ثبت نام

كنفرانس پیشگیری و مقابله با خشونت و آزار و اذیت در دنیای كار از طریق ایمنی و بهداشت شغلی

ilo hse work

این رویداد در تاریخ ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ در ساختمان مرکزی سازمان بین المللی کار (اتاق کنفرانس ۲) از ساعت ۹ الی ۱۷:۳۰ به وقت اروپای مرکزی برگزار می شود. هدف اصلی این کنفرانس، انتشار یافته‌ های پژوهشی و همچنین ترویج بحث میان نمایندگان دولت، شرکای اجتماعی و سایر ذینفعان در مورد مزایا، چالش ‌ها و شکاف‌ های پرداختن به خشونت و آزار و اذیت از طریق چارچوب ‌های ایمنی و بهداشت شغلی است.  

پیشینه

اصل عدم تحمل خشونت و آزار و اذیت در محیط کار، در مقاوله نامه شماره ۱۹۰ (۲۰۱۹) سازمان بین المللی کار و توصیه نامه همراه آن (شماره ۲۰۶) مورد اشاره قرار گرفته است. این اسناد، حق هر فرد برای داشتن یک محیط کاری عاری از خشونت و آزار را مشخص کرده و چارچوبی جامع را برای حذف، پیشگیری و واکنش در قبال این مسایل نشان می دهد.

سازمان بین‌المللی کار با حمایت کمیسیون اروپا و صندوق‌های بین‌المللی کار، برای حمایت از تلاش‌ کشورهای عضو جهت رسیدگی به خشونت و آزار و اذیت در دنیای کار، یک ابتکار تحقیقاتی مهمی را در دستور کار قرار داده است. این پروژه با بررسی نقش چارچوب ایمنی و بهداشت شغلی (OSH)، به مبارزه با خشونت و آزار و اذیت در محل کار می پردازد.  این پروژه به هم افزایی بین سیاست‌ های قانونی و ابزارهای عملی پرداخته و تاثیر آنها را بر تدوین استراتژی ‌های موثر در برابر این موضوع پیچیده ارزیابی می‌کند.

 دستاوردهای اصلی این پروژه شامل یک گزارش جهانی است که تحقیقات کتابخانه ای، تجزیه و تحلیل حقوقی و سیاستی از کشورهای منتخب، و همچنین مطالعات دقیق از هفت کشور را با هم ادغام می نماید. علاوه بر این، یک کنفرانس عالی نیز  مشخصات فوق، در ژانویه سال ۲۰۲۴ در مقر اصلی سازمان بین المللی کار واقع در ژنو، سوئیس، برگزار می شود. این رویداد با هدف انتشار یافته‌ های پژوهشی و نیز ترویج بحث میان نمایندگان دولت، شرکای اجتماعی و سایر ذینفعان در مورد مزایا، چالش‌ها و شکاف‌های پرداختن به خشونت و آزار و اذیت از طریق چارچوب‌های ایمنی و بهداشت شغلی برگزار می‌شود. این کنفرانس با حضور مقامات ملی  ایمنی و بهداشت شغلی، کارشناسان برجسته و اعضای دانشگاهی، بستری مناسبی را برای به اشتراک گذاشتن بینش ها و همچنین پیشبرد پاسخ های قانونی و سیاستی به خشونت و آزار و اذیت در محل کار ایجاد می کند.

اهداف

اهداف این کنفرانس عبارتند از:

ارایه و بحث در مورد یافته ها و توصیه های مربوط به این گزارش، با تاکید بر رویکردهای متنوع برای کاهش خشونت و آزار و اذیت در محل کار؛

تسهیل بحث های عمیق در مورد اهداف این گزارش جهت استفاده از استراتژی های ایمنی و بهداشت شغلی به منظور پیشگیری و ارایه واکنش مناسب؛

ارایه یک نشست تعاملی برای ارکان سازمان بین المللی کار، کارشناسان و دانشگاهیان جهت تبادل دانش و بررسی مسیرهای آینده در مقابله با خشونت و آزار در محل کار از طریق ایمنی و بهداشت شغلی و نیز مکانیسم های دیگر.

انتظارات

پس از برگزاری این کنفرانس، شرکت کنندگان باید :

درک بهتری از پیشرفت‌ها، چالش‌ها و فرصت‌ها مربوط به رسیدگی به خشونت و آزار و اذیت در محل کار را از طریق چارچوب‌های ایمنی و بهداشت شغلی به دست آورند.

– حوزه های بالقوه برای تحقیقات و ابتکارات آتی بر اساس گفتمان کنفرانس، با تمرکز بر راهبردهای ایمنی و بهداشت شغلی جهت جلوگیری از خشونت و آزار و اذیت در محل کار را شناسایی نمایند.

شرکت کنندگان پیشنهادی

این کنفرانس متشکل از شرکت کنندگان متنوعی می باشد، از جمله:

سیاست گذاران ملی و مقامات ایمنی و بهداشت شغلی: برای به دست آوردن بینش های مربوط به این پروژه، به اشتراک گذاری تجربیات و همچنین به دست آوردن ورودی های سیاست گذاری؛

 شرکای اجتماعی: برای گفتگو در مورد یافته ها، به ویژه از دیدگاه های ملی، و تاثیرگذاری بر مسیرهای تحقیق آینده؛

کارمندان سازمان بین المللی کار و نمایندگان کمیسیون اروپا: برای مشخص کردن نیازهای بیشتر جهت انجام اقدامات و تحقیقات بیشتر.

–  جامعه دانشگاهی و متخصص: به اشتراک گذاشتن بینش ها، کمک به مجموعه دانش در مورد اثربخشی و ارتباط با چارچوب های قانونی.

 این کنفرانس به صورت ترکیبی برگزار خواهد شد. زبان های ارایه شده در این کنفرانس انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی خواهد بود که به صورت ترجمه همزمان می باشد. مستندات، دستور کارها، یادداشت ها و مطالب مرتبط، از جمله گزارش ها و خلاصه های اجرایی، به صورت الکترونیکی برای شرکت کنندگان تایید شده به اشتراک گذاشته خواهد شد.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.