ثبت نام

واردات تجهیزات غیراستاندارد برای ایمنی نیروی کار!

۳۷۸۹۴۸۲۸_۲۳۶۹۵۰۲۵۹۶۶۴۵۰۵۶_۷۶۷۴۴۴۵۵۷۹۶۶۵۰۱۴۷۸۴_n

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار با بیان اینکه یکی از آشکارترین علل حوادث ناشی از کار، تجهیزات غیراستاندارد است، از تداوم ورود این تجهیزات انتقاد کرد.

سید ابوالفضل اشرف‌منصوری در گفتگو با خبرنگار مهر، با انتقاد از اینکه متاسفانه در کشور هیچ استانداردی برای استانداردسازی تجیهزات حفاظت و ایمنی فنی نیروی کار از سوی سازمان استاندارد و دستگاه‌های مربوطه تدوین نشده است، گفت: طبق ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان و مسئولان تمام واحدها مکلف هستند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تامین حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار دهند؛ همچنین مسئولان واحدها موظفند چگونگی کاربرد وسایل را به نیروی کار آموزش دهند و در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت کنند که تعداد معدودی از کارفرمایان و مسئولان واحدها این نکات را رعایت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اصلی‌ترین، بدیهی‌ترین و آشکارترین علل حوادث ناشی از کار مربوط به تجهیزات حفاظت فنی است ادامه داد: در عین حال تجهیزاتی که در این حوزه وارد می‌شوند فاقد استاندارد هستند که به رغم داشتن ظاهر قابل قبول اما هیچ کیفیتی ندارند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار کشور، با بیان اینکه در حوزه رعایت ایمنی و بهداشت نیروی کار بهترین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها در داخل کشور وجود دارد که برگرفته از دستورالعمل‌های بین‌المللی هستند افزود: در بخش واردات تجهیزات حفاظت فنی نیروی کار قرار بود حدود ۲ سال پیش معاونت وقت روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مذاکراتی با گمرک داشته باشد اما آنچه که در حال حاضر مشاهده می‌شود تداوم واردات این تجهیزات و محصولات است.

اشرف‌منصوری با اشاره به رتبه ایران در حوادث ناشی از کار در مقایسه با کشورهای جهان گفت: بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی کار (ILO) که در سال گذشته اعلام شد، ایران در بین ۱۸۹ کشور عضو این سازمان رتبه ۱۰۲ را در میزان حوادث ناشی از کار به خود اختصاص داده که رتبه نگران‌کننده و بسیار بالایی است.

وی با بیان اینکه رتبه نخست رعایت ایمنی نیروی کار به کشور ژاپن اختصاص دارد، ادامه داد: نرخ آمار سالانه حوادث ناشی از کار در کشور ژاپن رقمی نزدیک به صفر است. یکی از دلایلی که در کشورهای ژاپن، انگلیس و آمریکا نرخ حوادث ناشی از کار بسیار پایین است، تاسیس و مشارکت تشکل‌های صفنی و مردم نهاد است که در حوزه ایمنی کار از قدرت بلامنازع برخوردار هستند. در کشورهای آمریکا و کانادا دو تشکل بسیار بزرگ مردم نهاد در این حوزه فعالیت می‌کنند و اندازه این نهاد با یک وزارتخانه در ایران برابری می‌کند که تاثیر بسیار زیادی در کاهش نرخ حوادث ناشی از کار داشتند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار کشور، گفت: البته موضوع توجه و اهمیت به ایمنی نیروی کار در دولت یازدهم جدی‌تر از سایر دولت‌ها پیگیری شد که تدوین آیین‌نامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران، به کارگیری مسئولان ایمنی در کارگاه‌ها و آموزش رعایت ایمنی کار به کارفرمایان و نیروی کار بخشی از این اقدامات است که در کاهش حوادث ناشی از کار موثر بودند.

وی به آمار حوادث ناشی از کار منجر به فوت اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳ این آمار هزار و ۸۹۶ نفر بود که با کاهش ۲۱.۵ درصدی این میزان در سال ۹۴ به هزار و ۴۹۴ رسید.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.