ثبت نام

چشم انداز اجتماعی و اشتغال ۲۰۲۲ آسیا و اقیانوسیه

۳edc0c90-15d3-42a9-8529-39d33466ea53_20221129_094018

مشاغل در آسیا و اقیانوسیه بهبود اندکی را ثبت کرده اند، در حالی که چشم انداز رشد آینده همچنان چالش برانگیز باقی مانده است. بازار کار منطقه هنوز به مسیر قبل از بحران بازنگشته است، بااین حال نیاز روشنی برای هدایت کار شایسته در بخش هایی وجود دارد که اکثریت کارگران را استخدام کرده اند.

بازارهای کار آسیا-اقیانوسیه بازگشتی جزئی را از تاثیر پاندمی کووید-۱۹ به ثبت رسانده اند، با این حال بهبود کامل در این منطقه همچنان مبهم بوده و انتظار می رود که شرایط تا سال ۲۰۲۳ دشوار باقی بماند.

براساس گزارش جدید سازمان بین المللی کار تحت عنوان “چشم انداز اجتماعی و اشتغال ۲۰۲۲ آسیا-اقیانوسیه: بازنگری در استراتژی های بخشی برای یک آینده کار انسان محور”، میزان اشتغال در منطقه آسیا-اقیانوسیه در سال ۲۰۲۲ در حدود ۲ درصد بالاتر از سطح قبل از بحران سال ۲۰۱۹ بوده است که این موضوع بیانگر این واقعیت است که اشتغال در این منطقه متعاقب از دست دادن بیش از ۵۷ میلیون شغل در سال ۲۰۲۰، بهبود یافته است.

با این حال، این بهبود به صورت کامل محقق نشده است. این منطقه هنوز فاقد ۲۲ میلیون شغل در سال ۲۰۲۲ است، یعنی یک شکاف شغلی ۱٫۱ درصد در مقایسه با زمانی که اگر همه گیری رخ نمی داد. پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال ۲۰۲۳ ، با توجه به مسیر مخالف رشد در شرایط ژئوپلیتیک فعلی جهانی و منطقه‌ای، به ۲۶ میلیون شغل (۱٫۴ درصد) افزایش یابد.

در همین زمان، کل ساعات کار در این منطقه در محدوده کمتر از سال ۲۰۱۹ باقی مانده است. این در حالی است که نرخ بیکاری منطقه ای در سال ۲۰۲۲، در حدود ۵٫۲ درصد بوده که نسبت به سال ۲۰۱۹ ، افزایشی برابر با  ۰٫۵ درصد را نشان می دهد.

تا سال ۲۰۲۲، تمامی زیرمناطق موفق به جبران مشاغل از دست رفته در سال ۲۰۲۰ شده اند و رشد اشتغال مثبت را نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان می دهند. با این حال، رشد اشتغال با رشد جمعیت همگام نبوده و فقط در اقیانوس آرام، شاهد رشد نسبت اشتغال به جمعیت در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ می باشیم.

اگرچه روند اشتغال آسیا-اقیانوسیه مثبت به نظر می رسد، با این حال بازار کار این منطقه هنوز به مسیر پیش از بحران خود بازنگشته و چالش های اضافی متعددی بر چشم انداز رشد آینده سایه افکنده است. خانم چیهوکو آسادا میاکاوا، دستیار مدیر کل سازمان بین المللی کار و مدیر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه، گفت: “بسیار حیاتی است که ما رشد فراگیر و انسان محور را به منطقه برگردانیم و به یک «شبه» بهبود مبتنی بر مشاغل غیررسمی و بی کیفیت بسنده نکنیم”.

این گزارش برای اولین بار ارزیابی‌های منطقه‌ای را در یک دوره سه دهه از ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۱ ارزیابی کرده تا مشخص کند کدام بخش‌ها به‌عنوان منابع شغلی در حال رشد هستند، کدام بخش‌ها در حال کاهش بوده و کدام بخش‌ها فرصت‌هایی را برای «کار شایسته» در خود جای داده اند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد با وجود این که خدمات اطلاعات و فناوری اطلاعات، سریع‌ترین بخش در حال رشد این منطقه از نظر رشد اشتغال بوده است، با این حال در سال ۲۰۲۱ تنها ۹٫۴ میلیون نفر در این بخش مشغول به کار بوده اند که این رقم معادل ۰٫۵ درصد از کل اشتغال می باشد.

در مقابل، سه بخش بزرگ از نظر اشتغال در منطقه آسیا و اقیانوسیه شامل “کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری؛ تولید؛ و تجارت عمده فروشی و خرده فروشی”، مجموعاً دربرگیرنده ۱٫۱ میلیارد کارگر در سال ۲۰۲۱ یا ۶۰ درصد از ۱٫۹ میلیارد نیروی کار در این منطقه بوده اند.

بخش‌هایی که کارگران در آن متمرکز هستند، معمولاً با بهره‌وری محدود نیروی کار، دستمزد پایین، شرایط کاری بد و امنیت شغلی و درآمدی پایین مشخص می‌شوند. اکثر کارگران در این بخش‌ها فاقد حمایت اجتماعی هستند، در حالی که درجه بالایی از غیر رسمی بودن نیز وجود داشته و هر دستاوردی که در دهه‌های اخیر به دست آمده، تا حد زیادی توسط همه‌گیری بیماری کرونا از بین رفته است.

نابرابری جنسیتی در همه بخش‌ها، به جز یکی از ده بخش با رشد بالای اشتغال، همچنان به نفع کارگران مرد در قبال کارگران زن بوده است. این روند تنها در فعالیت‌های اقامتی و خدمات غذایی کاهشی بوده و ۵۵ درصد از مشاغل اضافه شده بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۱ به زنان اختصاص یافته است.

سارا الدر، اقتصاددان ارشد سازمان بین‌المللی کار و نویسنده اصلی این گزارش، گفت: “علیرغم نیم قرن رشد اقتصادی، این واقعیت باقی است که اکثر کارگران آسیا و اقیانوسیه در بخش‌هایی به کار گرفته می شوند که «معجزه آسیایی» از کنار آنها گذشته است. در حالی که بخش‌های مدرن و فناوری اطلاعات ممکن است بیشترین توجه را به خود جلب کرده باشند، بیشترین پتانسیل برای هدایت رشد و کار شایسته در این منطقه، در مناطقی قرار دارد که دارای زرق و برق کمتری می باشند. چالش پیشرو، افزایش و حفظ توجه به سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری عمومی برای دستیابی به کار شایسته و مشارکت در همه بخش‌ها است، به‌ویژه بخش‌هایی که اکثریت مردم در آن کار می‌کنند”.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.