ثبت نام

تکیه بر اقتصاد تولید محور راهی برای تقویت اقتصاد و بالا بردن ظرفیت‌های فرهنگی جامعه است

logo

 

دکتر ربیعی در دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب: تکیه بر اقتصاد تولید محور راهی برای تقویت اقتصاد و بالا بردن ظرفیت‌های فرهنگی جامعه است

متن کامل سخنرانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شرح زیر است:

بسم‌ا… الرحمن الرحیم

افتخار و البته فرصت مغتنمی است تا در محضر رهبر معظم انقلاب، درباره کار و کارگر سخن بگویم. حضرتعالی با حفظ سنت دیدار با کارگران در هفته کارگر، نشان داده‌اید که نسبت به مسائل کار و کارگر عنایت ویژه دارید. امسال قرار گرفتن روز کارگر بین روزهای مبارک از فاطمه اطهر سلام الله علیها تا اما رحمه الله علیه و مولایمان حضرت علی ( ع) و حضور حضرت عالی   در یک مرکز تولیدی نوید بخش آینده ای خوش برای جامعه کار است .
مراتب سپاس ویژه جامعه کارگری  از حضرتعالی برای فراهم آوردن شرایط تداوم سنت دیدار با کارگران را ابراز می‌نمایم. برگزاری این جشن جامعه کار و تولید ، با حضور حضرتعالی در محیط کار، نشانگر احترام نهادن به کارگر و قصد فرهنگ‌سازی برای ارتقای منزلت کارگر است. و از سوی دیگر حضور مقام عظمای ولایت در محیط‌های کاری دانش‌بنیان، نظیر شرکت مپنا که تنها سازنده توربین‌های بزرگ گازی در خاورمیانه و شمال آفریقا است؛ و بر اساس رتبه بندی جهانی ششمین سازنده توربین‌های گازی در جهان است و از ۱۴ هزار نفر نیروی دانش‌بنیان و ماهر بهره می‌گیرد؛ و نیز ۴۰۰ شرکت پیمانکار خصوصی برای جمعیتی ۱۴۰۰۰۰ نفر اشتغال نیز ایجاد نموده است. و بسیاری از شرکت های مشابه نشان دهنده عبور از کارگران مهارتی به کارگران دانشی است. و نیز نشان‌دهنده باور حضرتعالی به الزام حرکت کشور در جهت تولید دانش‌بنیانی است که زاینده قدرت‌ ملی است. این اقدام هم‌چنین ضرورت تحول در نظام آموزش شغلی و دانشگاه‌ها به سمت آمادگی برای اقتصاد دانش‌بنیان را نشان می‌دهد.
مطالعات نشان می‌دهد جوان بودن جمعیت کشور، نیروی تحصیل‌کرده جویای کار، به علاوه منابع       بی نظیر وافر اقتصادی موجود، و نیز امنیت کم‌نظیری که در سایه رهبری خردمندانه حضرتعالی به دست آمده، شرایطی پدید آورده که با تدبیر  و اهتمام ویژه می‌توان امید به جهشی قابل توجه در قدرت و ثروت ملی پدید آورد.


