ثبت نام

دیدار مدیرکل و شرکای اجتماعی اداره کل تعاون ،کار ورفاه اجتماعی بانماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز

logo

آیت الله ایمانی در دیدار مدیرکل، معاونین و شرکای اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس که به مناسبت هفته کار و کارگر در دفتر معظم له انجام شد با اشاره به حمایت از سرمایه گذاران داخلی، گفتند: برخی مدیران خیال می کنند که انجام کار اداری همان مدیریت جهادی است، در صورتی که باید اراده ای باشد که باعث تلاش شبانه روزی و فعالیت شود تا مشکلات تولید در استان را حل کند.

آیت الله ایمانی بر ضرورت پایداری صنایع در استان تأکید و اظهار کرد: مسئولان تلاش خود را برای پایداری صنعت استان فارس از هر راه ممکن به کار بندند چرا که اگر صنایع از بین برود، کارگران از بین می روند و جامعه شکسته می شود.

وی افزود: اگر چه “کار”متعلق به فرد است اما سرمایه ای ملی و عملا مربوط به جامعه محسوب می شود و در سال جاری اگر یک کارخانه در استان فارس تعطیل شود، نمره ای منفی به تمامی مسئولان داده می شود.

رئیس جامعه روحانیت شیراز خاطرنشان کرد: اگر ارتباط کار و کارگر در عرصه کار، ارتباطی متناسب، منسجم و هماهنگ نباشد، نه کارگر و نه کارفرما نمی توانند کارشان را مناسب و مطلوب انجام دهند چرا که کارگر و کارفرما باید به یکدیگر اعتماد کنند و اگر کارفرما تصور کند که کارگر، کار خود را به خوبی انجام نمی دهد و کارگر نیز تصور کند که کارفرما او را استثمار می کند، حالت شکننده ای برای هر دو ایجاد می شود و در کار پیشرفتی حاصل نمی شود و برای موفقیت بیشتر باید بین کارگر و کارفرما اعتماد ایجاد و به گونه ای فضا ایجاد کرد که کارگر و کارفرما در فضای انس، علاقه و دوستی قرار بگیرند و بدانند که یک هدف را دنبال می کنند و امکان ندارد که یکی بدون دیگری دیده شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس اضافه کرد: اگر معتقدیم که باید برای سرمایه گذار فرش قرمز پهن کنیم بایداز سرمایه گذار حمایت و دفاع کنیم و اجازه ندهیم کارخانه اش تعطیل شود و در این صورت کارفرما به سود و بانک نیز به پول خود می رسد و باید امنیت را برای سرمایه گذار، کارگز و کارفرما تامین کنیم چرا که اگر سرمایه گذار احساس امنیت نکند، اگر کارگر امنیت شغلی نداشته باشد فعالیتی صورت نمی گیرد چرا که این احساس و امید است که گرداننده جامعه بشری است و این احساس باید در تمامی اقشار حفظ شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به وضعیت کارخانه ها در سال گذشته که تعداد زیادی از آنها تعطیل شده اند، اظهار کرد: با تمام وجود می سوزم وقتی تعطیلی کارخانه ای را مشاهده می کنم چرا که می بینم و یقین دارم با تعطیلی هر کارخانه اعتبار استان زیر سوال می رود و خانواده های زیادی دچار مشکل می شوند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به رفاه اجتماعی به عنوان عاملی که نبودش سبب لنگ ماندن بخشی از فعالیت ها می شود، گفت: فارغ از اینکه افزایش هزینه بیمه خوب یا بد است، نباید اگر کارگری دچار حادثه شد، برای هزینه اش بهانه آورد و باید حقوقش را پرداخت کنیم.

رئیس جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه تعاون می تواند زیرساخت اقتصاد مقاومتی را تشکیل دهد، اظهار کردند: تعاون با توجه به ساعات محدود و نیز سرمایه اندک افراد می تواند حمایت و نظارت لازم را در عرصه اقتصاد داشته باشد و انتقاد داریم که تعاون می تواند بخشی از اقتصاد مقاومتی را در قالب کارگاه های کوچک و مشاغل خانگی محقق کند و تعاون از کارگاه های کوچک با یک یا دو نفر نیروی کار تا صنایع سنگین را می تواند شامل شود.

