین المللی هستیم. در مسائلی مانند حق سفر ارزی دریانوردان شاهد روش‌های پرداخت من درآوردی هستیم که تطابقی با استانداردهای بین المللی ندارد. فرهنگ حاکم بر منابع انسانی بسیار مهم است. متاسفانه مواردی از جمله فساد اداری، تعدد مراجعه تصمیم‌گیری، استخدام‌های نامتناسب موجب شده که این فرهنگ بسیار آسیب ببیند.»

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.