ثبت نام

زمان اقدام برای هدف شماره ۸ توسعه پایدار: كار شایسته برای همه

۰a4ee5a0-dd40-410e-8fc2-6b7eb1bb4dc7_20230805_103159

هدف شماره ۸ توسعه پایدار در خصوص کار شایسته برای همه، تنها هدف توسعه پایدارسازمان ملل متحد است که اهداف اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را گردهم می آورد. این هدف، دارای تاثیرات قابل توجهی بر تمامی اهداف دیگر دستور کار ۲۰۳۰ می باشد.

دنیای کار دستخوش تغییرات عمیقی است. خودروهای خودران، پهپادهای تحویل دهنده دارو، هوش مصنوعی مولد که خلاقیت انسان را افزایش می دهد، و گرمای بیش از حد کلان شهرها، بخش از این تغییرات هستند. این موارد، زمانی در قالب داستان های علمی تخیلی بودند، ولی اکنون نیروهای تکنولوژیکی، جمعیتی و مرتبط با تغییرات آب و هوایی هستند که شیوه کار ما را تغییر می دهند.

چیزی که ما نمی دانیم این است که این نیروها دنیای کار ما را به کدام سمت خواهند برد، به سمت بهتر شدن یا به سمت بدتر شدن. این عدم قطعیت، هر روز افزایش می یابد، زیرا شاهد تغییرات و چالش های شگرفی در زمان حاضر هستیم. نابرابری ها در حال رسیدن به سطوح بی سابقه ای هستند. رشد اشتغال جهانی در سال ۲۰۲۳، تنها ۱٫۰ درصد خواهد بود، که این رقم کمتر از نصف سال ۲۰۲۲ می باشد. پیش بینی می شود بیکاری جهانی با افزایشی در حدود سه میلیون در سال ۲۰۲۳، به ۲۰۸ میلیون نفر برسد. بحران هزینه های زندگی، افراد بیشتری را به سمت فقر سوق می دهد که فقر شغلی نیز افزون بر آن خواهد بود. آسیب پذیرترین کارگران شامل ۲۰۰ میلیون نفر می باشند که در فقر مطلق قرار داشته و دو میلیارد نفر دیگر نیز در اقتصاد غیر رسمی زندگی می کنند، جایی که اغلب فاقد حقوق قانونی یا حمایت اجتماعی هستند.

این تصویر جهانی، همچنین عدم تعادل جغرافیایی قابل توجهی را پنهان می کند. به عنوان مثال، در کشورهای کم درآمد، انتظار نمی رود که اشتغال در سال جاری، به سطح قبل از همه گیری بازگردد. در مناطقی که اکنون بیکاری کمتر از سطح قبل از بحران است، تحلیل ما نشان می‌دهد که این موضوع عمدتاً به دلیل تغییر در اقتصاد غیر رسمی است؛ که احتمالاً به جای حل مشکلات کارگران، مشکلات کارگران را به تعویق انداخته است.

 بنابراین، چه کاری می توان انجام داد؟ چگونه می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که این جریان‌های تغییر، ما را به آینده‌ای عادلانه‌تر، پایدارتر، مرفه‌تر و صلح‌آمیزتر می‌رسانند، همان گونه که کشورهای عضو سازمان ملل متحد در هنگام تصویب “دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار”، در سال ۲۰۱۵ به آن متعهد شدند؟ این یکی از سوالات کلیدی خواهد بود که در اجلاس مربوط به اهداف توسعه پایدار که در ماه سپتامبر در نیویورک برگزار می شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 اینجاست که هدف شماره ۸ توسعه پایدار، نقش مهمی ایفاء می نماید. هدف شماره ۸ توسعه پایدار، به دنبال رشد اقتصادی فراگیر و پایدار و نیز اشتغال کامل و مولد (به عبارت دیگر، کار شایسته برای همه) است. اما تاثیر آن فراتر از این است، زیرا تنها هدف شماره ۸ توسعه پایدار است که اهداف اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را گردهم می آورد. از این نظر، می‌توان آن را به ‌عنوان یک «هدف چند بعدی» در خصوص کل برنامه توسعه پایدار در نظر گرفت؛زیرا در صورت تحقق، تاثیر مثبتی بر سایر اهداف خواهد داشت.

مانند همه اهداف توسعه پایدار، تحقق هدف شماره ۸ توسعه پایدارنیز  مستلزم بازگرداندن اعتقاد به چندجانبه گرایی و همکاری جهانی است. در اقتصاد جهانی شده، نمی توان انتظار داشت که کشورهای در حال توسعه به تنهایی اقدام کنند. اگر می خواهیم تغییر عملی ایجاد کنیم، به همبستگی بین المللی نیاز داریم. ساختن سیستم های حمایت اجتماعی جهانی، یک نمونه بارز آن است. این سیستم ها می توانند فقر را کاهش داده، آسیب پذیری و نابرابری ها را کم کرده، و به مدیریت درگیری ها و تنش های اجتماعی کمک کنند. برای دستیابی به این هدف، کمک های بشردوستانه باید به گونه ای هدایت شوند که از سیستم های حمایت اجتماعی حمایت کرده و ظرفیت دولت ها را تقویت نمایند.

در دنیا کنونی، یک رویکرد دوباره سازماندهی شده و متوازن در خصوص جهانی شدن، به شدت مورد نیاز است. در حالی که نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه اتوماسیون باعث از دست رفتن مشاغل می شود، با این حال پیشرفت فناوری این مزیت را دارند که فرصت‌های شغلی جدیدی را در بازارهای نوظهور ایجاد کنند. اما باید اطمینان حاصل کنیم که مزایای آن در طول این زنجیره تامین، برای همه ملموس خواهد بود.

برای گردهم آوردن همه اجزای این رویکرد، باید سیاست‌ها و اقدامات شفاف و روشنی داشته باشیم و اطمینان حاصل کنیم که تحقق این موارد، منصفانه خواهند بود.

به همین دلیل است که سازمان بین المللی کار خواهان تشکیل یک ائتلاف جهانی برای عدالت اجتماعی است. این ائتلاف، کشورهای عضو سازمان بین المللی کار، سازمان ملل و سایر نهادهای چندجانبه، و همچنین موسسات مالی جهانی، بخش خصوصی، جامعه مدنی و سایر شرکا را گردهم خواهد آورد. این طیف گسترده که دربرگیرنده دیدگاه ها و تخصص های گوناگون است، کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود این سیاست ها منعکس کننده تمامی جنبه هایی (اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی) هستند که ما با آنها روبرو می باشیم

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.