رهبر عزیز، جنابعالی کارگران را سپاهیان رزم اقتصاد مقاومتی بدانید و اعتماد به نفسی که از دلگرمی به حمایت حضرتعالی ایجاد می‌شود، پشتوانه‌ای برای حرکت مداوم و رو به جلو اقتصاد ایران خواهد بود. البته با افتخار به یاد می‌آورم که اولین جشن میلیونی روز کارگر بعد از پیروزی انقلاب ، من به عنوان نماینده کارگران سخن گفتم و نیز مفتخر بودم در کنگره دوم شوراهای اسلامی کار در سال ۱۳۵۸ پیش از حضرتعالی به عنوان نماینده شوراها ، سخن گفتم. و این از برکات انقلاب اسلامی، مجاهدت‌های امام راحل، و برکات مردم‌سالاری دینی است که امروز به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امسال و بار دیگر سعادت سخن گفتن در حضور جنابعالی را یافته‌ام.
حضرتعالی با نامیدن سال ۱۳۹۲ با عنوان «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، و نامیدن سال ۱۳۹۳ با عنوان «اقتصاد و فرهنگ: عزم ملی با مدیریت جهادی» به همگان نشان داده‌اید که توجهی ویژه به حوزه اقتصاد دارید و همین برای کارگران که از مهم‌ترین ارکان نظام اقتصادی هستند، مایه دلگرمی است. مداقه گفتمانی در نام‌گذاری‌های سال‌های اخیر جنابعالی، نشان از تأکید شما بر ضرورت پیدایش جامعه‌ای تولیدمحور دارد.
در ضمن، از مفهوم فرهنگ نیز در نام‌گذاری امسال بهره گرفته‌اید. معتقدم برخی عناصر فرهنگی ناخوشایندی که گاه با آن‌ها روبه‌رو هستیم، ناشی از دوری از  تولید محور بودن کامل  جامعه و اقتصادی متکی به نفت و فعالیت‌های غیرمولد است. اگر جامعه‌ای تولیدمحور باشد، یعنی به قول امام راحل (ره)، «حیات جامعه مدیون کارگر» باشد، آن‌گاه همگان برای کارگر منزلت و جایگاه مهمی قائل می‌شوند.
کسب درآمد از تولید، از زحمت کشیدن، و از صداقت ورزیدن در خلق کالاها و خدمات؛ ایجاد کننده اخلاق سالم است؛ و پولی که از کارکرد تولید و مداخله خلاق در طبیعت حاصل شود؛ خالق اخلاقی نیکوست.
بر این باورم که حضرتعالی بسیار هوشمندانه، «اقتصاد و فرهنگ» را در نامیدن سال جاری کنار یکدیگر قرار داده‌اید. تکیه بر اقتصاد تولید محور و مولد، راهی هم‌زمان برای تقویت اقتصاد، و بالا بردن ظرفیت‌های فرهنگی جامعه است.
غیرمولد، واردکننده، و مبتنی بر رانتی شدن اقتصاد؛ که با واگذاری بازارهای کشور به کالاهای خارجی همراه بوده؛ و هم‌زمان رار نگرفتن درآمدهای نفتی در مسیر تولید  که باعث مصرفی و متظاهرانه شدن سبک زندگی شده است؛ به تضعیف فرهنگ کار در کشور نیز انجامیده است.
در چنین شرایطی، تلاش‌های کارگران و متخصصان ایرانی، به جلوه‌های غرورانگیزی از افتخار، خلاقیت و نوآوری در تولید؛ نظیر آن‌چه امروز در مجموعه صنعتی «مپنا» شاهد آن هستیم انجامیده است؛ لیکن همه عوامل برشمرده شده، به علاوه عواملی در اقتصاد کلان، باعث ضعف در اقتصاد ملی، کاهش اشتغال، و نقصان در نظام اقتصادی کشور شده است. معتقدیم امروز راهی جز به ترجمان همه ی سیاست های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی و آموزشی بر اساس اقتصاد مقاومتی نداریم . و قرار دادن اصول اقتصاد مقاومتی چراغ راه و نجات بخش جامعه ایران امروز است .
اینجانب و همکارانم در مدت نسبتاً کوتاه فعالیت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
۱٫ کوشش کردیم ادغام سه وزارتخانه را به صورت کامل و مؤثری انجام برسانیم. تحقق عدالت اجتماعی از اهداف بنیادین انقلاب اسلامی ایران است،  و آن‌چه هر سه مقوله «تعاون، کار، و رفاه اجتماعی» را به هم پیوند می‌دهد، عدالت اجتماعی است. تعاون ،  راهبردی اقتصادی برای عدالت اجتماعی است؛ تضمین اشتغال پایدار نیز راهی برای توزیع عادلانه ثروت و عدالت اجتماعی است؛ و رفاه اجتماعی نیز در پی کاستن از بی‌عدالتی‌ها حاصل خواهد شد. روح حاکم بر فعالیت‌های وزارتخانه از تعاون تا بیمه‌های اجتماعی، تا بیمه‌های درمان، سیاست‌های رفاهی مبارزه با فقر مطلق، و برنامه‌های حمایتی از اقشار ناتوان، تا سیاست‌های تنظیمی حوزه اشتغال، تا ایجاد مشاغل خرد و کوچک در شهر و روستا، و از خانه تا کارخانه در راستای تحقق عدالت اجتماعی است.
