ثبت نام

اولین وبینار ملی انجمن های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار سراسر کشور

۴۵۸۵۸۲_orig

به گزارش روابط عمومی و اموربین المللی کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی ، ایمنی و بهداشت کار کشور اولین وبینار تخصصی انجمنهای ایمنی و بهداشت کل کشور با تدارک ،اجرا و بهره مندی از LMS  کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی ، ایمنی و بهداشت کار کشور اولین وبینار تخصصی انجمنهای ایمنی و بهداشت کل کشور و با میزبانی انجمن مسئولین ایمنی و بهداشت کار  استان یزد در سالن جلسات اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۹۹  برگزار شد.

در ابتدا مهندس عماد تشکری سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با گرامیداشت ایام الله دهه فجر گفت: استان یزد ۴ انجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت‌کار دارد که در شهرستان‌های میبد، اردکان، بافق و بهاباد هم، طی سال‌های اخیر کارشناسان حوزه ایمنی توانسته‌اند نسبت به تأسیس انجمن صنفی ایمنی شهرستان در راستای ارتقاء اهداف صنفی اقدام نمایند.

وی اضافه نمود: یزد می تواند با تشکیل یک انجن صنفی دیگر در حوزه ایمنی و بهداشت، کانون انجمن های صنفی این حوزه را تشکیل دهد که امیدوارم با پیگیری هایی که مسئولین ایمنی سایر شهرستان های استان انجام می دهند این اتفاق هم بیافتد.

سرپرست تعاون کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به اینکه مهم‌ترین میدانی که تشکل‌های صنفی می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند فرهنگ‌سازی رعایت مقررات ایمنی و کمک به ارتقای فرهنگ ایمنی است خاطر نشان کرد: ورود تشکل‌ها به‌ویژه در پیاده‌سازی قوانین مقررات حفاظتی در محیط کار می‌تواند تاثیر به سزایی در جهش تولید داشته باشد.

وی اضافه نمود: افزایش بهره‌وری و کاهش روزهای از دست‌رفته، نتیجه رعایت دستورالعمل‌های حفاظتی در محیط کار است. قطعاً در محیط کاری که رعایت نکات ایمنی به‌صورت کامل انجام می‌گیرد نه‌تنها از وقفه‌های تولید و خسارت‌های ناشی از حوادث ناشی از کار خبری نیست بلکه افزایش رضایت شغلی را به همراه دارد.

وی شناسایی و مستند نمودن آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ایمنی مرتبط با فعالیت کارگاه و پیگیری در خصوص انطباق کارگاه با قوانین مقررات را از وظایف انجمن های صنفی دانست و تصریح کرد: شناسایی خطر، ارزیابی ریسک و تهیه برنامه‌های کنترل خطرات موجود در کارگاه، پیگیری برنامه‌های مربوط به اقدامات اصلاحی و بهبود شرایط ایمنی در کارگاه، بازرسی مستمر از فرایند انجام کار و شرایط کار کارگران کارگاه در خصوص ایمنی و… از دیگر اهدافی است که این انجمن ها باید دنبال کنند.

تشکری با بیان اینکه بازرسی از کارگاه‌ها توسط بازرسان کار صورت می‌گیرد و قطعا با تعداد محدود بازرسان کار و گستردگی شرح وظایف آنان حضور مستمر آنان در کارگاهها وجود ندارد تاکید کرد: هرچقدر بازرسان کار به مسئله کارهای کارگاه اشراف داشته باشند به اندازه یک فرد شاغل در همان حوزه از مسائل درونی کارگاه اطلاع ندارند. برهمین اساس شاید بهترین نهاد برای نظارت در مورد سلامت و ایمنی خود تشکل‌های بخش خصوصی هستند که طبیعتاً از نیروهای فعال در همان حوزه کاری استفاده می‌کنند.

وی اضافه نمود: انجمن‌ها نقش مهمی در ارتقاء سطح دانش و عملکرد ایمنی اعضایشان باید ایفا کنند. خوشبختانه با تصویب آیین‌نامه‌هایی از جمله آیین‌نامه ایمنی پیمانکاری و آیین‌نامه آموزش کارفرمایان، کارگران و کارآموزان و آیین‌نامه بکارگیری مسئولین ایمنی در کارگاه‌ها باعث شد که حضور مسئولین ایمنی در کارگاه‌ها و برگزاری دوره های آموزش ایمنی توسعه پیدا کند و در این میان انجمن‌های صنفی مسئولین ایمنی به خوبی توانستن نقش ایفا کنند و باعث افزایش بهره‌وری در حوزه آموزش در کشور شوند.

