ثبت نام

همایش ۲۵۲۵ کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار استان تهران

DSC_0351-800

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که بیمه مسؤولیت به خون‌بهای کارگران تبدیل شده است، گفت: بیش از ۸۵ درصد حوادث ناشی از کار به عوامل انسانی برمی‌گردد.

محمد اصابتی در گردهمایی ۲۵۲۵ کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار استان تهران که در سالن همایش‌های هتل المپیک برگزار شد، گفت: وقتی بیش از ۴۸ درصد حوادث کار را حوادث ساختمانی به خود اختصاص می‌دهد و بیش از ۶۰ درصد حوادث منجر به فوت به بخش ساختمان تعلق دارد زنگ خطری است که باید نسبت به آن نگران بود.

وی با اشاره به مختلف بودن عوامل بروز حادثه اظهار کرد: عامل انسانی، کارگر و کارفرما را شامل می‌شود و در ۸۵ درصد حوادث کار خطای انسانی نقش داشته است البته برخی کارگر را عامل اصلی حادثه می‌دانند در حالی که ۵۲ درصد حوادث کار به نبود نظارت از سوی سرپرست یا کارفرما باز می‌گردد. اصابتی از دیگر علل ایجاد حوادث کار را نبود آموزش دانست و گفت: بعضاً کارگران آشنایی به دستگاه و تجهیزات کارگاه ندارند و همین امر جرقه بروز یک حادثه را می‌زند در حالی که آموزش،پایه و قاعده کار است و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار از تصویب آیین‌نامه آموزش ایمنی کارگران، کارفرمایان و کارآموزان در شورای عالی حفاظت فنی خبر داد و گفت: در این آیین‌نامه بر لزوم آموزش عمومی و گذارندن دوره‌های تخصصی توسط نیروهای کار تأکید شده است.

دبیر شورای عالی حفاظت فنی گفت: آیین‌نامه تأیید صلاحیت حرفه‌ای پیمانکاران نیز بر این اصل استوار است و انجمن‌های صنفی بازوی مؤثری در کنار این آیین‌نامه به شمار می‌روند و به عنوان انجمن‌های تخصصی در کنار حوزه بازرسی قرار می‌گیرند.

اصابتی درعین حال از کانون‌‌ها و انجمن‌های صنفی مسؤولان ایمنی و بهداشت کار خواست تا وزن خود را بالا برده و به شکل زنجیره در تمام استان‌ها فعال شوند.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به اهمیت تأیید صلاحیت حرفه‌ای پیمانکاران گفت: برخی کارفرمایان تصور می‌کنند که اگر کار را به پیمانکار واگذار کنند خود را از برخی مسؤولیت‌ها کنار گذاشته‌اند در حالی که انتخاب پیمانکار مناسب از وظایف اصلی کارفرما و انتخاب کارگرمناسب وظیفه پیمانکار است و در این بین الزامات قانونی ومقررات باید رعایت شود.

وی گفت به دنبال افزایش مسؤولیت‌های انجمن‌های صنفی در بخش غیرحاکمیتی هستیم وتأیید صلاحیت ایمنی منوط به این است که کارفرما، پیمانکار و کارگر آموزش‌های لازم را ببینند.

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار در عین حال با بیان این‌که بعضاً هزینه‌های ناشی از کار با پرداخت یارانه‌ها برابری می‌کند، اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی غرامت محور است و دنبال این است که حادثه‌ای اتفاق بیفتد تا طول درمان و مستمری بدهد، بیمه مسؤولیت هم که زیر بار نمی‌رود و متأسفانه در بیمه مرکزی استدلال این است که ضریب بیمه‌ای مسؤولیت در ایران پایین است و نمی‌توان براساس ارزیابی ریسک وشناسایی خطرعمل نمو د ووقتی از کارفرمایان در مورد حادثه کار سؤال می‌کنیم می‌گویند خود را برای چنین روزهایی بیمه مسؤولیت کرده‌اند و با کمال تأسف امروز بیمه مسؤولیت تبدیل به خون بهای کارگران شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران میانگین حوادث ساختمانی در استان تهران را ۵۲ درصد ذکر کرد و گفت: پیشگیری از بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار هزینه‌های تمام شده را کاهش می‌دهد.به گزارش ایسنا، احمد لطفی‌نژاد در همایش ۲۵۲۵ کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار استان تهران گفت: کشوری که منابع انسانی آن اثر‌بخش و در فعالیت‌های اقتصادی سالم و توانمند ظاهر شود، نیازی به نفت و گاز ندارد.او ادامه داد: بسیاری از کشور‌ها دو منبع خدادادی نفت و گاز را دارند، ولی به منابع انسانی مجهز هستند. از این‌رو باید به سمت و سوی صیانت و حفاظت از نیروی انسانی خود برویم.

لطفی‌نژاد میزان حوادث ساختمانی در کشور را ۴۸ درصد ذکر کرد و گفت: در استان تهران به دلیل وجود پروژه‌های عظیم ساخت‌وساز، میانگین حوادث ساختمانی ۵۲ درصد و چهار درصد بالا‌تر از میانگین کشوری است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اشاره به لزوم توجه به مسائل ایمنی در کار گفت: کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار باید صیانت و حفاظت از منابع انسانی و نیروی کار را جزو وظایف و مسوولیت‌های خود به‌شمار آورد.

او با تاکید بر توسعه شبکه‌های کارگری و کارفرمایی در بحث ایمنی کار اظهار کرد: نباید ایده‌آل فکر کنیم که می‌توانیم حوادث را به صفر برسانیم هرچند می‌توان اقداماتی صورت داد که حوادث کار کاهش یابد و در این جریان پیوند میان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی موثر است.

