ثبت نام

استفاده از ظرفیت انجمن های صنفی کارگران در طرح زیست بوم ملی اشتغال

۰۷۴A7777133

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌ رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، دکتر «حجت‌الله عبدالملکی» در نشست امضای تفاهم‌ نامه اجرایی برنامه ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران با کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر گفت: تا کنون بیش از ۷۱ دستگاه دولتی، حاکمیتی و تشکل‌های مردمی در زیست بوم ملی اشتغال جانمایی شده‌اند.

وی تاکید کرد: استقبال خوبی نیز از این طرح شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به پرسش هایی مبنی بر این که آیا قرار است دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در این زیست بوم ایجاد اشتغال کنند گفت : پاسخ ما خیر است.

عبدالملکی افزوددستگاه‌های حاکمیتی، تنظیم‌ کننده، سیاستگذار، ناظر، هدایت‌گر و حامی هستند و نقش اصلی را مردم ایفا می کنند.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: با هدایت، کمک و حمایت بخش دولتی، جریان‌های مردمی، دانش‌پژوهانی از خود مردم، کارگران،کارفرمایان و کارآفرینان در زیست بوم ملی اشتغال ایفای نقش می کنند.

وی، زیست بوم ملی اشتغال را مانند قطاری توصیف کرد که اگر حرکتش تسریع شود و شتاب بگیرد بخش قابل ملاحظه‌ای از جاماندگان اشتغال و بیکاران را سوار خواهد کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: نکته اساسی در طراحی زیست بوم ملی اشتغال ایجاد شرایطی است که   قطعات مختلف مانند یک جورچین در کنار هم قرار بگیرند و تصویری واقعی از کاهش بیکاری به نمایش بگذارند.

وی گفت: در دامنه زیست بوم ملی اشتغال تاکنون ۲۶ تفاهم‌نامه امضا شده است.

عبدالملکی اضافه کرد: بخشی از این تفاهم‌نامه‌ها با تشکل‌های مردمی بوده است.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: انجمن‌های صنفی کارگران ایران، دارای بیش از ۱ هزار و ۴۰۰ انجمن  هستند. می‌توان در طرح زیست بوم ملی اشتغال از ظرفیت‌های این انجمن‌، یعنی بخشی از  کارگران متخصصی که هنوز سازماندهی نشده‌‌اند اما دارای ظرفیت توسعه‌ای هستند استفاده کرد.

عبدالملکی این انجمن را  به عنوان یک تشکل بزرگ و مردمی دانست که از همان روزهای نخست فعالیت، همواره یاور و همراه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم این کانون خدمتگزار مردم باشد تا ما نیز بتوانیم از ظرفیت‌های آن‌ استفاده کنیم.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد: یکی از ویژگی‌های انجمن‌های صنفی، جهت‌دهی به آموزش‌های فنی، حرفه‌ای، مهارتی و تخصصی است بنابراین می‌توانند بسترهایی برای آموزش‌های مهارتی ایجاد کنند .

عبدالملکی، هدایت نیروهای متخصص به واحدهای تولیدی را از دیگر ویژگی‌های این انجمن‌ها دانست و افزود: افراد در واحدهای تولیدی و صنوف مختلف مشغول به کار هستند و ظرفیت‌ها را به خوبی شناسایی می‌کنند .

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: با ورود نیروی متخصص جدید، اصناف تقویت می‌شوند و مطالبات صنفی را پیگیری می‌کنند که این امر نقش‌شان را در بازار و حاکمیت تقویت خواهد کرد.

وی اظهارامیدواری کرد که با کمک تشکل‌ها، جریان‌های مردمی، پشتیبانی همه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی شاهد محیط و زیست بوم اشتغال متفاوت در کشور باشیم .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: این حرکت با حضور جریان‌های مردمی تقویت می‌شود و به خوبی پیش می‌رود چرا که پیگیری‌ها از طرف بخش مردمی به صورت خودکار اتفاق می‌افتد.

عبدالملکی همچنین از سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت مردم خواست موضوعات تفاهم نامه با جدیت پیگیری شود تا بتوان به مردم و حاکمیت گزارش داد تا موجب امیدواری و دلگرمی برای مردم باشد.

استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌های صنفی کارگران؛ هدف  امضای این تفاهم‌نامه

در این نشست “محمود کریمی بیرانوند” سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف از امضای این تفاهم‌نامه را استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌های صنفی کارگران دانست.

وی گفت: با امضای این تفاهم‌ نامه از ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف فرایند شغل استفاده می‌کنیم.

کریمی بیرانوند، این تفاهم را دارای ظرفیت‌های خوبی برای کاریابی، کارورزی، مهارت و …دانست.

جراتی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موج می‌زند قابل تقدیر است

در ادامه این نشست “ابوالفضل اشرف منصوری” رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور گفت: تاکنون نشست های متعددی را با معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال برگزار کردیم و شاهد توسعه و پویایی با حضور نیروهای کارآمد و جوان در حوزه اشتغال هستیم.

وی، یکی از حلقه‌های مفقود شده اشتغال را در کشور، عدم استفاده و بهره‌گیری از تشکل‌های صنفی و سازمان‌های مردم نهاد دانست و گفت: تجربه کشورهای توسعه یافته ثابت کرده است که از طریق این انجمن‌ها می‌توان اشتغال را توسعه داد و بیکاری را رفع کرد.

اشرف منصوری بیان کرد: دیدگاه ما توسعه ظرفیت‌های صنفی و سازمان های مردم نهاد است .

وی معتقد است با توجه به مسئولیت های متعدد وزارت کار باید ظرفیت‌های موجود را فعال کنیم و  ظرفیت تشکل‌های صنفی می‌تواند بازوی توانمندی برای این وزارتخانه باشد.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور، اشتغال، مهارت شغلی، اتصال کارگران به کارگاه‌ها، آشنایی کارفرما با نیروی مستعد را از جمله زمینه‌های فعالیت‌های مشترک با این وزارتخانه دانست .

وی افزود: انجمن های صنفی کارگری در کشور قابلیت پیشرفت دارند

اشرف منصوری توضیح داد: مشاغل زیادی در کشور داریم که دیده نمی‌شوند. به عنوان مثال ظرفیت‌های رانندگان مجازی با ایجاد ظرفیت‌های بیمه‌ای به اشتغال رسمی و قابل رضایت تبدیل خواهد شد و می‌توانیم با قرار دادن در گردونه سازمان تامین اجتماعی، هدف عالی یعنی ایجاد اشتغال رسمی را تحقق بخشید .

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور تاکید کرد:  حرکت و جراتی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موج می‌زند قابل تقدیر است چرا که در دولت‌های گذشته شاهد آن نبودیم و امیدوارم امور را به عنوان شرکای اجتماعی ملی با یکدیگر پیش ببریم .

در پایان این نشست نیز تفاهم نامه همکاری با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور امضا شد .

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.