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: برای توانمند سازی هر چه بهتر مسئولین ایمنی در کارگاه ها لازم است تعداد دوره‌های آموزشی برگزار شده و محتوای آن‌ها متناسب با نیازهای جامعه کار تولید گردد و بعضاً برگزاری این دوره‌ها که در حال حاضر صرفاً به‌صورت تئوریک است از بعد عملی و مهارتی نیز توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی دورهای آموزشی ایمنی در سامانه جامع روابط کار و سایت آموزشی کاردان، گام مهم و زیرساختی در راستای تسهیل گری امور و دولت الکترونیک است گفت: این اقدام باعث شد یک بار برای همیشه موضوع ایجاد یک ساختار متمرکز و قابل رصد در زمینه آموزش ایمنی کارگران و کارفرمایان رقم بخورد.

در ادامه آقای دکتر حیدری معاون روابط كار استان ضمن تشکر از همه کادر ایمنی و بهداشتی در هیات مدیره کانون ایمنی و بهداشت و استان یزد به شرح پاره ای از عملکرد این حوزه پرداختند و این حرکت برگزاری دوره های مجازی را به فال نیک گرفتند و مشارکت تمام دستگاهها و شرکای اجتماعی تابعه را به رفع موانع این حوزه تشویق کردند،همچنین جناب آقای مهندس مروستی ریاست محترم اداره كل بازرسی كار استان نیز به بیان مسایل مربوط به ایمنی و حفاظت فنی در غالب انجمنها پرداختند

وبینار با صحبتهای جناب آقای مهندس بقایی خواه ریاست محترم انجمن ایمنی و بهداشت استان یزد ادامه یافت و ایشان ضمن خوش آمد گویی به اعضای هیات مدیره کانون ایمنی و بهداشت کشور از انجام خوب فعالیتهای انجمن در راستای حمایتهای اداره کل کار سخن به میان آوردند و خواستار رفع موانع پیش رو در روند کار انجمنها شدند.

در ادامه جناب آقای دکتر حاجی حسینی عضو هیات مدیره انجمن یزد به ارایه آمار و عملکرد یکساله انجمن پرداختند و تاکید بر عضویت هرچه بیشتر عضویت فارغ التحصیلان و شاغلین ایمنی و بهداشت کار در انجمن های تخصصی ایمنی و بهداشت داشتند.

وبینار با حضور جناب آقای مهندس پرکنی ریاست محترم مرکز  تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار ادامه پیدا کرد و ایشان پس از استماع صحبتها و کلام تمام دوستان به ارایه صحبتهای خود در زمینه مشکلات و مسائل پیش رو پرداختند و از کلیه انجمن ها خواستند تا در روند بهینه سازی و بهبود فرآیند آموزشها همکاری داشته و نظرات و پیشنهادات خود را از طریق مکاتبه با کانون سراسری به مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار منعکس نمایند.

در ادامه نشست جناب آقای مهندس اشرف منصوری ریاست محترم کانون ایمنی و بهداشت کشور با تشکر از اعضاء و ریاست هیات مدیره انجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت استان یزد  و اداره کل تعاون ،کار ورفاه اجتماعی استان یزد که با تلاش فراوان زمینه برگزاری اولین وبینار کانون سراسری را در آن استان فراهم نمودند ضمن تقدیر از حضور حداکثری انجمن های ایمنی و بهداشت کار کشور و قدردانی ویژه از مهندس پرکنی که به دعوت کانون سراسری پاسخ مثبت دادند و در وبینار حضور رساندند ایشان در ادامه از طراحی و ساخت سامانه مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی که به سفارش مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار و بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی وزارت تعاون ،کار ورفاه اجتماعی خبر داد و ضمن اعلام آن خاطرنشان کرد که این کانون صرفا نقش سازنده این سامانه را داشته و هیچگونه مداخله ای در سیاستهای آن وزاتخانه نداشته است همچنین ایشان خطاب به کلیه انجمن های تابعه کانون سراسری خواستار حضور همه جانبه انجمن ها در کمیته های شش گانه کانون سراسری شدند تا به کمک خرد جمعی بتوانیم نقش موثری در حفظ سلامت و صیانت نیروی انسانی و دفاع از منافع مشروع و قانونی شاغلین در حرفه ایمنی و بهداشت کار داشته باشیم. همچنین اشرف منصوری از برگزاری وبینارهای تخصصی که به پیشنهاد مسئول کمیته علیمنی و پژهشی کانون سراسری طراحی گردیده خبر داد و از جمیع انجمن ها خواستار مشارکت در برگزاری هرچه باشگوهتر آن شد.

در ادامه وبینار بصورت تخصصی با ارائه گزارش عملکرد کمیته تخصصی علمی پژوهشی توسط آقای مهندس تکلو مسئول آن کمیته و آقای مهندس فرحبخش مسئول کمیته حقوق و دستمزد و جناب آقای مهندس رضایی پور مسئول کمیته حقوقی ادامه پیدا کرد و در پایان چند نفر از روسا و نمایندگان انجمنهای ایمنی و بهداشت به پرسش سوال و ارائه مشکلات استانها پرداختند.

همچنین مقرر شد تا تمام موانع و مشکلات پیش روی انجمنها بصورت مکتوب به کانون سراسری مسئولین ایمنی و بهداشت کار منعکس تا با مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار ارسال گردد.

 

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.