ثبت نام

ایران به مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی شماره ۱۵۵ سازمان بین‌المللی کار( ILO) پیوست

۶۲۱۲۲۶_orig

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سیدصولت مرتضوی» امروز، سه شنبه ۱۸ بهمن ماه در آئین مجازی رونمایی از الحاق جمهوری اسلامی ایران به این مقاوله نامه اظهار کرد: لایحه پیوستن جمهوری اسلامی ایران به مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی شماره ۱۵۵ ، در دولت تهیه و پس از موافقت مجلس شورای اسلامی امروز به سازمان بین‌المللی کار ( ILO) اعلام شد.

وی افزود: ایران با ملت‌ها، دولت‌ها و نهاد‌های بین‌المللی بر مبنای گسترش صلح، ثبات و همزیستی جهانی تعامل دارد.
مرتضوی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در برابر قدرت طلبی و یکجانبه گرایی خواهد ‌ایستاد.
وی ادامه داد: امروزه در جهانی که قدرت‌های استکباری با ابزار‌های تهدید، تحریم ها را بر ملت‌ها تحمیل می‌کنند، ایران به الگویی برای مقاومت و ‌ایستادگی ملت‌های آزادی خواه جهان تبدیل شده است.
مرتضوی تصریح کرد: فرایند الحاق جمهوری اسلامی ایران به مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی پس از طی گام‌های قانونی و با حمایت شرکای اجتماعی به سرانجام رسید.
وی گفت: ایران پس از ارسال لایحه و تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی نسبت به تدوین آیین‌نامه اجرایی آن در شورای عالی حفاظت فنی اقدام کرد که هم اکنون در مراحل پایانی‌ قرار دارد.
مرتضوی کاهش ۱۵ درصدی نرخ آسیب‌های شغلی‌ را از جمله مهم‌ترین دستاورد‌های ایران در مسیر ارتقای فرهنگ ایمنی و بهداشت کار عنوان کرد و گفت: در پایان سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش ۱۷ درصدی تعداد کارگران فوت شده به ازای یک هزار نفر کارگر بوده‌ایم.
 وی، تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب را مانع ورود فناوری های ایمنی به کشور و به نوعی تروریسم ایمنی توصیف کرد.
مرتضوی گفت: استفاده از ظرفیت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در ارتقای ایمنی کارگاه‌های کشور و مشارکت آن‌ها در برنامه‌های ایمنی و بهداشت کار در دستورکار  وزارت کار قرار دارد.
وی، تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون مقاوله نامه، پیش مطالعات تدوین آیین‌نامه‌های مربوط به موضوع بر حق دانستن و امتناع از کار خطرناک برای نیروی کار، بررسی تهیه آیین‌نامه انضباطی ایمنی و بهداشت شغلی در محل کار برای حمایت از نیروی کار و کارفرما، ایجاد سازمان یکپارچه بازرسی کار، ایمنی و بهداشت شغلی را مهم‌ترین دستاورد‌های وزارت کار در زمینه بهداشت ایمنی کار عنوان کرد.
«علی بحرینی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو با بیان اینکه ایران به تضمین شرایط کار ایمن و سالم برای همه کارگران اعتقاد دارد، گفت: همه به ترویج کار شایسته متعهد هستیم.
وی افزود: الحاق به این مقاوله نامه تأکیدی بر تعهد ایران و پیامی روشن برای کارگران و جامعه بین‌الملل است که ما متعهد به بهبود شرایط کار و حفظ حقوق کارگران مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی هستیم.
سفیر ایران در دفتر سازمان ملل خاطر نشان کرد: ایران مقاوله نامه ایمنی و بهداشت کار را درحالی تصویب کرد که جهان هنوز در تلاش برای مدیریت تأثیرات شدید بحران سلامت ناشی از شیوع کووید ۱۹ در دنیای کار است.
وی تصریح کرد: این مقاوله نامه در کنار آزادی تشکل، کار اجباری، تبعیض و کار کودکان، به عنوان سندی برای تضمین انطباق جهانی با ایمنی و بهداشت شغلی به عنوان پنجمین مؤلفه اصول و حقوق بنیادین در کار عنوان می‌شود.
بحرینی اضافه کرد: این الحاق مهر تأییدی بر تعهد ایران به رویکرد حقوق محور برای ترویج کار شایسته و حمایت از حقوق و رفاه کارگران است.
وی از سازمان بین‌المللی کار به عنوان یک آژانس تنظیم استاندارد‌ها یاد کرد و گفت: همکاری سازمان بین‌المللی کار و ایران در زمینه بهداشت و ایمنی شغلی به دهه ۱۹۶۰ برمی گردد که نتیجه آن تأسیس مرکز تحقیقات و آموزش ایمنی و بهداشت کار (RTCOSH) در سال ۱۹۶۸ در تهران بود.
بحرینی تأکید کرد: این مرکز نقش مهمی در ارتقای ایمنی و بهداشت شغلی در ایران داشته است.
آیین مجازی رونمایی از تصویب و الحاق جمهوری اسلامی ایران به مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی شماره ۱۵۵ سازمان بین‌المللی کار( ILO) با حضور« علی بحرینی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو «گیلبرت هونگبو» مدیرکل سازمان بین‌المللی کار( ILO)، «علیرضا عسگریان» دستیار ویژه وزیر، «حامد فروزان» مدیرکل امور بین‌الملل و «سیدمرتضی موتورچی» رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.