ثبت نام

چرا برای همه صنوف دستمزد یکسان تعیین می‌کنیم؟

۵۷۹۳۲۳۹۸

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم برای همه صنوف یکسان تعیین مزد کنیم، گفت: اگر می‌خواهیم کارگران زندگی کنند و از حداقل‌ها برخوردار باشند دستمزد آنها باید با رفاه نسبی و رفع دغدغه‌های زندگی همراه باشد.

ابوالفضل اشرف منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره منطقه‌ای کردن دستمزد کارگران گفت: کسانی که به دنبال مزد منطقه‌ای هستند این نکته را درنظر بگیرند که اگر برای هر منطقه مزد جداگانه هم تعیین شود، هزینه و قیمت مایحتاج اولیه با منطقه‌ای شدن دستمزد ارزان‌ نمی ‌شود.

وی با اشاره به تعیین مزد منطقه‌ای در برخی کشورهای دنیا گفت: آنها حداقل‌ها را پذیرفته و رعایت کرده‌اند و پس از آن به مزد منطقه‌ای روی آورده‌اند. ما معتقدیم شأن و کرامت نیروی انسانی، کارگر و کارفرما نمی‌شناسد و هر تصمیمی که در مورد کارگران گرفته می‌شود باید جایگاه و حرمت و کرامت آنها حفظ شود و بعد از آن در مورد اینکه چه چیزی به صلاح است یا نیست تصمیم بگیریم.

این مقام ارشد کارگری ادامه داد:متاسفانه می‌خواهیم همه چیز را در قالب شورای عالی کار دنبال کنیم در صورتی که می‌توانیم مزد منطقه‌ای را وارد تصمیم‌گیری‌های صنفی کنیم و به انجمن‌های صنفی بها بدهیم و از نظرات و تجربیاتشان در این زمینه استفاده کنیم.

برای همه صنوف یکسان دستمزد تعیین نکنیم!

اشرف منصوی توضیح داد: درحال حاضر صنف جوشکار داریم که شرایط کارشان سخت و زیان آور است. صنف نانوا و آشپز هم داریم که هر کدام شرایط کارشان مشخص است ولی برای همه این صنوف دستمزد یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومانی تعیین می‌کنیم و آن کسی که کارش سخت و دشوار است و کسی که کارش آسان است یکسان حقوق می‌گیرند در صورتی که هر کدام از صنوف می‌توانند جداگانه قیمت‌گذاری کنند و آن را به شورای عالی کار ببرند و مصوب کنند.

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تصریح کرد: معتقدم برای مباحثی مثل حقوق و دستمزد، شکایات کارگری و کارفرمایی و سخت و زیان آور بودن کار، سازمانهای کوچک مردم نهاد می‌توانند ورود کنند و آن را به شورای عالی کار ببرند و به شکل سه جانبه بررسی کنند.

وی با اشاره به رقم هزینه سبد معیشت کارگران در سال گذشته گفت: اگر می‌خواهیم کارگران زندگی کنند و از حداقل‌ها برخوردار باشند دستمزد آنها باید با درنظر گرفتن رفاه نسبی و رفع دغدغه‌های زندگی باشد.

به گزارش ایسنا، اعضای کمیته دستمزد شورای عالی کار بهمن ماه سال گذشته، هزینه سبد معیشت کارگران را سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین کرد. علیرغم اعلام این رقم، حداقل حقوق و دستمزد کارگران برای امسال یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان تصویب شد.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.