ثبت نام

انتقاد از پذیرش رشته‌های غیر مرتبط برای شغل بازرس کار

۶۱۷۳۱۲۷۳

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس انجمن HSE آذربایجان شرقی از اختصاص و افزایش ظرفیت رشته های غیر مرتبط برای استخدام در شغل بازرس کار به شدت انتقاد کرد.

وحید فرح‌بخش عضو هیات مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی ،ایمنی و بهداشت کار کشور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به برگزاری هشتمین آزمون فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور، متأسفانه طبق شواهد موجود و مستندات، هیچ‌گونه تمهیداتی در خصوص حضور تخصصی‌ترین رشته‌های مرتبط با شغل بازرس کار از جمله رشته‌های مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار ، ایمنی صنعتی، HSE و … در آزمون مذکور دیده نشده است.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه بازرس کار نظارت بر اجرای فصل چهار قانون کار است، افزود: به زبان ساده وظیفه اصلی بازرس کار، نظارت بر رعایت اصول ایمنی و نحوه‌ی اجرای آیین‌نامه‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در سطح کارگاه‌ها است.

وی متذکر شد: متأسفانه در دفترچه فعلی ظرفیت استخدام رشته‌هایی مانند مکانیک، برق و … برای تصدّی سمت بازرس کار کاملاً به صورت معنی‌دار افزایش یافته است و سوال اینجاست آیا یک مهندس بهداشت حرفه‌ای یا ایمنی می‌تواند به جای مهندس مکانیک در نظام مهندسی سندی را امضا کند که این رشته‌ها را وارد حوزه ایمنی کار می کنند؟

رئیس انجمن HSE آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: ضمن احترام به کلیه‌ی فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیرایمنی، آیا ارزش جان و سلامتی کارگران در این کشور در حدی است که به جای متخصص ایمنی و بهداشت حرفه‌ای که ماهیت رشته آن صیانت از نیروی کار در قبال حوادث و بیماری‌های ناشی از کار است، از افراد دیگری استفاده شود؟

وی با انتقاد از استخدام متخصصین سایر رشته ها در این شغل، اظهار کرد: ما در رشته مرتبط با حوزه ایمنی با کمبود فارغ‌التحصیل و یا دانشجو مواجه نیستیم که مهندس شیمی و مکانیک استخدام کنیم تا بر ایمنی کارگاه‌ها نظارت کنند.

فرح‌بخش در پایان یادآورشد: رشته‌های دیگر نیز در حوزه فعالیت خود، ایمنی کار را خوب می‌دانند. برای مثال یک مهندس برق قطعاً در خصوص ایمنی برق می‌تواند استاد باشد ولی از سایر مخاطرات کارگاهی مانند احتمال انفجار در اثر وجود گاز بی‌خبر است.در صورتی‌که متخصصین ایمنی بهداشت حرفه ای و HSE با توجه به ذات رشته با دید ارزیابی ریسک در محیط به بازدید می‌پردازند.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.