ثبت نام

گام‌‌های کارگران پتروشیمی کارون با کفش‌ بی‌کیفیت

۴۲۳۷۲۹۰۷۸_۶۵۴۶۳-۸۰۰

طبق مقررات ایمنی و بهداشت کار باید سالی دو بار کفش‌های ایمنی صنعتی به کارگران داده شود اما به دلیل کیفیت بسیار پائین این کفش‌ها، کارگران پتروشیمی که با خورگی مواد شیمیائی در محیط کاریشان روبه رو هستند، خود مجبور به تهیه این کفش‌های ایمنی با هزینه‌های بالا می‌شوند.

یکی از کارگران منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر(پتروشیمی کارون) از عملکرد بسیار ضعیف واحدهای ایمنی و بهداشت کار(HSE) شرکت‌های پیمانکاری دست چندم پتروشیمی ماهشهر خبر داد.

وی با بیان این مطلب به ایلنا گفت: طبق مقررات ایمنی و بهداشت کار باید سالی دو بار کفش‌های ایمنی صنعتی به کارگران داده شود اما به دلیل کیفیت بسیار پائین این کفش‌ها، کارگران پتروشیمی که با خورگی مواد شیمیائی در محیط کاریشان روبه رو هستند، خود مجبور به تهیه این کفش‌های ایمنی با هزینه‌های بالا می‌شوند.

این کارگر پتروشمی افزود: دوایر HSE به دلیل این‌که طرف حساب کارفرمایان هستند و مستقیماً توسط خود آنان انتخاب می‌شوند، باید طوری عمل کنند که نظرات کارفرما را بیشتر پوشش بدهند اما رویه جاری در حال حاضر به ضرر کارگر تمام می‌شود.

وی یادآور شد: به دلیل سخت و زیان آور بودن بیشتر محیط‌های پتروشیمی، کارگران ناچارند تا برای علاوه بر دستکش و کلاه ایمنی به کفش‌های ایمنی نیز ملبس باشند تا بدین ترتیب خود را از آسیب‌های ناشی از سقوط احتمالی اجسام و برخورد با مواد شیمایی و خطرناک ایمن نگهدارند.

در همین رابطه رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولان کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار با تایید اظهارات این کارگر گفت: متاسفانه در مواردی شده است که برخی پیمانکاران دست چندم به دلیل مسائل اقتصادی در تامین پوشش‌های ایمنی کارکنان خود همچون کفش استانداردهای ایمنی را نادیده می گیرند و بدین ترتیب احتمال وقوع حوادثکار در کارگاه‌های این گروه از پیمانکاران افزایش یافته است.

«ابوالفضل اشرف منصوری» با اشاره به ماده‌ ۹۰ قانون کار اظهار داشت: در این قانون کلیه‌ اشخاص‌ حقیقی یا حقوقی که‌ بخواهند لوازم‌ حفاظت‌ فردی‌ و بهداشتی‌ را وارد یا تولید کنند باید مشخصات‌ وسایل‌ را حسب‌ مورد همراه‌ با نمونه‌های آن‌ به‌ وزارت‌ کار و امور اجتماعی و وزارت‌ بهداشت‌ درمان‌ و آموزش‌پزشکی‌ ارسال‌ دارند و پس‌ از تائید به‌ ساخت‌ یا وارد کردن‌ این‌ و سایل‌ اقدام‌ نمایند.

وی در تشریح همین ماده قانونی گفت: اینکه چند درصد از این تولیدکننده‌ها از وزارت کار مجوز دریافت کرده اند موضوع مهمی است و وزارت کار باید از ادامه تولید این چنین محصولات بی کیفیت جلوگیری به عمل آورده و از سوی دیگر کارفرما نیز بایستی در صورت مستهلک شدن کفش های کارگران کفش ایمنی دیگری به وی بدهد.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.