ثبت نام

همايش نقش فرهنگ كار در رشد بهره وري عوامل توليد

۲۸۱۵۲۷۰۰_۲۲۷۵۹۰۶۹۴۴۷۸۹۳۸_۲۲۰۳۸۹۴۳۸۴۱۲۰۸۲۳۸۰۸_n

همايش نقش فرهنگ كار در رشد بهره وري عوامل توليد  باحضور وزیر،‌معاونان و مدیران وزارت تعاون،‌کارورفاه اجتماعی ، علیرضا محجوب نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی ، روسای سازمان ها وشرکت های تابعه وزارت تعاون،‌کارورفاه اجتماعی ، رئیس اتحادیه  سراسری زنان کارگرکشور ، وزیرسابق وزارت تعاون،‌کارورفاه اجتماعی واعضای هیئت مدیره کانون انجمنهای صنفی مسئولین حفاظت فنی ،ایمنی و بهداشت کار کشور وجمعی از نمایندگان کارگری و کارفرمایی که در مجموعه فرهنگی ،‌ورزشی  تلاش در مورخ ۹ ارديبهشت ماه سال ۹۳ و به مناسبت هفته كارگر در سالن همايش هاي مجموعه تلاش وزارت تعاون ،كار ورفاه اجتماعي برگزار گرديد

وزیرتعاون، کارورفاه اجتماعی در اين همايش برالزام گفت و گوی اجتماعی برای رسیدن به توسعه یک ذهنیت تاکید کرد و گفت:‌ ما باید با هر کسی و با هر تفکری وارد گفت وگو شویم.
به گزارش مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی ،‌ دکتر علی ربیعی در همایش  نقش فرهنگ كاردررشد بهره وری عوامل تولید با اعلام خبررونمایی از سایت گفت و گوی اجتماعی برای اولین باردرکشور به زودی افزود :‌ برای رسیدن به یک جامعه تولید محور نیاز به گفت و گو داریم .
دکتر ربیعی ادامه داد: پس از رونمایی از سایت گفت‌وگوی اجتماعی شرایط برای مطرح کردن تمامی مسائل در زمینه‌های مختلف فراهم خواهد شد و کارگران می‌توانند به راحتی مسائل خود را مطرح کنند.
وی درادامه گفت :‌ گفت و گوی اجتماعی راه رسیدن به فهم مشترک را هموار می کند و در یک جامعه تولید محور اگر گفت و گو کنیم قطعا با موفقیت روبرو می شویم .
دکتر ربیعی با اشاره به اینکه فرهنگ یکی از عوامل موثربرارتقای بهره وری است تاکید کرد :‌ بااین حال فرهنگ به تنهایی نمی تواند بهره وری را افزایش دهد .

وزیرتعاون،‌کارورفاه اجتماعی دودیدگاه رایج درمورد فرهنگ راتشریح واضافه کرد :‌ دریک دیدگاه فرهنگ امری ذاتی است ودیدگاه دوم امری اکتسابی است که درجریان اجتماعی شدن به وجود می آید .

وی خاطرنشان کرد : دردیدگاه فرهنگ اکتسابی فرهنگ یک فرآیند است که در خانواده ، مدرسه ، آموزش ،‌محیط کاری ، رسانه و … آموخته می شود وحتی الگوهای مدیریتی جامعه و رهبران سازمان ها نیزنسبت به دیدگاه انسان ها درمورد فرهنگ نقش دارند .
دکترربیعی بابیان این که بین دو جامعه تولید گر و جامعه رانتی و نفتی تفاوت های اساسی وجود دارد گفت :‌  در جامعه‌ای که بنیادش بر اساس رانت باشد قناعت دیده نمی‌شود و کلاهبرداری نوعی ارزش تلقی می‌شود.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه خیانت در جامعه رانتی محور ارزش است تاکید کرد: جامعه امروز نیازمند تغییر رویکرد است باید از جامعه نفتی و رانتی به سمت تولیدمحور حرکت کنیم. چرا که جامعه رانتی مصرف‌گرایی را به دنبال دارد.
دکترربیعی ادامه داد: در جامعه تولیدمحور ارزشها متفاوت است و افراد تنها برای منفعت خود تلاش نمی‌کنند بلکه منفعت جامعه برای آنها حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه در جامعه‌ای که تولیدمحور نباشد کارگران احساس آرامش ندارند، گفت: کارگری که ۱۲ ساعت وقت خود را صرف کار و تولید می‌کند اما می‌بیند افرادی بدون تلاش به جایگاه‌های مطلوب دست یافته‌اند احساس ناراحتی می‌کنند چون با یک تعارض و مقایسه بزرگ رو به رو هستند .

