ثبت نام

مشارکت انجمنهای ایمنی و بهداشت در کاهش حوادث ناشی از کار

۱۶۶۹۵۴۴۹۰۰۸۱۵

به گزارش خبرنگار ایرنا،نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی کار و رئیس کانون سراسری انجمنهای صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کشور روز دوشنبه در سومین همایش مسوولان حفاظت فنی دارای صلاحیت با محور ایمنی کار در ارتفاع  گفت: مشارکت سازمان های مردم نهاد تخصصی وانجمنهای ایمنی و بهداشت کار  منجر به کاهش حوادث ناشی از کار شده و در تداوم این کاهش تاثیرگذار است.

سید ابوالفضل اشرف منصوری افزود: کانون سراسری انجمنهای صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کشور با توجه به ضرورت وجود یک نهاد صنفی تخصصی در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و خوشبختانه خراسان رضوی در بخش شکل گیری و اعضاء، نقش موثری را ایفا کرد.

وی اظهار داشت: پیش از این، شغلی با عنوان مسوول ایمنی، چندان ملموس نبود، اما به واسطه مشارکتهای انجام شده، صلاحیت ایمنی پیمانکاران و بکارگیری مسوولان ایمنی در کارگاه ها، استفساریه مجلس شورای اسلامی درباره احیا آیین نامه بکارگیری مسوولین ایمنی نتیجه مثبتی در این بخش داشت.

رئیس کانون سراسری انجمنهای صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کشور با اشاره به تشکیل ۶ کمیته تخصصی ذیل کانون ایمنی و بهداشت گفت: این کمیته ها نیازمند مشارکت همه جانبه و خرد جمعی است تا با ایده ها و تفکرات جمعی به بررسی مشکلات این حوزه بپردازند.

وی اضافه کرد: متاسفانه کارگران برای دریافت تاییدیه مشاغل سخت، در حفظ خود از بیماری های شغلی تدبیر نکرده و تصور می کنند با استمرار کار خود در این حرفه می توانند زودتر بازنشست شده و سپس در شغل دیگری مشغول شوند، در حالی که در برخی مشاغل سخت، پس از بازنشستگی دچار بیماری هایی خواهند شد که علاج آن به سختی خواهد بود و این فرهنگ غلط باید توسط مسوولان ایمنی و بهداشت حرفه ای، بازنگری و گوشزد شود.

نایب رییس کانون ایمنی و مسوولان حفاظت فنی استان خراسان رضوی نیز گفت: این همایش به منظور ارتقای سطح آگاهی و دانش مسوولین حفاظت فنی و برنامه ریزی لازم برای کاهش سطح حوادث سقوط از ارتفاع در سطح کارگاه ها و صنایع برگزار می شود.

حمید سرابی مقدم درباره ضرورت برگزاری چنین همایش‌هایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه براساس مواد قانونی مندرج در ماده ۸۵ و ۹۳ قانون کار، رعایت مسائل ایمنی و آموزش آن در کارگاه های مشمول قانون کار الزامی است، براین اساس بکارگیری مسوول حفاظت فنی در این کارگاه ها و محیط های کاری و صنعتی توسط کارفرمایان باید مورد توجه قرار گیرد و ارتقاء سطح دانش و آگاهی این افراد نیز در راستای اثرگذاری بیشتر، ضروری است.

در این همایش که با حضور هیات مدیره کانون کشوری مسوولان ایمنی و بهداشت کشور و مهمانانی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، ۲۳۰ نفر از مسوولان حفاظت فنی حضور داشتند.

در ادامه این مراسم ۲ کارگاه تئوری با محوریت مباحث ایمنی کار در ارتفاع و آشنایی با استانداردهای روز دنیا و کارگاه عملی با موضوع تجهیزات کار در ارتفاع، نحوه عملکرد ایمن کارگران در ارتفاع و کار ایمن. بر روی داربست برگزار شد.

محمد امین بابایی مدیرکل تعاون،کار ورفاه اجتماعی استان خراسان رضوی میزان حوادث کار منجر به فوت در خراسان رضوی طی هفت ماهه نخست امسال ۲۵ مورد بوده است که با آموزش و اقدامات در حال انجام شاهد کاهش مرگ و میرهای ناشی از حوادث کار هستیم.

وی با بیان اینکه کل حوادث ناشی از کار در این استان طی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال هفت درصد کاهش داشته است، بیان کرد: در هفت ماه ابتدای امسال ۳۴۲ حادثه ناشی از کار در خراسان رضوی رخ داده است، در حالیکه این میزان در مدت مشابه پارسال ۳۶۹ مورد بوده است.

بابایی اظهار داشت: از مجموع تعداد حوادث ناشی از کار طی این مدت ۱۴۶ مورد مربوط به بخش ساختمان بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۷ درصد کاهش یافته است.

وی به تعداد بازرسی های انجام گرفته از محیط های کار در سال جاری اشاره و بیان کرد: در این مدت کل بازرسی های انجام گرفته از محیط های کارگری خراسان رضوی ۱۴ هزار و ۲۶۳ مورد بوده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی سهم اشتغال در بخشهای مختلف اقتصادی استان را شامل ۴۶.۳ درصد در بخش خدمات، ۱۹.۸ درصد در بخش کشاورزی، ۳۳.۹ درصد در بخشهای صنعت و معدن و ۱۰.۹ درصد در بخش ساختمان ذکر کرد.

وی یکی از مباحث بسیار مهم در دهه اخیر را بخش سرمایه انسانی دانست و گفت: نیروی کار باعث افزایش تولید ورشد اقتصادی کشورها می شود، در این راستا یکی از مهمترین اقداماتی که باید کارفرمایان در محیط کار انجام دهند، تامین ایمنی کارگاه است به نحوی که در آن صدمه و جراحت و بیماریهای شغلی، خسارت بر اموال و تجهیزات کار و مرگهای ناشی از حوادث به حداقل برسد.

بابایی در خصوص آموزش و تربیت مسوولان حفاظت فنی و ایمنی کارگاه ها و صنایع بیان کرد: تشکلات صنفی به عنوان شرکای اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی می توانند با برگزاری آموزش های منظم و یکپارچه حین خدمت، بستر لازم جهت تربیت نیروی متخصص و نظام مند را فراهم کنند.

در ادامه مراسم، احکام مسئولین کمیته های کانون کشوری به آقایان :  رضایی پور  مسئول کمیته حقوقی و تدوین مقررات، جنت فریدونی مسئول کمیته آموزش، فرحبخش مسئول کمیته حقوق و دستمزد، تکلو مسئول کمیته علمی پژوهشی و انتشارات، گل وردی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل، اهدا شد.
همینطور از شرکت های گیلان میکا، فن آوران انرژی توس، فرازیست آب خاوران و صنایع قهوه پارت سازان به عنوان شرکت های برتر در حوزه ایمنی و حفاظت فنی، با اهدا تندیس، تشکر و قدردانی شد.

 

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.