ثبت نام

دستورالعمل جدید معاینه پزشكی ماهیگیران توسط سازمان بین المللی كار و سازمان بین المللی دریانوردی به تصویب رسید

۵۱۳۷۹۲۳

خدمه کشتی های ماهیگیری باید از نظر پزشکی خود را آماده کارهای سخت بدنی نمایند. دستورالعمل های جدید معاینه پزشکی این معاینات را بهبود بخشیده و استاندارد می کند و منجر به بهبود سلامت و ایمنی در بخش ماهیگیری می شود.

مجموعه جدیدی از دستورالعمل ها که در نشست مشترک سازمان بین المللی کار (ILO) و سازمان بین المللی دریانوردی(IMO)  به تصویب رسید، روند معاینه پزشکی ماهیگیران را بهبود می بخشد.

کار روی کشتی های ماهیگیری سخت بوده و شامل صید و پردازش ماهی در یک محیط چالش برانگیز می باشد. ماهیگیران برای مدت طولانی، حتی سال ها و در محله های نزدیک و اغلب دور از دسترسی به مراقبت های پزشکی فوری، در دریا کار و زندگی می کنند. بسیاری از آنها بر روی کشتی‌هایی کار می‌کنند که پرچم کشورهایی غیر از کشور خود را برافراشته‌اند. همه این افراد باید تحت معاینات پزشکی مناسب قرار بگیرند تا مطمئن شوند که سالم بوده و برای کارشان مناسب هستند؛ کاری که یکی از مهم ترین و مغذی ترین منابع غذایی جهان را به همراه دارد.

 دستورالعمل های جدید مطابق با مقاوله نامه کار در بخش ماهیگیری، ۲۰۰۷ (شماره ۱۱۸)، از پزشکان و مقامات در انجام معاینات حمایت کرده و ماهیگیران را ملزم به داشتن گواهی پزشکی برای تایید شایستگی آنها می کند. سازمان بین المللی دریانوردی الزام مشابهی را از طریق آیین نامه اصلاح شده آتی کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش، گواهینامه و نگهبانی برای پرسنل کشتی های ماهیگیری، معرفی خواهد کرد.

 این دستورالعمل ها به اسناد حقوقی بین المللی مربوطه اشاره کرده و برای انجام معاینات پزشکی و صدور گواهی پزشکی، رهنمودهایی را برای مقامات ذیصلاح و افرادی که توسط مقامات ذیصلاح به رسمیت شناخته شده اند، ارایه می نماید. این اسناد، استانداردهای مربوط به بینایی و گرمایش، الزامات توانایی فیزیکی، معیارهای تناسب اندام، شرایط استفاده از دارو و اقدامات پزشکی رایج، فرمت های ثبت معاینات پزشکی و گواهی های پزشکی را تعیین می نمایند. همچنین، به مواردی مانند دفعات و برگزاری امتحانات، حق حفظ حریم خصوصی و مراحل تجدیدنظر در صورت رد گواهینامه می پردازند.

نشست سه جانبه نمایندگان دولت ها، مالکان کشتی های ماهیگیری و ماهیگیران علاوه بر دستورالعمل های معاینه پزشکی، به اهمیت برنامه های نظارت بهداشت شغلی ماهیگیران اشاره کرده است. آنها از سازمان بین المللی کار درخواست کردند که از طریق یک فرآیند مشاوره سه جانبه و با همکاری سازمان بین المللی دریانوردی و سایرین، و همچنین با تکیه بر اصول تعیین شده در استانداردهای ایمنی و بهداشت شغلی سازمان بین المللی کار و اقداماتی که در حال حاضر توسط شرکای اجتماعی و متخصصان پزشکی دریایی انجام می شود، دستورالعمل هایی را تدوین نماید.

در این نشست سه جانبه، اعلامیه سازمان بین المللی کار در مورد اصول و حقوق بنیادین کار که در سال ۲۰۲۲ اصلاح شد، مورد توجه قرار گرفت تا مشخص نماید که همه کشورهای عضو سازمان بین المللی کار موظف به احترام، ترویج و تحقق اصل جدید اضافه شده در مورد حقوق بنیادین برای یک محیط کار ایمن و سالم می باشند.

نتیجه این نشست در ماه مه ۲۰۲۴ به کمیته ایمنی دریایی سازمان بین المللی دریانوردی و در نوامبر ۲۰۲۴ به هیات مدیره سازمان بین المللی کار ارسال خواهد شد. با توجه به تصمیمات اتخاذ شده توسط این دو سازمان بین المللی، نتیجه این نشست به طور گسترده ای از جانب این دو نهاد منتشر خواهد شد. این دستورالعمل ها به بهبود سلامت و ایمنی ماهیگیران کمک کرده و با انجام این کار، شرایط لازم را برای کاهش تصادفات و تلفات در بخش ماهیگیری مهیا می نماید.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.