سه جانبه گرایی یعنی افزایش تشکل های اجتماعی
دکتر ربیعی با اشاره به اینکه اصل سه‌جانبه‌گرایی و گفت‌وگو می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد تاکید کرد: منظور از گفت‌وگوی اجتماعی رسیدن به فهم مشترک در مسائل مختلف است. که می‌تواند زمینه‌سازی برای رسیدن به جامعه تولیدمحور باشد.
وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: سه جانبه‌گرایی نه به عنوان یک امر تضمینی بلکه امر اخلاقی در جامعه ایران برای رسیدن به رشد ضروری است.
وزیرتعاون،‌کارورفاه اجتماعی ادامه داد: نهادهای مدنی و کارفرمایی باید در راستای توجه به گفتمان اجتماعی و رسیدن به حرف مشترک قویتر عمل کنند
وی تاکید کرد : شکل گرفتن شوراها و سندیکا های کارگری به این خاطر است که بتوانیم منافع جمعی خود را بادیدن منافع جمعی دیگران به نقطه تعادل برسانیم و وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی درجهت احترام به این تشکل ها اقدام می کند .
دکترربیعی بابیان اینکه باید نهادهای مدنی را دربحث تولید و کارافزایش دهیم گفت :‌ نهادهای کارآفرینی باید امروز قوی تر از گذشته باشند ووزارتخانه نیز تسهیل گر و حامی این تشکل هاست و اینجا نقش مداخله گر ندارد .
وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته توجه به تولیدمحوری در نامگذاری شعارهای سال از سوی مقام معظم رهبری نمایان بود، گفت: جامعه تولیدمحور رضایتمندی دراز‌مدت را برای تمام جامعه به همراه دارد.

 

در این همایش مهندس اشرف منصوری  از دیگر حاضرین در همایش با بیان اینکه از شاخصه های یک فرهنگ ایده آل کار داشتن فرهنگ ایمنی کار می باشد که می بایست همگام با فرهنگ کار کشور، توسعه یافته و شکوفا گردد وی افزود سرمایه های انسانی نیازمند حفظ و صیانت می باشند و به تنهایی فرهنگ کار و صرف کار جوابگوی نیازهای یک جامعه کارو کارگر نمی باشد و می بایست در اهداف کلان کارکشور همچنان که بر لزوم یادگیری اصول و فرهنگ کار از سنین ابتدایی و نوجوانی تاکید می گردد ،برآموزش های اصولی و اساسی نیز در خصوص ایمنی و بهداشت کار به کودکان و نوجوانان تا زمان رسیدن به سن کار و اشتغال به آنها جدیت لازم لحاظ گردد تا بتوانیم به واسطه این فرهنگ سازی به استاندارد های بین المللی کار دست یابیم وی در ادامه افزود حفظ سلامت و نجات یک انسان حفظ سلامت و نجات جان یک ملت و کشوراست پس برای رسیدن به این رسالت بزرگ می بایست  کلیه تشکلات کارگری و کارفرمایی با کمک و همراهی دولت و دستگاههای اجرایی به این مهم متعهد بوده و در کلیه جوانب کار برای حفظ و استمرارایمنی کارگاهها مشارکت داشته وبسیج گردند وبه آن توجه ویژه نمایند ، رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی ،ایمنی و بهداشت کار کشور گفت :تشکلات و انجمن های مسئولین ایمنی و بهداشت کارکه در اکثرشهرها و استانهای کشور فعالیت می نمایند علاوه بر وظایفی که در قبال اعضای خود دارد  وظیفه کنترل واجرای آیین نامه های ایمنی و بهداشت کار مصوب شورای عالی حفاظت فنی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی را  در محیط کارگاهها دارند که خود یکی از معیارهای رسیدن به کار شایسته و مطرح در سازمان بین المللی کارمی باشد

