ثبت نام

معاون روابط کار: حضور مستمر مسئول فنی و ایمنی در معادن از الزامات عملیاتی است

۴۷۳۷۴۸_orig

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، “حاتم شاکرمی” معاون روابط کار و رئیس شورای عالی حفاظت فنی در یکصد و شصت و هشتمین نشست این شورا با اشاره به حوادث ناشی از کار به وقوع پیوسته در ماه‌های اخیر خاطر نشان کرد: در خصوص علل وقوع حادثه معدن گزارش هایی که از حوادث معادن دریافت شده عمدتاً بی‌توجهی ناظرین فنی معادن را متذکر شده‌اند.
شاکرمی با تاکید بر جدی تر بودن وظایف نظارتی مسئولین ایمنی به ویژه ناظرین فنی خاطر نشان کرد: مسئولین فنی معادن، مسئولیت بررسی محل عملیات را دارند و باید در هر شیفت کاری قبل از استقرار و شروع به کار، کارگران جبهه کار را بررسی کنند.
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به واگذاری بهره‌برداری از معادن جدید به پیمانکاران جدید خاطر نشان کرد : اگر در این واگذاری ها بحث نظارت فنی و ایمنی در معادن جدی گرفته نشود، احتمال اینکه در آینده شاهد چنین حوادثی در معادن باشیم وجود دارد.
وی تاکید کرد : از معاونت مربوطه در وزارت صنعت معدن و تجارت و به خصوص انتظار داریم موضوعات نظارت فنی در معادن و تأمین تجهیزات مناسب و مورد نیاز در بهره‌برداری معادن را جدی‌تر پیگیری و نظارت کند.‌
شاکرمی به مشکلاتی که در مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی به خصوص منطقه ویژه عسلویه وجود دارد گفت: در این منطقه بر اساس گزارش های دریافتی پیمانکاران فاقد صلاحیت ایمنی فعالیت می‌کنند که این امر سلامت کارگران را به طور جدی تهدید می کند.
وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای الحاق جمهوری اسلامی ایران به چند مقاوله نامه‌ سازمان بین المللی کار خاطر نشان کرد: لایحه های الحاق جمهوری اسلامی ایران به دو مقاوله نامه ۸۱ (بازرسی کار) و مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی، پس از تصویب در هیئت دولت وکمیسیون امور اجتماعی مجلس، منتظر طرح در صحن مجلس هستند.
وی تاکید کرد : لایحه مقاوله نامه ایمنی و بهداشت در معادن که در دولت به تأیید رسیده نیز تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و امیدواریم پس از تصویب در کمیسیون مربوطه به صحن مجلس برود.
شاکرمی افزود: در این صورت با تصویب الحاق کشور به ۳ مقاوله نامه فنی و حاکمیتی سازمان بین المللی کار، معادل چهل سال گذشته، الحاق به مقاوله نامه های فنی سازمان بین المللی کار را شاهد خواهیم بود.
وی گفت: امیدواریم با نهایی شدن الحاق جمهوری اسلامی ایران به این مقاوله‌نامه‌ها، وضعیت و شرایط برای استفاده از ظرفیت‌های فنی و مشاوره ای سازمان بین المللی کار بیشتر از گذشته فراهم شود و انطباق با شرایط و مقررات مقاوله نامه ها به ارتقای سلامت کارگران و بهره وری نیروی کار کمک کند.
” علی مظفری” دبیر شورای‌ عالی حفاظت فنی و مدیر کل بازرسی کار در این نشست با ارائه توضیحاتی در خصوص حادثه به وقوع پیوسته در منطقه ویژه عسلویه، گفت: بخشی از مشکلات در این زمینه به دلیل محدودیت های ورود ماشین آلات و تجهیزات مناسب و ایمن به کشور است که باید از طریق ظرفیت داخلی جبران شود.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.