ثبت نام

سازمان بین المللی كار استراتژی جدیدی را برای دستیابی به كار شایسته برای كارگران خانگی راه اندازی می كند

۲۳۱۸c8c1-0b2c-455f-a1c0-e7dd92b869cd_20230618_091306

با احتمال افزایش تقاضای جهانی برای کارگران خانگی، سازمان بین المللی کار اقدامات لازم را برای اطمینان از دسترسی آنها به کار شایسته انجام می دهد.

سازمان بین‌المللی کار یک استراتژی پنج مرحله‌ای را در سراسر جهان با هدف تحقق کار شایسته برای کارگران خانگی که شرایط کاری آن‌ها همچنان از ضعیف‌ترین شرایط در بازار کار می باشد، راه‌اندازی کرده است.

کارگران خانگی نقش ارزشمندی را در بسیاری از جوامع ایفا می کنند و خدمات مراقبتی ضروری و غیر مستقیم را به خانوارهای خصوصی ارایه می دهند. به عنوان کارکنان مراقبت، آنها در بنیاد خانواده ها، جوامع و اقتصاد کار کرده و نقش ارزشمندی را ایفاء می نمایند.

با این حال، مشارکت آنها اغلب کم ارزش بوده است. یک گزارش منتشر شده توسط سازمان بین المللی کار در سال ۲۰۲۱ نشان می دهد که ۸۱ درصد از کارگران خانگی به دلیل وجود شکاف در پوشش قانونی یا خلأهای اجرایی، به طور غیررسمی مشغول به کار بوده اند.

با این حال، نیاز جهانی رو به رشد به خدمات مراقبتی به این معنی است که تقاضا برای کارگران خانگی احتمالاً افزایش خواهد یافت.

هدف این استراتژی، ارایه راه حل های عملی برای توانمندسازی و بهبود زندگی کارگران خانگی در سراسر جهان است. این موضوع مبتنی بر همکاری دولت ها، کارفرمایان و کارگران است که در مراحل زیر با یکدیگر همکاری می کنند:

۱٫ برآورد تعداد کارگران خانگی و سهم کارگران خانگی در مشاغل غیررسمی. داده های جمعیت شناختی در مورد ویژگی های کارگران خانگی، و همچنین در مورد شرایط کاری آنها، به اطلاع رسانی در خصوص چهار مرحله بعدی کمک می کند؛

۲٫ تحلیل شکاف ها در قوانین و مقررات کار و تامین اجتماعی که کارگران خانگی را پوشش داده و اینکه آیا سطح حمایت ارایه شده کافی می باشد یا خیر؛

۳٫ شناسایی محرک‌های شیوه‌های استخدام غیررسمی و عدم انطباق به منظور توسعه استراتژی‌های هدفمند برای رسیدگی به آنها؛

۴٫ بحث در مورد نتایج مراحل ۳-۱ و تهیه یک برنامه اقدام از طریق گفتگوی اجتماعی در جهت رسمی کردن کار خانگی؛ و

۵٫ اجرای برنامه اقدام و نظارت بر پیشرفت در جهت دستیابی به اهداف آن.

سوکتی داسگوپتا، مدیر دپارتمان شرایط کار و برابری، گفت: “ما قویاً معتقدیم که با پیروی از این مراحل و با الهام از شیوه های خوب ارایه شده در این گزارش، می توانیم پیشرفت چشمگیری داشته باشیم تا کار شایسته برای کارگران خانگی به واقعیت تبدیل شود. کارگران خانگی نیازهای مراقبتی روزانه ما را تامین کرده اند. اکنون زمان آن فرا رسیده است که مطمئن شویم آنها نیز از کار شایسته بهرمند می شوند.”

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.