آیت الله ایمانی تاکید کرد: تعاون واسطه ای بین دو حرکت منفی و افراطی است، تعاون حرکتی است که از استثمار افراد در بخش خصوصی جلوگیری می کند و همچنین اجازه نمی دهد که اقتصاد تنها در دست و اسیر بخش دولتی شود چرا که دولت واقعا قدرت اینکه یک صنعتگر یا تولید کننده یا تاجر و یا سرمایه گذار باشد را ندارد و تعاون می تواند این نقیصه را برطرف کند مثلا بخش تعاون فراخوان دهد و همه را، از کارفرما، صاحبان حرف و سرمایه را در کنار هم قرار دهد و در این شرایط است که می توان از تمامی امکانات ریز جامعه استفاده نموده و حرکتی را در اقتصاد ایجاد کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه تعاون این توانایی را دارد که شغل ایجاد کند و ده ها مشکل در استان و کشور را حل نماید، اظهار داشتند: سوریه سه سال در حال جنگ است اما هنوز کشکول گدایی اش جلوی مردم باز نشده است چرا که اقتصاد خود را مقاوم سازی کرده است.
رئیس جامعه روحانیت شیراز خاطرنشان کرد: جهاد کارگر به این است که کار را با وجدان دنبال کند و کار را کار خود و نه کار دیگران و محصول را محصول خود، و نه محصول کارفرما بداند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: اقتصاد ما نباید به گونه ای باشد که اگردشمن تشر زد، رنگ ببازیم بلکه باید به گونه ای باشد که در صورت تشدید تحریم ها بتوانیم روی پای خود بایستیم.

 کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی قرار دارند

در ابتدای این جلسه نیز سهراب مختاری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در سخنانی به جایگاه کار و کارگر در اقتصاد اشاره و اظهار کرد: امروز و در جنگ اقتصادی دشمن، کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی قرار دارند.

وی به تأکیدات آیت الله ایمانی بر موضوع فرهنگ در استان اشاره کرد و با بیان اینکه تکریم کارگر، تکریم تولید است، افزود: یکی از موضوعات مهمی که در جامعه باید مورد تأکید قرار گیرد، فرهنگ کار است و باید فرهنگ کار در جامعه تبیین و نهادینه شود.

مختاری به مولفه های فرهنگ کار اشاره و خاطرنشان کرد: آنچه می تواند در نهادینه شدن فرهنگ کار در جامعه کمک کند توجه و تأکید بر مولفه هایی چون وقت شناسی، نظم، دقت، پشتکار، ابتکار و مدیریت در کار و فعالیت هاست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس به اولویت های سیاستگذاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: حذف انحصارات در صدور مجوز، ارتقای فرهنگ کار و بهره وری و افزایش درآمدها، توزیع مناسب ثروت و تحقق عدالت اجتماعی از جمله عناوین مهم در سیاست های این اداره کل است.

نشر قوانین و مقررات به نفع فضای کسب و کار، توجه به مزیت های شهرستن های استان، ایجاد اشتغال از طریق تشکیل و توسعه تعاونی ها، توجه به سلامت و رفاه کارگران از دیگر مواردی بود که مختاری به عنوان اولویت های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس ضمن اشاره به جایگاه تعاون در اسلام و نیز تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به تعاون، به اهمیت موضوع تعاون اشاره کرد.

مختاری  با بیان اینکه راه نجات اشتغال و مسائل جامعه از طریق تعاون ممکن می شود، گفت: ۵۰ درصد شهروندان کشور و همچنین استان فارس عضو تعاونی هستند و لذا کشور از تعاونی تأثیر می پذیرد.

وی با بیان اینکه تعاون آن گونه که باید محقق نشده است، خاطرنشان کرد: تحقق ظرفیت های واقعی تعاونی ها در گرو توجه بیشتر مسئولان و مردم به این عنوان است که در این زمینه اصلاح فرهنگ می تواند بسیار راهگشا باشد.

مختاری خاطرنشان کرد: باید همان گونه که دانشگاه به سمت حوزه و اسلامی شدن حرکت می کند، حوزه نیز به سمت دانشگاه و فعالیت های اقتصادی حرکت کند که در این زمینه تعاون به عنوان مفهومی اسلامی می تواند بسیار راهگشا باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس با اظهار اینکه شغل علت نیست بلکه به نوعی معلول است، تصریح کرد: دستگاه های دولتی باید زمینه اشتغال را فراهم کنند و اگر زیرساخت ها فراهم شود می توان با حرکت های پایدار در ایجاد اشتغال قدم برداشت.

گفتنی است در این دیدار دبیر اتاق تعاون، رئیس بسیج کارگری سپاه فجر، دبیر اجرایی خانه کارگر، رئیس تشکیلات کارفرمایی و رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس نیز در سخنانی به بیان دیدگاه های خود در خصوص اقتصاد استان پرداختند.

 

 

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.