ثبت نام

حضور اعضای هیات مدیره کانون سراسری در استان گیلان

WhatsApp Image 2022-09-14 at 12.39.13

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل کانون ایمنی و بهداشت کشور اولین جلسه هیات مدیره کانون ایمنی و بهداشت کشور دوره چهارم به میزبانی انجمن بهداشت حرفه ای استان گیلان در شهر رشت برگزار گردید.
️پیرو موضوعات مطروحه در حوزه ایمنی، بهداشت حرفه ای و محیط زیست،جلساتی تخصصی با مدیران سازمان تامین اجتماعی استان گیلان،نمایندگان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، نمایندگان و فعالان کارگری، کارفرمایی و هیات مدیره محترم انجمن بهداشت حرفه ای استان مذکور و نمایندگانی از شرکتهای خصوصی در حوزه ایمنی و بهداشت حرفه ای برگزار گردید.
در ادامه این جلسات از کارخانه فومن شیمی بازدید به عمل آمد و جلسه ای با مدیران تولید و ایمنی و بهداشت حرفه ای کارخانه نیز برگزار گردید.

شرح کامل خبر به گزار ش خبرگزاری ایلنا :

به گزارش ایلنا، در همایش انجمن صنفی مهندسین و متخصصین بهداشت حرفه‌ای استان گیلان، علاوه بر ریاست کانون عالی کارگران کشور که همزمان رئیس کانون ایمنی و بهداشت حرفه‌ای کشوراست، رییس انجمن صنفی مهندسین و متخصصین بهداشت حرفه‌ای استان گیلان، کارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رئیس اداره طب کار تامین اجتماعی استان گیلان، مدیرکل تامین اجتماعی استان، ریاست کانون کارفرمایان گیلان و دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات گیلان حضور پیدا کردند.

در ابتدای این مراسم؛ الیاس گل‌پرست (رئیس انجمن صنفی مهندسین و متخصصین بهداشت حرفه‌ای استان گیلان) گفت: هدف از تاسیس انجمن صنفی مهندسی بهداشت حرفه‌ای، صیانت و سلامت نیروی کار است.

وی در ادامه ارتقای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در صنایع بومی چون برنج، چای، زیتون و شیلات و جنگلداری را از مهم‌ترین اهداف انجمن صنفی مهندسین و متخصصین بهداشت حرفه‌ای استان گیلان دانست.

گل‌پرست با بیان اینکه انجمن صنفی بهداشت حرفه‌ای گیلان به طور جد و مصرانه در راستای نیل به این اهداف گام برمی‌دارد، اظهار داشت: خوشبختانه در دو سال گذشته با کمک معاونت بهداشتی ما موفق شدیم در زمینه چای به این هدف دست پیدا کنیم و در تلاش هستیم که در سنوات آینده در تمامی محصولات بومی استان گیلان از همین متد پیروی و آن را در استان اجرایی کنیم.

رییس انجمن صنفی بهداشت حرفه‌ای گیلان در ادامه با اشاره به اینکه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است افزود؛ هرچه نیروی کار ایمن‌تر و آموزش دیده‌تر داشته باشیم قطعا سرمایه‌گذاری در امر تولید و کسب و کار خواهیم داشت و این یعنی یک امتیاز.

گل‌پرست در ادامه افزود: انجمن صنفی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار گیلان از سال ۹۸ شروع به فعالیت نموده است و تاکنون خدمات خوب و شایسته‌ای در بخش صنایع در خصوص ایمن کردن محیط کار و آموزش بهداشت و ایمنی به نیروی کار و همچنین کارشناسان این رشته ارائه داده است.

در ادامه این مراسم محسن محمدی (رئیس اداره طب کار تامین اجتماعی استان گیلان) اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی از دیر باز در زمینه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی محیط کار فعال بوده و در این راستا در سطح استان مشغول به خدمت‌رسانی در این بخش در خصوص حوادث ناشی از کار بوده است.

