ثبت نام

گزارش جدید سازمان بین‌المللی كار نشان می‌دهد كه تغییرات اقلیمی «مجموعه ای» از خطرات جدی را برای ۷۰ درصد از كارگران جهان در زمینه سلامت ایجاد كرده است.

۲۶۴۵de98-865e-4028-ab68-7072db813f2e_20240423_092017

پیامدهای اقلیمی مربوط به سلامت می تواند شامل سرطان، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های تنفسی، اختلال عملکرد کلیه و شرایط مرتبط با سلامت روانی باشد.

 تعداد «قابل توجهی» از کارگران که بیش از ۷۰ درصد از نیروی کار جهانی را تشکیل می‌دهند، احتمالاً در معرض خطرات بهداشتی مرتبط با تغییرات اقلیمی قرار داشته و حمایت های موجود در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی (OSH) در تلاش هستند تا با آن‌ ها همگام شوند.

گزارش جدید منتشر شده توسط سازمان بین المللی کار (ILO) تحت عنوان “تضمین ایمنی و سلامت در محل کار در شرایط متغییر اقلیمی”، خاطر نشان می سازد که تغییرات اقلیمی در حال حاضر تاثیری جدی بر ایمنی و بهداشت کارگران در تمام مناطق جهان داشته است. سازمان بین المللی کار طبق آخرین ارقام موجود (۲۰۲۰)، تخمین می زند که بیش از ۲٫۴ میلیارد کارگر (از ۳٫۴ میلیارد نیروی کار در جهان) احتمالاً در محل کار خود در معرض گرمای بیش از حد قرار دارند. این میزان از سال ۲۰۰۰ که به عنوان سهمی از نیروی کار جهانی مورد محاسبه قرار گرفته است، از ۶۵٫۵ درصد به ۷۰٫۹ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این، این گزارش تخمین می‌زند که سالانه ۱۸۹۷۰ نفر زندگی خود را از دست داده اند که این رقم معادل ۲٫۰۹ میلیون سال زندگی می باشد که به دلیل ۲۲٫۸۷ میلیون صدمات شغلی ناشی از گرمای بیش از حد به وقوع پیوسته است. این موضوع بدیم مفهوم است که ۲۶٫۲ میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری مزمن کلیوی مرتبط با استرس گرمایی در محل کار زندگی می کنند (ارقام ۲۰۲۰).

 با این حال، این گزارش می‌گوید، تاثیر تغییرات اقلیمی بر کارگران، فراتر از قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد بوده و «مجموعه ای از خطرات» را ایجاد کرده که منجر به ایجاد شرایطی خطرناک در زمینه ایمنی و بهداست کارگران شده است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که سلامت کارگران مرتبط با شرایط بهداشتی متعددی می باشد که از آن جمله می توان به موضوعات مرتبط با تغییرات اقلیمی شامل بروز انواع سرطان، بیماری‌ های قلبی عروقی، بیماری‌ های تنفسی، اختلال عملکرد کلیه و شرایط سلامت روان اشاره کرد. این تاثیر شامل موارد زیر است:

۱٫۶ –میلیارد کارگر در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار دارند که سالانه منجر به فوت بیش از ۱۸۹۶۰ کارگر به دلیل سرطان پوست غیرملانومایی می شود.

– ۱٫۶ میلیارد نفر در معرض آلودگی هوای محل کار قرار دارند که سالانه منجر به مرگ ۸۶۰۰۰۰ کارگر به دلیل فعالیت در فضای باز می شود.

– بیش از ۸۷۰ میلیون کارگر در بخش کشاورزی در معرض سموم دفع آفات هستند که سالانه بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر از آنها در اثر مسمومیت با آفت کش ها جان خود را از دست می دهند.

 سالانه ۱۵۰۰۰ کارگر به دلیل قرار گرفتن در معرض بیماری های انگلی و ویروسی جان خود را از دست می دهند.

مانل آزی، سرپرست تیم ایمنی و بهداشت در سازمان بین المللی کار در این زمینه اظهار داشت: «بدیهی است که تغییرات اقلیمی در حال حاضر خطرات بهداشتی قابل توجهی را برای کارگران ایجاد کرده است. ضروری است که به این هشدارها توجه کنیم. ملاحظات مربوط به ایمنی و بهداشت شغلی باید به عنوان بخشی از واکنش‌ های ما (سیاست ها و اقدامات اجرایی) در قبال این تغییرات اقلیمی تبدیل شوند. کار در محیط های امن و سالم، به عنوان یکی از اصول و حقوق بنیادین سازمان بین المللی کار شناخته شده است. ما موظف هستیم که این تعهد را در رابطه با تغییرات اقلیمی، درست مانند هر جنبه دیگری از کار، اجرا کنیم.”

این گزارش همچنین واکنش‌های کنونی کشورها را مورد بررسی قرار داده است؛ از جمله بازنگری یا ایجاد قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های جدید و همچنین بهبود استراتژی‌ های مربوط به کاهش تاثیرات اقلیمی در محیط‌ های کاری (مانند اقدامات مربوط به بهره‌وری انرژی) که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته اند.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.