ثبت نام

كسب سود و حفظ محیط زیست؛ اهداف سرمایه‌گذاری در اقتصاد سبز

۹d4d1764-457c-458b-9f19-f49c1868aff9_20240512_111814

برگزارکنندگان نشست اقلیمی سازمان ملل در اوایل سال جاری، بار دیگر تاکید کردند که دهه کنونی نقش تعیین ‌کننده‌ای در کنترل پیامدهای اقلیمی داشته و خاطر نشان کردند که تا سال ۲۰۳۰، انتشار آلاینده‌های کربنی باید تا ۴۳ درصد کاهش یابد تا هدف جهانی تعیین شده در خصوص کاهش ۲ درجه ‌ای دمای زمین محقق شود.

هم اکنون دولت‌ها و صنایع باید اقدامات لازم را در خصوص اتخاذ سیاست ‌های زیست‌ محیطی مد نظر قرار دهند. سازمان ملل با شعار«حالا یا هرگز» خواهان اجرای این طرح‌ ها شده است. نکته حایز اهمیت در این بخش، نقشی است که نهادهای مالی می توانند در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد سبز ایفا نمایند.

محمود محی‌الدین، مدافع طرح های اقلیمی سازمان ملل و مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول،‌ وظیفه مدافعان طرح های اقلیمی سازمان ملل متحد را کمک به اجرای برنامه اقدام این سازمان دانسته و خاطر نشان می سازد که«ما برنامه ‌ها و اقدامات‌ بانک‌ ها و نهادهای مالی را در زمینه اقتصاد سبز ارزیابی می‌کنیم، و این کار را بر اساس اصل شفاف ‌سازی و اطلاع‌ رسانی به‌ عموم انجام می‌دهیم.»

اما این چرخش عظیم به سوی اقتصاد پایدار، چه تاثیری را می تواند بر کار روزانه این نهادهای مالی داشته باشد. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که طی سال آینده ریسک تغییرات اقلیمی در میان تمامی ریسک‌ها، برای بازرسانِ سنجش ریسک سرمایه‌گذاری، اعضای هیئت مدیره شرکت ‌ها و سهامداران، در جایگاه سوم قرار داشته و طی پنج سال آينده در جایگاه نخست قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر دولت قطر متعهد شده که سال آینده ۷۵ میلیارد دلار برای اقتصاد پایدار سرمایه‌گذاری کند. مدیر بانک اسلامی بین‌المللی قطر که سیاست بانکداری پایا را در پیش گرفته، معتقد است که منظور از بانکداری پایا «انجام برنامه‌ریزی‌ های راهبردی، همکاری ‌های بانکی و فعالیت‌ های تجاری، همزمان با درنظر گرفتن سه رکن پایایی است، یعنی محیط زیست، جامعه و حکومت.»

کارولینا لین‌هارز عضو هیئت علمی دانشگاه شفیلد هالامِ بریتانیا معتقد است که یکی از فواید این کار «اعتباربخشیدن به سرمایه‌گذاری است، چرا که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران و شرکت ‌هایی که می‌خواهند پول خود را به ‌شکل سپرده سرمایه‌گذاری کنند، به چشم کسانی دیده شوند که نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت می‌کنند.»

جان گرنت دیگر کارشناس این حوزه نیز چنین سرمایه‌ گذاری‌هایی را عاملی می‌داند که می‌تواند جامعه فعلی را به جامعه‌ای پایاتر تبدیل کرده تا میزان کارایی در کسب‌ و کارها یا صنایع مختلف بهبود یابد.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.