ثبت نام

آیا فناوری دیجیتال می تواند یك ماشین برابری باشد؟

۵b826bdc-d67b-4c70-b990-826d252cc17d_20230523_095846

فناوری دیجیتال و هوش مصنوعی، چالش های مهمی را در زمینه برابری در محیط کار و جامعه ایجاد کرده است. در حال حاضر همزمان با گذار از مکان های کنونی کار به سمت آینده دیجیتالی، شاهد آن هستیم که شکاف های برابری جنسیتی در حوزه دیجیتال، بار دیگر مطرح شده اند. حال سوال این است که آیا این شکاف های برابری جنسیتی، باید در حوزه دیجیتال هم ادامه پیدا کند؟

در اولین سری از پادکست های آینده کار در مورد هوش مصنوعی و دنیای کار – و به مناسبت روز جهانی زن – می‌پرسیم که آیا می‌توان از فناوری دیجیتال به‌عنوان نیرویی مطلوب برای ایجاد تغییرات مثبت بیشتر استفاده کرد؟ ما در این پادکست نقش مهمی را که فناوری‌های دیجیتال می‌توانند در ایجاد آینده کاری روشن‌تر و فراگیرتر ایفا کنند، و همچنین برخی از روش‌های شگفت‌انگیزی که امروزه در محیط‌های کاری مورد استفاده قرار می گیرند را بررسی می‌کنیم.

مجری این پادکست، آقای آندرس جانسون است که یک تهیه کننده چند رسانه ای در بخش ارتباطات سازمان بین المللی کار می باشد. وی دارای ملیت سوئدی و مکزیکی بوده و دارای تجربه کاری در تلویزیون و تولید فیلم در آسیا و اروپا می باشد.

مهمان حاضر در این پادکست نیز دکتر اورلی لوبل است که فعالیت اصلی وی نویسندگی بوده و برنده چندین جایزه در زمینه نگارش کتاب می باشد، از جمله جدیدترین اثر او تحت عنوان: ماشین برابری: مهار فناوری دیجیتال برای آینده ای روشن تر و فراگیرتر. تحقیقات بین رشته ای لوبل که فارغ التحصیل دانشکده حقوق هاروارد است، به طور گسترده در مجلات برتر حقوق، اقتصاد و روانشناسی منتشر شده است.

در این پادکست نکات مهمی مطرح می شوند که اهم آنها عبارتند از:

– به طور متوسط، زنان در سراسر جهان حدود ۲۰ درصد کمتر از مردان دستمزد می گیرند.

– در حالی که ویژگی‌های فردی مانند تحصیلات، زمان کار، تفکیک شغلی، مهارت‌ها و تجربه، بخشی از شکاف دستمزد جنسیتی را تشکیل می‌دهند، بخش بزرگی به دلیل تبعیض بر اساس جنسیت است.

– بر اساس گزارش ۲۰۲۲ سازمان ملل متحد در مورد جنسیت زنان، طرد شدن زنان از دنیای دیجیتال یک تریلیون دلار از تولید ناخالص داخلی کشورهای با درآمد پایین و متوسط را در دهه گذشته کاهش داده است.

– اگر اقدامی صورت نگیرد، این ضرر تا سال ۲۰۲۵ به ۱٫۵ تریلیون دلار خواهد رسید.

– براساس گزارش اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU)،  در حدود ۶۳ درصد از زنان در سال ۲۰۲۲ از اینترنت استفاده کرده اند، در حالی که این میزان برای مردان ۶۹ درصد بوده است.

– طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد (WEF)، تا سال ۲۰۵۰ در حدود ۷۵ درصد مشاغل مربوط به حوزه های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) خواهند بود. با این حال، امروزه زنان تنها ۲۲ درصد از موقعیت‌های شغلی مربوط به هوش مصنوعی را در اختیار دارند.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.