لطفی‌نژاد پیشگیری از بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار از سوی مسوولان ایمنی و بهداشت کار را مورد تایید قرار داد و گفت: ‌این امر به کاهش هزینه‌های تمام شده منجر می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در پایان تاکید کرد: در صورتی که کارفرمایان و کارگران نکات ایمنی و حفاظت فنی را مدنظر قرار بدهند میزان حوادث ناشی از کار به صفر می‌رسد.

رییس کانون انجمن‌های صنفی مسوولان ایمنی و بهداشت کار استان تهران هم از تایید صلاحیت حرفه‌ای ۶۰ پرونده خبر داد و با اشاره به افزایش تعداد فارغ التحصیلان رشته‌های ایمنی و بهداشت کار ابراز امیدواری کرد: تجارب و نظرات مسوولان ایمنی و بهداشت کار مورد استفاده قرار گیرد.

محمد گنجی کیا با اشاره به جزیره‌ای عمل کردن کانون‌ها و انجمن‌های صنفی مسوولان ایمنی و بهداشت کار اظهار کرد: وحدت میان کانو‌ن‌ها و انجمن‌های صنفی باید به وجود آ‌ید و در قالب یک سازمان و تشکل مستقل رسمی فعالیت کنند.

او ادامه داد: سالی که گذشت توانستیم کانون انجمن‌های صنفی مسوولان ایمنی و بهداشت کار استان تهران را به همت انجمن‌های صنفی استان راه‌اندازی کنیم ولی معتقدیم که کانون هنوز شناخته شده نیست و اهداف، فلسفه تشکیلات و خدماتی که می‌تواند به اعضا ارائه کند، ناشناخته است.

رییس کانون انجمن‌های صنفی مسوولان ایمنی و بهداشت کار استان تهران که در گردهمایی ۲۵۲۵ کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار استان تهران سخن می‌گفت، ابراز امیدواری کرد: سازمان نظام مهندسی ایمنی در آینده نزدیک شکل بگیرد تا به عنوان یک تشکل رسمی نیازهای صنفی کانون‌ها را برآورده کند.

گنجی‌کیا با بیان اینکه در استان تهران حداقل به ۱۰ تا ۱۲ انجمن صنفی نیاز است، ادامه داد: در بحث آموزش به مشارکت بیشتری نیاز است و انجمن‌های صنفی می‌توانند در این زمینه به ارتقای خود کمک کنند.

او افزود: یکی از کم نظیر‌ترین انجمن‌های صنفی کارگری هستیم که اعضای آن از سطح دانش و تخصص و تحصیلات لازم برخوردارند از این رو به کارگیری مسوولان ایمنی و بهداشت کار و استفاده از نظرات و تجارب آن‌ها را جزو اهداف اصلی خود قرار داده‌ایم.

به گفته او کانون انجمن‌های صنفی مسوولان ایمنی و بهداشت کار استان تهران ۷۰۰ نفر عضو دارد که از این تعداد، ۸۰ عضو لیسانس، ۴۸۰ عضو فوق لیسانس و ۱۴۰ عضو فوق دیپلم هستند.

گنجی کیا تاکید کرد: زمانی عده معدودی کار‌شناس ایمنی و بهداشت کار داشتیم ولی امروز این پتانسیل وجود دارد و رشته‌های مرتبط با ایمنی و بهداشت کار گسترش یافته و طی چند سال گذشته دانشجویان بسیاری در این رشته‌ها فارغ التحصیل شده‌اند.

رییس کانون انجمن‌های صنفی مسوولان ایمنی و بهداشت کار استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمایت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، گفت: ۶ ماه قبل تفاهم نامه‌ای با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران منعقد کردیم که بر اساس آن تایید صلاحیت حرفه‌ای پیمانکاران به کانون‌های انجمن‌های صنفی مسئولان ایمنی و بهداشت کار استان تهران واگذار شد.

گنجی‌کیا افزود: در مدت چهار ماهی که در این زمینه فعال بودیم ۲۰۰ پرونده به کانون ارجاع شد که از این تعداد ۶۰ پرونده تایید صلاحیت شده، مابقی در حال بررسی است و ۱۰ پرونده نیز رد شده است.

او ادامه داد: سال قبل دست ما خالی بود و با دست خالی از نیروهای کار در کارگاه‌ها صیانت کردیم از این رو توجه بیشتر به کار‌شناسان این رشته را خواستاریم.

رییس کانون انجمن‌های صنفی مسوولان ایمنی و بهداشت کار استان تهران ابراز امیدواری کرد: با مشارکت انجمن‌های صنفی این حوزه در جهت ترویج و توسعه فرهنگ ایمنی و کاهش حوادث ناشی از کار گام‌های موثری برداشته شود.

او در پایان از نگاه ویژه وزیر کار به تشکل‌ها تقدیر کرد و گفت: در مدت دو سالی که از عمر وزارت کار دولت یازدهم می‌گذرد تحول عظیمی در حوزه روابط کار صورت گرفته و نگاه ویژه‌ای به تشکل‌های کارگری و کارفرمایی شده است.

درپايان به ۱۵ كميته حفاظت فني برتر استان تهران تنديس و لوح يادبود از طرف مديركل بازرسي كار مهندس اصابتي ،رياست مركز تحقيقات و تعليمات حفاظت فني و بهداشت كار مهندس مصريان ،رياست موسسه كار وامور اجتماعي مهندس سپهري ،مديركل تعاون،كارو رفاه اجتماعي استان تهران ،مشاورعالي وزير تعاون ،كار ورفاه اجتماعي دكتر شريعت و رياست كانون انجمن هاي صنفي مسئولين حفاظت فني ،ايمني و بهداشت كشور مهندس اشرف منصوري اعطاء شد.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.