وی راه انداری خانه‌های بهداشت کارگری، را از مهم‌ترین این خدمات در واحدهای تولیدی و صنعتی عنوان کرد و افزود: آمارها نشان می‌دهد که سالانه ۲ میلیون و ۷۸ نفر بر اثر حادثه ناشی از کار، جان خود را از دست می‌دهند، علاوه بر این ۲ و ۴ دهم مرگ و میرهای ناشی از کار بر اثر بیماری ناشی از کار است و تعداد ۳۷ هزار کارگر بر اثر بیماری جان خود را از دست می‌دهند، به همین دلیل حفاظت از جان نیروی کار که مهم‌ترین سرمایه تولید و صنعت هستند برای سازمان تامین اجتماعی امری مهم و بی‌بدیل است.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی برای نیل به این هدف مهم حدود ۶۰ سال است که عضو اتحادیه بین المللی است که اهداف آن اتحادیه ارائه راهکارهای پیشگرانه برای حمایت از نیروی کار و جلوگیری از حوادث ناشی از کار است.

در ادامه سید ابوالفضل اشرف منصوری (ریاست کانون عالی کارگران کشور و رئیس انجمن صنفی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی محیط کار کشور) ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این انجمن صنفی در سطح کشور اظهار داشت: در حال حاضر ۱۶۰۰ انجمن صنفی در ایران فعالیت دارند که از این تعداد حدود ۸۵ انجمن صنفی مربوط به انجمن بهداشت حرفه‌ای و ایمنی محیط کار هستند.

وی با ذکر مطلب فوق افزود: کشور ایران در راستای تعدد انجمن صنفی بهداشت و ایمنی محیط کار جز کشورهای رده اول جهانی است و در یک دهه فعالیت این انجمن ما توانستیم این انجمن را به عنوان یکی از شرکای اجتماعی معرفی کنیم.

وی در ادامه خطاب به ریاست انجمن صنفی بهداشت حرفه‌ای گیلان افزود: اهداف شما در بحث بومی‌سازی دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در صنایع استان گیلان یک اقدام فوق العاده و بی‌بدیل است.

وی افزود: این اقدام در کلانشهرهایی مثل تهران انجام گرفته است و خیلی خوب است که در شهرهای بزرگ کشور نیز این‌اقدامات انجام بگیرد.

وی افزود: فارغ التحصیلان این رشته پس از آموزش‌های آکادمیک در دانشگاه نیاز است که بطور عملی نیز در این انجمن‌ها آموزشهای لازم را فرا بگیرند و به بازار کار در راستای رشته خود در واحدهای صنعتی و تولیدی معرفی شوند تا ضریب خطا در بحث بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار به صفر برسد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این رشته یک رشته نو و جدید است، گفت: فارغ التحصیلان این رشته باید در کارگاه‌های ثبت شده در تامین اجتماعی که حدود ۳ میلیون است مشغول به کار شوند.

وی افزود: طبق قانون برای هریک از این کارگاه‌های رسمی باید یک مسئول بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار داشته باشیم.

اشرف منصوری در ادامه افزود: در حال حاضر ما چهار هزار مسئول ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را به چهل هزار نفر رساندیم و از طریق کانون عالی کارگران بحث اشتغال این چهل هزار نفر را پیگیری می‌کنیم.

وی اولویت دیگر فارغ التحصیلان این رشته بعد از اشتغال را امنیت شغلی آن‌ها عنوان کرد و افزود: حمایت از امنیت شغلی این عزیزان از اهداف مهم کانون عالی کارگران است.

وی در ادامه با اشاره به فقر شدید اطلاع‌رسانی در این بخش گفت: متاسفانه در بحث اطلاع‌رسانی ایمنی کار به جامعه ما از فقر شدید رنج می‌بریم و اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی این مقوله به جامعه و مخاطبان بسیار کم است و این معضل ضربه جبران ناپذیری به جامعه کارگری زده است بطوریکه که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی هر ۱۵ ثانیه یک کارگر در جهان بر اثر حادثه ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهد و اگر در این خصوص اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی به نحو مطلوب انجام بگیرد این حوادث در جامعه‌ی کارگری کاهش پیدا می‌کند.

