ثبت نام

تحقیقات سازمان بین المللی كار نشان می دهد كه تغییرات آب و هوایی تاثیر عمیقی بر كار كودكان دارد.

childern ilo

تاثیر تغییرات آب و هوایی در زمینه پیشرفت جهانی به سمت پایان دادن به همه اشکال کار کودک، در یک مقاله جدید سازمان بین المللی کار مورد اشاره قرار گرفته است.

بر اساس مقاله جدید سازمان بین المللی کار(ILO) ، تغییرات آب و هوایی باعث تشدید بروز کار کودکان شده است، به ویژه در کشاورزی که ۷۰ درصد از کل کودکان کار در آن مشغول به کار می باشند.

این مقاله که تحت عنوان “کار کودک و تغییرات آب و هوایی” منتشر شده است، به منظور بحث و بررسی این موضوع و  همچنین اتخاذ اقدامی عملی در کنفرانس تغییرات آب و هوایی (COP28) می باشد. علاوه بر این، در طول برگزاری چهاردهمین نشست سالانه پلتفرم کار کودکان(CLP) ، ابتکار سازمان بین المللی کار برای ریشه کن کردن کار کودکان در زنجیره تامین، منتشر خواهد شد. این مقاله نشان می دهد که تغییرات اقلیمی و پاسخ ‌های بخش دولتی و خصوصی به آن، تاثیر عمیقی بر کار کودکان و پیشرفت به سوی تاریخ هدف گذاری شده در سال ۲۰۲۵ برای پایان دادن به همه اشکال کار کودک داشته که در اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد نیز مورد اشاره قرار گرفته اند.

کودکان به عنوان یکی از گروه های جمعیتی شناخته می شوند که در معرض بیشترین خطر شوک های سیستماتیک ناشی از تغییرات آب و هوایی قرار دارند. این مقاله تحقیقات موجود را تحلیل کرده و برخی از مجاری مهم را معرفی می نماید که از طریق آنها، تغییرات آب و هوا و نیز واکنش‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی، کار کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

این مقاله تحقیقی نشان می دهد که افزایش فقر، احتمالاً مهم ترین پیوند بین تغییرات آب و هوایی و کار کودکان است. آسیب های ناشی از تغییرات آب و هوایی به طور قابل توجهی بر معیشت و شرایط زندگی تاثیر گذاشته و افراد بیشتری را به سمت فقر سوق می دهد. همچنین، شرایط کسانی که قبلاً فقیر و آسیب پذیر بوده اند را به مراتب بدتر می کند. این مقاله خاطر نشان می سازد که شواهدی وجود دارند مبنی بر این که این شرایط، خانوارها را وادار می‌کند تا بیشتر به کار کودکان تکیه کنند.

 سایر مجاری مهم و تاثیرگذار در این مقاله عبارتند از:

تغییرات در بهره وری کشاورزی؛

شوک های شدید آب و هوایی مرتبط با آلودگی هوا؛

مهاجرت و درگیری های ناشی از تغییرات آب و هوایی؛

موضوعات بهداشتی و کار خطرناک کودکان؛ و

تخریب یا نابودی زیرساخت های مربوط به خدمات مهم و اساسی.

این مقاله همچنین نشان می‌دهد که پاسخ‌ های سیاستی می‌توانند تاثیر مهمی بر کار کودکان داشته باشند و هنگام برنامه ریزی برای اقدامات عمومی و خصوصی مهم جهت حمایت از اقتصادها و جوامع عاری از تغییرات آب و هوایی، نیاز فوری به در نظر گرفتن کار کودکان وجود دارد. مهمتر از همه این که این اقدامات اتخاذ شده در زمینه تغییرات آب و هوایی، به منظور پیشبرد اهداف مربوط به کاهش کار کودکان تنظیم شده اند و پیامدهای منفی ناخواسته ای در پی نخواهد داشت.

این مقاله در خصوص اقدامات اتخاذ شده برای تغییرات آتی اقلیمی در بخش عمومی و خصوصی، پیامدهای مهمی را مورد اشاره می دهد که از آن جمله می توان به سیاست‌های عمومی مربوط به سازگاری با تغییرات آب و هوایی، مانند روش‌های پایدار از نظر زیست‌محیطی برای تشدید تولید کشاورزی، یا طرح‌ های عمومی مربوط به مهار شوک ‌های اقلیمی اشاره کرد که می بایست به‌ جای ایجاد تقاضای بیشتر برای کار کودکان، در جهت کاهش وابستگی خانوارها به کار کودکان طراحی شوند.

 برای کسب ‌و کارهایی که هم با چالش ‌های زیست‌محیطی و هم با چالش ‌های حقوق بشری روبرو هستند، این اقدام بدین مفهوم است که اطمینان حاصل شود اولویت‌های زیست ‌محیطی و حقوق بشری، به طور منطقی همسو با یکدیگر بوده و متقابلاً همدیگر را تقویت می‌ نمایند.

این مقاله ابتداً در نشست سالانه پلتفرم کار کودکان(CLP)  در ژنو مطرح شد و زمینه لازم برای بحث و گفتگو بین رهبران کسب و کار در مورد چالش ها و فرصت های در حال ظهور برای اقدام در سراسر مناطق و زنجیره تامین را فراهم کرد. این مقاله همچنین در غرفه گذار عادلانه سازمان بین المللی کار، در بیست و هشتمین نشست کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP28) ارایه خواهد شد که در دبی، امارات متحده عربی، برگزار می شود.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.