۲٫ تلاش شده تا با غیرسیاسی کردن مدیریت مجموعه‌های اقتصادی مرتبط با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و اتکا به انتخاب مدیران شایسته و متخصص؛ شرکت‌های اقتصادی این مجموعه را جهت بالا بردن تولید و کمک به وضعیت اقتصادی کارگران سازماندهی کنیم. در ضمن، حمایت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مرتبط با وزارتخانه نیز سبب تقویت عملکرد اقتصادی سرمایه‌گذاری‌ها و بهبود توانمندی‌های کارگران شده است.
۳٫ تلاش کردیم تا صورتبندی کننده، منادی و مشوق سیاست‌های توسعه اشتغال  باشیم.
۴٫ اصل سه‌جانبه‌گرایی را مبنا قرار داده و از طریق پیش بردن گفت‌وگوی اجتماعی میان همه ذینفعان، تلاش کردیم تا فضایی مملو از هم‌افزایی ایجاد کنیم. با افتخار اعلام می‌کنم که امروز رابطه بین دولت  با گروه‌ها و نهادهای کارگری و کارفرمایی، رابطه‌ای منسجم و در شأن مردم‌سالاری دینی است. نمونه‌ای از سه‌جانبه‌گرایی را می‌شود در شکل‌گیری افزایش دستمزد کارگران به آرای موافق  همه  به میزان  ۲۵ درصد در سال ۱۳۹۳ دید.
۵٫ سیاست‌هایی برای توسعه اشتغال‌های خانگی، اشتغال‌های روستایی، و تقویت خوشه‌های صنعتی در پیش گرفته شده است.
۶٫ تلاش شده تا نگاه ویژه‌ای به تعاونی‌ها داشته باشیم، و بالاخص با تخصیص اعتبارات به تشکیل تعاونی‌های دانش‌بنیان، با همکاری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری  وضعیت اشتغال در بین فارغ‌التحصیلان را بهبود دهیم.
۷٫ تلاش برای رونق  صنایع دستی با هماهنگی سازمان جهانگردی.
۸٫ تلاش برای حمایت از مشاغل فناوری  با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری .
۹٫ حمایت از مشاغل روستایی با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی.
۱۰٫ طراحی و راه‌اندازی طرح بیمه ایرانیان، که از هفته گذشته تاکنون  حدود ۲ میلیون  و ۵۰۰ هزار  نفر در آن ثبت نام کرده‌اند.
۱۱٫ کارآمد کردن و معتبر ساختن دفترچه‌های بیمه درمانی، از جمله تسویه بدهی‌های بیمه‌ها به مراکز درمانی.
۱۲٫ گسترش بیمه‌های اجتماعی روستایی
۱۳٫ شفاف‌سازی فعالیت‌های صندوق‌های بیمه‌ای
۱۴٫ پرداخت حقوق معوقه کارگران صندوق بازنشستگی فولاد، که ماه‌ها حقوق دریافت نکرده بودند.
۱۵٫ تلاش برای مشارکتی و مردم‌محور کردن نظام بهزیستی.
۱۶٫ احیای شورای عالی اشتغال، و شورای عالی رفاه و تلاش در جهت دادن به فعالیتهای مختلف دولت با هدف اشتغالزایی و ارتقاء کیفیت زندگی مردم .
۱۷٫ افزایش بازرسی کار، تأکید بر سلامت و بهداشت کار، و کاستن از حوادث ناشی از کار.
۱۸٫  علمی ساختن برنامه‌ریزی در فعالیت‌های وزارتخانه، با اتکا بر پژوهش‌
• اما علیرغم همه این اقدامات، باید واقع‌‌گرایانه بگوییم که هنوز راه زیادی در پیش است. تقاضای بازار کار زیاد است، و به دلیل شرایط رکود تورمی، عرضه کار متناسب با تقاضا نیست. قطعاً همان گونه که حضرتعالی فرموده‌اید، نیازمند عزم ملی با مدیریت جهادی هستیم تا بتوانیم راهگشای تولید بیشتر باشیم و نشاط و کرامت را به جامعه کار و تولید بازگردانیم. قطعاً بیانات، راهنمایی‌ها، و بیش از همه دعای خیر حضرتعالی، راهنما و راهگشای برنامه‌ها و اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ و دولت  تدبیر و امید خواهد بود. در پایان با تبریک مجدد روز کارگر ، مراتب سپاس و قدردانی همه فعالان عرصه کار از کارگران تا کارآفرینان را به حضورتان ابراز می نمایم . کارگران همواره در کنار انقلاب و اسلام عزیز بوده اند و شهدای عرصه جنگ و قربانیان تروریسم کور نفاق  بیاد داریم در زمان جنگ  سالها افزایش دستمزد را طلب نکردند . کارگران همواره نجیب ، کم توقع ، پرتلاش و متواضع انقلاب اسلامیو سربازان شما در همه عرصه ها بوده و خواهند بود.
از خداوند متعال برای جنابعالی سلامت، موفقیت و طول عمر آرزو می‌کنم. و با شما پیمان می‌بندیم که تلاش و حمایت جامعه کار و تولید، همیشگی و در راستای فرمایشات حضرتعالی خواهد بود.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.