وی در خاتمه افزود: وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی، سازمان فنی و حرفه‌ای و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید برای بحث ایمنی و بهداشت حرفه‌ای کارگران و نیروی کار باید یک وحدت رویه داشته باشند تا از موازی کاری و سردرگمی دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای تا حد امکان جلوگیری و در نهایت باعث کاهش سوانح ناشی از کار و ببماری‌های شغلی شود.

در ادامه مراسم باقری (کارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان) ضمن قدردانی از خدمات انجمن صنفی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی محیط کار گفت: انجمن صنفی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی محیط کار گیلان که از سال ۹۸ در گیلان فعالیت خود را آغاز کرد خدمات خوبی در بحث آلاینده‌سنجی در واحدهای صنعتی و صنایع بومی گیلان از جمله صنعت چای انجام داده است و بازوی توانمند بهداشت در بخش‌های صنعتی بودند، نظارت‌های مستمر و استانداردسازی محیط کار از خدمات ارزنده این انجمن در سطح استان بوده است.

در ادامه محمدرسول سماکچی (رییس کانون کارفرمایان استان گیلان) ضمن ابراز خرسندی از عملکرد انجمن صنفی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار در استان گفت: مسئول ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نباید دستمزد خود را مستقیم از کارفرما دریافت کند چون این کار باعث این می‌شود تا استقلال خود را از دست بدهد مسئول ایمنی و بهداشت حرفه‌ای باید در اجرای وظایف خود مستقل باشند.

وی در خاتمه افزود: انجام بهداشت حرفه‌ای و ایمن کردن محیط کار نه تنها هزینه نیست بلکه یک فرصت برای تولید و بهره‌وری بیشتر است.

حسن ایزدی (دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات گیل) نیز نداشتن امنیت شغلی و مشکلات معیشتی را یکی از معضلات اساسی جامعه کارگری عنوان کرد و افزود: ما از دولت محترم و شورای عالی حقوق و دستمزد به لحاظ افزایش حقوق که به تازگی اعمال شد قدردانی می‌کنیم و قدردان زحمات این عزیزان هستیم ولی نداشتن امنیت شغلی متاسفانه همچنان جامعه مظلوم کارگری را رنج می‌دهد و خواسته ما از مسئولان این است که نسبت به این معضل هم از جامعه کارگری حمایت ویژه داشته باشند.

دبیر اجرایی خانه کارگر در ادامه با اشاره به اینکه ۵۴ درصد جمعیت استان گیلان از بیمه شدگان تامین اجتماعی و جامعه کارگری هستند، افزود: متاسفانه این حجم گسترده جامعه کارگری در استان فقط یک بیمارستان تامین اجتماعی در گیلان وجود دارد که خواسته ما از دولت، مجلس، و مسولان تامین اجتماعی این است که نسبت به افزایش تعداد بیمارستان‌های تامین اجتماعی در استان اقدامات موثر را انجام دهند.

وی در خاتمه افزود: استان‌های همجوار ما که جمعیت کارگری‌شان از ما کمتر است چندین‌ بیمارستان تامین اجتماعی دارند اما گیلان از کمبود بیمارستان همچنان رنج می‌برد.

همچنین علی حسین نژاد (مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان) در این مراسم از عملکرد انجمن صنفی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار قدردانی کرد و اظهار داشت: در بحث پیشگیری از حوادث ناشی از کار و ایمن‌سازی محیط کار و حمایت از سلامت نیروی کار انجمن صنفی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار نقش بسزایی دارد و قطعا تامین اجتماعی در انجام وظایف این انجمن در کنار آن‌ها خواهد بود و تا حد توان خود از فعالیت این صنف حمایت خواهد کرد.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.