ثبت نام

نزدیك به ۳ میلیون نفر در سال بر اثر حوادث و بیماری های ناشی از كار، جان خود را از دست می دهند

ilo hse

سازمان بین المللی کار در گزارش تحقیقاتی اخیر خود برآورد کرده است که در سراسر جهان حدوداً ۳ میلیون نفر در سال بر اثر حوادث و بیماری های ناشی از کار، جان خود را از دست می دهند و  ۳۹۵ میلیون کارگر نیز دچار صدمات غیر کشنده می شوند.

بر اساس برآوردهای جدید سازمان بین المللی کار، سالانه نزدیک به سه میلیون کارگر به دلیل حوادث و بیماری های ناشی از کار جان خود را از دست می دهند که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۵، بیش از ۵ درصد افزایش داشته است. این آمار مربوط به مرگ و میر کارگران، بر چالش‌های پایدار در حفاظت از سلامت و ایمنی کارگران در سطح جهان تاکید دارد.

بیشتر این مرگ و میرهای ناشی از کار، که مجموعاً بالغ بر ۲٫۶ میلیون مرگ را شامل می شود، ناشی از بیماری های ناشی از کار است. بر اساس این تجزیه و تحلیل صورت گرفته در بخش تحقیقات سازمان بین المللی کار، حوادث ناشی از کار باعث مرگ ۳۳۰۰۰۰ نفر دیگر نیز می شود. بیماری‌های مربوط به گردش خون، نئوپلاسم‌های بدخیم و بیماری‌های تنفسی در میان سه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از کار قرار دارند. این سه گروه از بیماری های شغلی، با هم بیش از سه چهارم کل مرگ و میرهای ناشی از کار را شامل می شوند.

 داده‌ های مندرج در این گزارش جدید سازمان بین المللی کار که تحت عنوان “فراخوانی برای محیط‌ های کاری ایمن تر و سالم ‌تر” منتشر شده است، در بیست و سومین کنگره جهانی ایمنی و بهداشت در محل کار که یکی از بزرگترین کنفرانس‌های بین‌المللی در این زمینه می باشد، ارایه خواهد شد. این کنفرانس در تاریخ ۲۷ الی ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ در سیدنی، استرالیا، برگزار خواهد شد.

این گزارش تاکید می‌کند که مرگ و میر ناشی از حوادث کار، بیشتر شامل مردان شده (۵۱٫۴ در هر ۱۰۰۰۰۰ بزرگسال در سن کار) و زنان کمتر متاثر از این نوع حوادث شغلی می باشند (۱۷٫۲ در هر ۱۰۰۰۰۰). منطقه آسیا و اقیانوسیه دارای بیشترین مرگ و میر ناشی از کار (۶۳ درصد از کل جهانی) به دلیل وسعت نیروی کار این منطقه می باشد.

 کشاورزی، ساخت ‌و ساز، جنگل‌ داری، ماهی گیری و تولید، پرخطرترین بخش‌ها هستند که سالانه ۲۰۰۰۰۰ حادثه منجر به فوت را شامل می‌شوند که این رقم دربرگیرنده ۶۳ درصد از کل آسیب‌های شغلی منجر به فوت است. این گزارش همچنین خاطر نشان می سازد که از هر سه حادثه شغلی منجر به فوت در سراسر جهان، یک مورد در میان کارگران کشاورزی رخ داده است.

سازمان بین‌المللی کار به منظور تقویت تلاش های جهانی جهت تضمین یک محیط کار ایمن و سالم، طرح جدیدی را تحت عنوان ” استراتژی جهانی ایمنی و بهداشت شغلی برای سال ‌های ۲۰۳۰-۲۰۲۴″ ارایه کرده است. هدف این طرح، اولویت بندی رفاه کارگران در راستای تعهد سازمان بین المللی کار به عدالت اجتماعی و ارتقای کار شایسته در سراسر جهان می باشد.

 این استراتژی کشورهای عضو سازمان بین المللی کار را تشویق می نماید تا بر روی سه محور مهم فعالیت نمایند:

· اول، بهبود چارچوب ‌های ملی ایمنی و بهداشت شغلی (OSH) از طریق تقویت حکمرانی، ترویج داده‌ های قابل اعتماد و ایجاد شایستگی؛

·  دوم، تقویت هماهنگی، مشارکت و سرمایه گذاری در ایمنی و بهداشت شغلی (OSH) در سطوح ملی و جهانی؛ و

·  سوم، تقویت سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (OSH) در محل کار از طریق ترویج اصول مندرج در استانداردهای مصوب سال ۲۰۲۱ سازمان بین المللی کار در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی، و همچنین توسعه رهنمودهای مبتنی بر جنسیت و تطبیق آن با خطرات، حوادث، بخش ها و مشاغل خاص.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.