و مسئولین ایمنی و بهداشت کاربعنوان تنها کسانی که بطور مستقیم با کلیه فرآیند های کار در بصورت روزانه در کارگاهها در ارتباطند ازجمله افراد و مسئولینی هستند که در تحقق قوانین فصل چهارم کار و اهداف ارزشمند اداره کل بازرسی کار در حوزه معاونت روابط کار انجام وظیفه می نمایند که موفقیت آنها در الزام و اجرای آن آیین نامه ها می تواند کمک بزرگی به حفظ سلامت جامعه کار وکارگر داشته باشد . اشرف منصوری در پایان از کلیه دست اندرکاران و موثرین ایمنی و بهداشت کارکشور ،مسئولین ایمنی و بهداشت کار و اعضای کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کارفعال در کلیه کارگاهها ، دبیر محترم و اعضای شورای عالی حفاظت فنی و کارشناسان اداره کل بازرسی کار و ریاست محترم وپرسنل زحمتکش مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار که در جهت حفظ سلامت و صیانت نیروی انسانی کشور تلاش می کنند تشکر کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی وزارت تعاون،‌کارورفاه اجتماعی مهندس سیدحسن هفده تن در همایش نقش فرهنگ کار در رشد بهره وری  افزود :‌ رشد فرهنگ کارنه تنها زیربنای رشد اقتصادی است بلکه یکی دیگرازکارکردهای مهم آن تبدیل ناهنجاری های اجتماعی به هنجارهای نظام مند و قانون گراست .

وی خاطرنشان کرد :‌ بارشد فرهنگ کارتمام ویژگی های فرهنگی درانسان شکل می گیرد . فرهنگ کارازجنس باورو اعتقاد است و هرآن چه از جنس باور و اعتقاد باشد با رشدی کند همراه است و نهادینه سازی آن نیازمند استقامت و صبرفراوان است .
معاون روابط کار وزارت تعاون،‌کارورفاه اجتماعی یاد آورشد : اکنون زمانی فرارسیده است که باید به جای صحبت و مرثیه خوانی برای رشد فرهنگ کار پایه ریزی های اساسی انجام شود .
مهندس هفده تن ادامه داد :‌ از ۱۳۶هزار میلیارد تومان معوقات بانکی تنها هشت درصد آن مربوط به بخش تولید است.
معاون روابط کار وزارت تعاون،‌کارورفاه اجتماعی : در صورتی که بتوانیم ۸۰ درصد نیروی کار را توانمند سازیم درآمد سرانه از ۱۰ هزار دلار به ۵۰ هزار دلار ارتقا می یابد.
وی ادامه داد: بنابراین اقتصاد ۶۰۰ میلیارد دلاری را می توانیم به اقتصاد سه هزار میلیارد دلاری برسانیم.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ کار و بهره وری دو روی سکه در تولید ارزش و ثروت جامعه محسوب می شوند، گفت: فرهنگ کار در کشور به گونه ای کمرنگ شده که بهره وری نیروی کار در حال حاضر در کشور به کمتر از یک چهارم میانگین نرخ بهره وری جهانی کاهش یافته است.

به گفته مهندس هفده تن از ۶۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص ملی ۲۰۰ میلیارد دلار آن باید از محل بهره وری تامین می شد.
معاون روابط کار وزارت تعاون ادامه داد: بهره وری از محل نوآوری ۱٫۵ برابر بهره وری نیروی کار و سرمایه است و در صورتی که در این امر موفق شویم ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار از محل بهره وری و نوآوری در اقتصاد خواهیم داشت.
وی تصریح کرد :‌ بنابراین در صورتی که رشد بهره وری و نوآوری به مطلوبیت هدفگذاری شده نرسد سالانه ۴۰۰ میلیارد دلار ثروت در کشور هدر می رود.
مهندس هفده تن ارزش آفرینی، خلاقیت، نوآوری، بهره وری و ثروت آفرینی را محصول سرمایه انسانی دانست و افزود: سرمایه های انسانی با ارزش ترین سرمایه ها و دارایی های نامشهود یک کشور است.
معاون روابط کاروزارت تعاون‌،کارورفاه اجتماعی  بیان کرد: تمام انسانها دارای قابلیت های خاص هستند مشروط بر آنکه فرصت های برابر و شرایط محیطی اجتماعی و آموزشی برای ظهور توانمندی های همه افراد جامعه فراهم شود.
وی تاکید کرد: با فرهنگ ارزش آفرینی کار می توانیم اقتصاد را از شرایط رکودی که هم اکنون با آن مواجه هستیم، خارج کنیم.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.