ثبت نام

مراسم تجلیل از برگزیدگان اولین المپیاد ملی ایمنی در کرمان

d985d8b1d8a7d8b3d985-d8aad8acd984db8cd984-d8a7d8b2-d8a8d8b1daafd8b2db8cd8afdaafd8a7d986-d8a7d988d984db8cd986-d8a7d984d985d9bedb8cd8a7_5f3b7d362381a
ب

حاتم شاکرمی، معاون روابط کار، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم تجلیل از برگزیدگان برتر نخستین المپیاد ایمنی کار که به میزبانی استان کرمان

و در روز چهارشنبه مورخ ۹۸/۱۰/۲۶ و با حضور جمعی از نمایندگان مردم شریف استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، مدیران کل ستادی و اجرایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار استان کرمان (مدیریت اجرایی نخستین المپیاد ایمنی کشور)،نمایندگان کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی وبهداشت کار کشور ،رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، مدیر عامل شرکت معادن زغالسنگ کرمان و دیگر مدیران واحدهای متولی برگزار گردید؛ با تاکید بر لزوم ایجاد ساختارهای ایمنی در کارگاه‌های کشور گفت: باید در محیط‌های کاری ، باور و رفتار کارگران و کارفرمایان با رشد فرهنگ ایمنی کار تغییر یابد و مخاطرات محیط کاردر بدو کار شناسایی و اقدامات کنترلی تعریف گردد،. ایشان از توجه به ایمنی به عنوان یک ارزش یاد کرد و افزود: چنانچه نتوانیم این نگرش را در محیط کار و نزد کارگر و کارفرما ایجاد کنیم به هدف نرسیده ایم.
معاون روابط کار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: موضوع ایمنی کار را باید از آموزش و پرورش آغاز کرد تا در جامعه نهادینه شود. وی با اشاره به این که یک چهارم نیروی شاغل در معادن کشور در کرمان حضور دارند گفت: تجهیزات استخراجی معادن بسیار قدیمی است و برای سلامت کار باید بروز شود و این یک تصمیم ملی می‌طلبد، زیرا افزایش نرخ ارز، اجازه به روز رسانی این تجهیزات را به بهره برداران نمی‌دهد و این موضوع اساس ارتقای ایمنی کار در معادن است.

شاکرمی با بیان اینکه عملکرد مناسب مسئولان ایمنی در کارگاه های تولیدی، سلامت نیروی کار و افزایش بهره برداری در این واحدها را در پی دارد؛ یادآورشد: ایجاد بهره وری از ثروت های ملی مستلزم نیروی کار با نشاط و سالم است.
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر شورای عالی کار با اعلام این مهم که طی هفته گذشته مبحث تعیین صلاحیت ایمنی پیمانکاران در همه مناقصات ملی اجباری گردید و با ابلاغ مصوبه هیات دولت این موضوع به قانون مناقصات اضافه گردید؛ اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال ایجاد ساختارهای بنیادی ارتقای ایمنی کار در کشور است و برای توسعه این موضوع همراهی همه واحدهای متولی را نیاز دارد.
شاکرمی با تاکید بر اینکه ایمنی کار باید به صورت مبنایی از آموزش و پرورش آغاز شود گفت: در مدارس و دانشگاه ها کمتر به ایمنی و نقش نیروی سالم در بهره وری کار توجه شده که این مهم در سطح ملی  باید پیگیری و اجرایی خواهد شد.

در این مراسم علی مظفری، مدیرکل بازرسی کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان ایده شکل گیری و خاستگاه  برگزاری المپیاد ایمنی کار در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان افزود: بعد از دو دوره برگزاری استانی و منطقه ای این رویداد فرهنگی و با بررسی موضوع و امکانسنجی آن در ستاد و آن استان، این المپیاد برای نخستین بار در سطح ملی برنامه ریزی و اجرایی گردید و از این پس هر سال یک استان میزبانی این رویداد فرهنگی و اجتماعی را عهده دار خواهد شد و از حمایت های شرکای اجتماعی از این رویداد ملی قدردانی نمود.

دبیر شورای عالی حفاظت فنی همچنین با بیان این که پیشنهاد طرح برگزاری المپیاد بین المللی ایمنی کار در جشن صد سالگی تاسیس سازمان بین المللی کار (ILO) که سال آتی در ژنو برگزار خواهد شد؛ از سوی اداره کل بازرسی کار به حوزه بین الملل وزارت متبوع ارائه شده است تا به عنوان پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در آن سازمان طرح گردد، گفت: در این برنامه رقابت ببن منتخبین کشورهای عضو آن سازمان در گستره بین المللی انجام و مقارن با برگزاری کنگره جهانی ایمنی و بهداشت کار  که هر ۳ سال یک بار در یک کشور برگزار می شود، نفرات برتر ایمنی کار جهانی معرفی می شوند؛ وی از برگزیدگان این رویداد به عنوان سفیران ایمنی کار یاد کرد و گفت: آموزش اثربخش، رکن ارتقای ایمنی کار است و باید به این مقوله توجه ویژه داشت.

