ثبت نام

سمپوزیوم مدیریت ایمنی و بهداشت در محیط کار -مشهد

سمپوزیوم-مشهد

به گزارش روابط عمومی و بین الملل کانون سراسری انجمن های صنفی مسولین حفاظت فنی ،ایمنی و بهداشت کار کشور اولین سمپوزیوم مدیریت ایمنی و بهداشت در محیط کار توسط کانون انجمن های صنفی مسولین ایمنی و بهداشت استان خراسان رضوی در محل هتل سی نور مشهد مقدس در تاریخ ۲۰ اسفند ماه ۹۴ و با حضور دکتر احمدی مشاور معاون حقوقی رییس جمهور، دکتر ماندنی دستیار وزیر تعاون ،کار ورفاه اجتماعی ،مهندس اصابتی مدیرکل بازرسی کار ،مهندس یوسفی مشاور معاون روابط کار و اعضاء هیات مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی مسولین حفاظت فنی ،ایمنی و بهداشت کار کشور برگزار گردید.

پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران مدیر کل تعاون ،کار ورفاه اجتماعی استان خراسان رضوی ضمن خوش آمدگویی به تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه ایمنی و بهداشت کار پرداخت.

مهندس اصابتی مدیرکل بازرسی کار با ابراز خورسندی از برگزاری اینچنین مجامع تخصصی و ضرورت استمرار آن در ارتقاء سطح دانش و بروزرسانی دانش متخصیص حوزه ایمنی و بهداشت کار سمت و سو جهت گیریهای صورت گرفته را مثمر ثمر و از برنامه های راهبردی ایمنی در کشور دانست وی خاطر نشان کرد تشکلات صنفی می توانند بعنوان بازوی توانمند وزارت تعاون ،کار ورفاه اجتماعی و در راستای اهداف بازرسی کار ایفای نقش نمایند.

وی با بیان اینکه ۱۶ دستگاه در زمینه ساختمان دخیل هستند، اظهار کرد: این آمار حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان در حالی است که طبق آمار جهانی میانگین حوادث در این بخش ۱۷ درصد است.

این مسئول، حوادث کار در بخش ساختمان کشور را بیش از دو برابر میانگین جهانی دانست و گفت: قوانین و مقررات در حوزه ایمنی و کار در کشور مناسب است اما مهمترین ضرورت برای کاهش و کنترل حوادث ناشی از کار پیشگیری است.

وی بدون اشاره به آمار بیشتر، گفت: شمار حوادث ناشی از کار در ۹ ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد کاهش داشته است.

اصابتی بدون اشاره به رقمی، هزینه های حوادث ناشی از کار را بسیار بالا دانست و افزود: مسئولیت و وظایف کارفرمایان در قوانین و مقررات در زمینه ایمنی کارگران بسیار سنگین است.

دبیر شورای عالی حفاظت فنی کشور بیان کرد: ایجاد زمینه مناسب به منظور ایمنی در محیط کار، فرهنگ ایمنی، استانداردسازی محیط کار و توجه به امر تخصص کارگران از موضوعات مهم و موثر در کاهش حوادث ناشی از کار است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۳۸ تا کنون بیش از ۶۰ آیین نامه، الزامات و شیوه نامه توسط شورای عالی حفاظت فنی، تهیه و تدوین شده است، گفت: در اجرای مدل خودبازرسی در کارگاه ها و واحدهای تولیدی تلاش شده تا زمینه نظام ایمنی کشور فراهم شود.

وی بیان کرد: در مدل خودبازرسی درون کارگاهی، نگاه اصلی آگاه سازی و حساس سازی کارگران و کارفرمایان و نیز دستگاه های اجرایی مرتبط است.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اهمیت آموزش در کاهش حوادث ناشی از کار بیان کرد: نگاه در واحدهای صنعتی، شناسایی خطر و ارزیابی آن است که این مدل به عنوان فرضی که می تواند زمینه ایمن سازی محیط کار را فراهم کند، در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت ۸۰۰ بازرس در سطح کشور، اظهار کرد: علاوه بر بازآموزی این تعداد بازرس در ۱۱ ماه گذشته، بیش از ۳۵۰ هزار بازرسی ادواری و موردی از واحدهای تولیدی و صنعتی و کارخانجات انجام شده است

از دیگر سخنرانان این سمپوزیوم مهندس اشرف منصوری رییس کانون سراسری ضمن خوش آمد گویی به حاضرین عنوان کرد که گره گشایان و ضامنان اصلی و موثرین تحقق اهداف ایمنی و بهداشت کار در کشور مسولین ایمنی و بهداشت کار هستند چرا که با حضور این زحمت کشان تمامی مصوبات شورای عالی حفاظت فنی که آیین نامه ها و دستورالعمل ها می باشند محقق می گردد و دولت می توانند از حضور موثر این افراد که اکثرا عضو تشکلات و صنوف ایمنی و بهداشت کار می باشند بعنوان شرکای اجتماعی بزرگترین بهره را در حفظ ارزشمندترین سرمایه های کشور که نیروی انسانی و نیروی کار می باشند داشته باشد اما در این راه موانع و مشکلاتی هست که می بایست با تعامل فی مابین کانون سراسری ،دولت و جامعه کارفرمایی مرتفع گردد.

