ثبت نام

بیش از ۸۰ درصد معادن کشور فاقد مسئول ایمنی مستقل هستند

logo
ب

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: بررسی ها نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد معادن کشور که افزون بر ۲۵ نفر کارگر دارند، فاقد مسئول ایمنی مستقل هستند، درحالی که برابر با قانون ایمنی در معادن لزوم حضور مسئول ایمنی به صراحت قید شده است.
هرمز ناصرنیا روز جمعه به مناسبت آغاز هفته معدن (یکم تا هفتم خرداد ماه)در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: واقعیت این است که از نظر ایمنی در معادن کشور خیلی ضعیف فعالیت می شود لذا باید به اهمیت این موضوع توجه جدی صورت گیرد.

براساس ماده ۲ قانون ایمنی معادن که به تصویب شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده و توسط شورای وزیران ابلاغ شده است: ‘در کلیه معادن که دارای حداقل ۲۵ نفر کارگر باشند، می بایست یک نفر ذیصلاح به عنوان مسئول ایمنی و یک نفر به عنوان مسئول بهداشت حرفه ای به استناد آئین نامه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار تعیین شود.’

به گفته ناصرنیا، بررسی حوادث معدنی در کشور نشان می دهد، اغلب حوادث این بخش مربوط به کارگران بوده و عدم توجه به آموزش لازم برای آنها به استناد گزارشها مشخص است.

مطابق آمار منتشر شده، شمار معادن فعال کشور بیش از پنج هزار و ۴۰۰ معدن است که استانهای کرمان، یزد و اصفهان بیشترین سهم را در این ارتباط دارند.

گزارش مرکز آمار ایران برپایه اطلاعات جمع آوری شده در سال ۱۳۹۲ حاکی است، مجموع شاغلین معادن کشور در این سال ۹۴ هزار و ۶۴۰ نفر بودند که از این تعداد ۲۲ هزار و ۸۰۸ نفر کارگر ساده و ۲۶ هزار و ۲۵۸ نفر کارگر ماهر بودند.

همچنین در سال ۹۲ تعداد سه هزار و ۹۰۴ نفر تکنسین و پنج هزار و ۱۴۶ نفر مهندس در کنار ۲۰ هزار و ۹۴۶ نفر کارمند اداری به همراه ۱۵ هزار و ۵۷۹ نفر در بخش حمل ونقل فعالیت داشتند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: موضوع فعالیت یک نفر مسئول فنی و یک نفر مسئول ایمنی در معادن به عنوان یک مساله جدی از سوی این سازمان مطرح شده و اکنون ۷۵ درصد معادن کشور مسئول فنی دارند و بقیه فاقد آن هستند.

وی اضافه کرد: قرار بود در سال جاری تمام کارگران در بخش معدن تحت پوشش آموزش قرار گیرند و هیچیک از آنها بدون گواهی آموزشی، وارد معدن نشود اما این مهم با وجود تایید وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی در حد حرف باقی مانده است.

ناصر نیا اظهار امیدواری کرد: موضوع آموزش عمومی برای کلیه کارگران فعال در بخش معدن در سال ۱۳۹۵ تحقق یابد که این مساله می تواند در ارتقای سطح ایمنی در معادن نقش آفرین باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران به صراحت اعلام کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به رعایت اصول ایمنی و مهارت در معادن توجه جدی نمی کند و این سازمان هم مسئولیت اجرایی در این خصوص ندارد.

چندی پیش یک منبع آگاه در خانه معدن ایران اعلام کرد: تعداد حوادث ناشی از کار در معادن در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) از ۸۷۶ نفر به یکهزار و ۱۷۷ نفر در سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲) رسید.

مرکز آمار ایران در گزارش خود مربوط به سال ۱۳۹۲ آورده است: معادن کشور در این سال شاهد یکهزار و ۶۸۱ واقعه ثبت شده بودند که براثر آن یکهزار و ۷۷۹ نفر حادثه دیدند و براثر آن ۵۹ نفر فوت کردند، هفت نفر از کارافتاده کلی، ۳۹ نفر با نقص عضو مواجه شدند، ۵۳ نفر از کار افتاده جزیی و یکهزار و ۶۲۱ نفر بهبودی کامل پیدا کردند.

آمار مزبور نشان می دهد از مجموع ۵۹ نفر فوتی در سال ۹۲، معادن سنگ، شن و ماسه و غیره با سهم ۳۴ نفری بالغ بر ۵۷٫۶ درصد تلفات را داشتند و پس از آن معادن زغالسنگ خشک با ۱۴ نفر ۲۳٫۷ درصد افراد فوت شده را به خود اختصاص دادند.

ناصرنیا گفت: امروز در معادن سیستم اطلاع رسانی فعال شده که به محض واقعه منجر به فوت در معادن، بلافاصله بازرس و سربازرس به منظور تهیه گزارش به معدن مربوطه اعزام و جزئیات مربوطه طی گزارشی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه می شود.

به گفته وی، مطابق قانون کلیه کارگران از بعد ایمنی باید دارای پروانه مهارت فنی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشند اما این موضوع مغفول مانده و حوادث ثبت شده نیز نشان می دهد افراد حادثه دیده فاقد آموزش لازم و گواهی فنی بودند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ایران افزود: براساس گزارش مرکز آمار بیشترین تلفات انسانی در معادن در دوره مورد بررسی مربوط به معادن سنگ لاشه، تزئینی ، شن و ماسه بوده و این موضوع نشان می دهد که کارگران فعال در این بخش هیچگونه آموزش و دوره ای را طی نکرده اند و براثر فقدان اطلاعات با حوادث حین انجام کار مواجه می شوند.

براساس برآورد آماری سازمان جهانی کار، سالانه بیش از ۳۵۰ هزار نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می دهند و ۳۳۰ میلیون نفر نیز با آسیب و جراحت در اثر حوادث ناشی از کار مواجه می شوند.

منبع: ایرنا

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.