مدیرکل بارزسی کار با بیان این که مطالعات سازمان بین المللی کار (ILO) و انجمن بین المللی تامین اجتماعی (ISSA) نشان می دهد که سرمایه گذاری در بخش ایمنی کار تا ۵ برابر بازگشت سرمایه در پی دارد گفت: نیمی از مستندات سازمان بین المللی کار و حدود ۱۲ درصد قانون کار به موضوع ایمنی و بهداشت کار اختصاص دارد، اما همچنان شاهد بروز حوادث ناشی از کار در جهان هستیم؛ از کاهش ۲۰ درصدی حوادث منجر به فوت در کارگاه های کشور در ۹ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و از تلاش های مسئولین ایمنی و همه دست اندرکاران این بخش قدردانی کرد.

در این مراسم محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر ضرورت پیشگیری از حوادث ناشی از کار گفت: در ۶ ماه گذشته ۳۱۸ مورد حوادث ناشی از کار در استان کرمان اتفاق افتاده که ۴ مورد آن منجر به فوت شده است و این آمار باید کاهش یابد. نماینده مردم کرمان در خانه ملت تاکید کرد آلایندگی محیط زیست هم به نوعی حادثه ناشی از کار تلقی می شود و از این پس کارخانجات موظفند روی پیشگیری از انتشار آلاینده‌های زیست محیطی سرمایه گذاری کنند نه پرداخت عوارض و غرامت حوادث ناشی از آلایندگی.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین از پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان از صندوق فولاد به شرکت زغال سنگ کرمان از طریق تهاتر خبر داد و گفت: بخش اعظمی از این اعتبار به تامین تجهیزات اختصاص می‌یابد و می‌تواند به اشتغال کمک کند.

شهباز حسن‌پور دیگر نماینده مردم شریف کرمان در مجلس شورای اسلامی در این المپیاد با اشاره به این که همه عادت کردیم که از یاس و ناامیدی حرف بزنیم اظهار داشت: در آستانه چهلممین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و باید دستاوردها و خدمات نظام جمهوری اسلامی را بیان کنیم. وی با بیان اینکه در بودجه ۹۸ اولین و اصلی‌ترین فاکتور پیشنهادی دولت که در حمایت از کارگران است رفع فقر مطلق است گفت: امیدواریم که در بحث دستمزد و حقوق و مزایای بتوانند دفاع جانانه‌ای در شورای عالی کار از کارگران داشته باشند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بودجه ۹۸ برای حفظ اشتغال موجود در کشور ۶۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده است افزود: در رسانه‌ها کمتر به این مسئله پرداخته می‌شود که امیدواریم با این وضعیت چالش دیگری در بحث تعطیلی واحدهای تولیدی نداشته باشیم و در حوزه تولید کار ما سرعت بگیرد.

وی با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه علیه کشور ما با وجود همه چالش‌هایی که برای کشور ایجاد کرده است برای کارآفرینان و تولیدکنندگان یک فرصت طلایی است گفت: جوانان خلاق ما می‌توانند با نوآوری و ابتكار بخشی از نیازهای کشور را در این شرایط تامین کنند؛ افزود: براساس قانون تا پایان برنامه ششم توسعه صد درصد جامعه که همه ملت ایران هستند باید تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کارگران کرمانی در المپیادهای ایمنی کشور حضور خوبی داشتند که جای تبریک دارد؛ عنوان کرد: افتخار من این است که تنها کارگر مجلس هستم. وی با بیان اینکه باید به سه رکن اصلی هر کارگاه بعنی سلامت، ایمنی و محیط زیست توجه بیشتری شود.

وی با بیان اینکه حداقل ۳۰۰ هزار نفر کارگر در استان کرمان داریم گفت: باید روزانه هزار و ۵۰۰ نفر نه برای مدرک بلکه برای حفظ جان خود آموزش ببینند، از ضعف آموزش‌های ایمنی ابراز تاسف کرد.

بهرام شکوری، رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران هم در این رویداد با اشاره به وضعیت ایمنی کار افزود: ایمنی علمی است که حوادث را بررسی و آنالیز می کند تا جلوی حوادث ناشی از خطرات کار گرفته شود. وی با اشاره به اینکه بیشترین مرگ و میرها در معادن زغالسنگ به دلیل ریزش معادن است، از برگزاری المپیاد ایمنی کار به عنوان عاملی موثر در کاهش حوادث ناشی از کار یاد کرد.
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران یادآورشد: بر اساس محاسبات انجام شده؛ ضریب تکرار حادثه در شرکت های معدنی چهار درصد است از ضرورت توسعه پایگاه های امداد و نجات معدنی در کرمان یاد کرد.

شایان ذکر است؛ رضا اسماعیلی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در ابتدای مراسم ضمن خیرمقدم به حاضران این رویداد، افزایش سطح اطلاعات عمومی و اختصاصی مسئولان ایمنی کار، ارتقا سطح ایمنی شرکت ها با افزایش اطلاعات، کاهش حوادث ایمنی و به روز شدن علم بازرسان ادارات کار را از اهداف این المپیاد عنوان کرد.
رضا اسماعیلی افزود: افزایش بهره وری و کاهش قیمت های تمام شده تولید از مسائلی است که پیگیری می شود.
آیین اختتامیه و تجلیل از ۱۰ برگزیده المپیاد ملی ایمنی کار روز چهارشنبه مورخ ۹۷/۱۰/۲۶ با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی به میزبانی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان برگزار شد و میزبانی سال آتی این رویداد را اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی به عهده گرفته است.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.