وی در ادامه اجرایی شدن و همه گیر شدن مباحث آموزش ایمنی و بهداشت کار در کلیه کارگاههای کشور را یکی از اصلی ترین اهداف کانون سراسری برشمرد و خاطر نشان کرد که با توجه به سیاست معاونت روابط کار در تحقق آموزش یک میلیون نفر نیروی کار ، این کانون و انجمن های تابعه با حضور اعضاء متخصص خود آمادگی انجام این هدف را خواهد داشت.

میهمان ویژه این مراسم دکتر احمدی مشاور معاون حقوقی رییس جمهور با اشاره به جنبه های حقوقی و قضایی در بحث ایمنی و بهداشت کار به ساختار سازی مناسب ایمنی و بهداشت کار در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه تشکلات تخصصی می بایست بصورت یکپارچه و منسجم در اجرایی شدن اهداف انجام وظیفه نمایند متذکر شد که در این را با توجه به پیشنهاداتی که در خصوص تشکیل سازمان نظام ایمنی کشور مطرح گردیده این سازمان اگر نتواند اقتدار و نمود قابل توجهی نداشته باشد به سرنوشت سازمانهایی که هیچ بازخوردی تاکنون نداشته اند مبتلا خواهد شد و حضور نتیجه بخش نخواهد داشت.پس در این اقدام می بایست طرح ها و برنامه های کارشناسی شده و تخصصی با توجیهات لازم در قالب یک پروپزال قابل طرح آماده گردد و به دستگاههای اجرایی ذیربط ارایه شود.

وی با بیان اینکه در هر حوزه و بخشی که کار و کارگر وجود دارد همان بخش دارای مسئولیت است، بیان کرد: ایجاد شورای عالی ایمنی کار در کشور می تواند منجر به ورود همه بخش های متولی و مسئول در این زمینه شود.

مشاور معاون حقوقی ریاست جمهوری گفت: در این بین دانشگاه ها و آموزش و پرورش نیز دارای مسئولیت هستند و باید وارد کار شوند.

وی با بیان اینکه در تشکیل ساختار حقوقی این شورا همکاری لازم را خواهیم داشت، افزود: برای جلوگیری از بروز حوادث ناشی از کار، آموزش عمومی و مسئولیت پذیری دستگاه ها و بخش های متولی از اهمیت بالایی برخوردار است.

احمدی با اشاره به اینکه هر جا توسعه باشد وجود دانش نیز در کنار آن نیاز است، اظهار کرد: توسعه دانش محور نیروی انسانی در مدیریت و کاهش حوادث ناشی از کار اهمیت بسزایی دارد.

وی تاکید کرد: باید در کشور نیروی کار توسعه یافته داشته باشیم تا بتوانیم کشور را از وضعیت موجود نجات داده و به مسیراقتصاد مقاومتی و افق چشم انداز ۲۰ ساله هدایت کنیم.

او بیان کرد: در زمینه توسعه ایمنی در محیط های کار تلاش های فراوانی شده است که تهیه و تدوین آیین نامه های متعدد این حوزه، از آن جمله است تا سرمایه انسانی کمترین خسارت را ببیند.

وی با اشاره به لزوم فعالیت کارگران متخصص و تاثیر آن در کاهش حوادث ناشی از کار اظهار کرد: آموزش نیروی کار مهم است اما آموزش های پیش از آغاز کار و گذراندن دوره های آموزشی فنی و حرفه ای از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مشاور معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به اینکه بین ۴۰ تا۴۵ درصد حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان رخ می دهد، افزود: می توان با حضور متخصصان امر ایمنی در کنار فعالان عرصه ساختمان، از بروز این حوادث جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اهمیت آموزش عمومی و فعالیت رسانه ای در امر فرهنگ سازی، بیان کرد: کاهش آمار ناشی از مرگ های خاموش و نیز استفاده از کمربند ایمنی صرفا با فرهنگ سازی و آموزش از طریق رسانه ها محقق شد

در پایان دو کارگاه آموزشی با محوریت سیستم های مدیریتی استقرار ایمنی ،بهداشت و محیط زیست توسط مهندس حیدری نایب رییس کانون کشور و مدرس این دوره و همچنین دوره آموزش ارزیابی ریسک ماشین آلات،بالابرها و آسانسورها با مقایسه با مبانی استاندارد توسط دکتر عبدی دبیر علمی سمپوزیوم برگزار گردید.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.