ثبت نام

منطقه خاور میانه و شمال آفریقا (MENA) می تواند تا سال ۲۰۵۰ ، بالغ بر ۱۰ میلیون شغل جدید از طریق كربن زدایی و رشد صنعتی سبز ایجاد نماید.

۸۰۴۱۶۶۸۴-f4c7-446f-9f70-3ce96e066d0e_20231204_132127

سازمان بین المللی کار (ILO) و بانک توسعه اسلامی (ISDB) در اجلاس کاپ ۲۸ (COP28) از اولین مطالعه تحقیقی خود در مورد سناریوهای مربوط به سیاست های قوی توسعه صنعتی و اقلیمی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA)، رونمایی کردند.

تحقیق صورت گرفته توسط سازمان بین المللی کار (ILO) و بانک توسعه اسلامی(ISDB) ، اولین تحقیق در نوع خود می باشد که برآورد نموده است منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) می تواند در کمتر از سه دهه و از طریق سیاست های قوی توسعه صنعتی و اقلیمی، بالغ بر ۱۰ میلیون شغل جدید را ایجاد کرده و تولید ناخالص داخلی را به ۷٫۲ درصد و اشتغال را به ۵٫۳ درصد افزایش دهد.

این گزارش تحقیقی که تحت عنوان «تاثیرات اجتماعی و اشتغال مربوط به سناریوهای کربن زدایی و رشد صنعتی سبز برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا» منتشر شده است، در اجلاس اخیر کاپ ۲۸ دبی در غرفه “گذار عادلانه سازمان بین المللی کار” ارایه شده است. این گزارش خاطر نشان می سازد که دستیابی به چنین نتایجی مستلزم اتخاذ سیاست ‌های صنعتی قوی، مرتبط ساختن اقلیم به سیاست‌ های توسعه و سرمایه‌گذاری بیشتر در تاب‌آوری اقلیمی، نمک‌زدایی آب به شیوه سبز، احیای جنگل‌ها و مدیریت پسماند می باشد.

چنین سناریوی انعطاف‌پذیری همچنین بر سیاست‌ های قوی با هدف دستیابی به یک گذار عادلانه به سمت یک اقتصاد سبز تکیه دارد، به گونه‌ای که تا حد امکان منصفانه و فراگیر برای همه افراد ذینفع بوده و فرصت‌های کاری شایسته ای را ایجاد کند، بدون اینکه کسی را نادیده بگیرد (گذار عادلانه). همچنین متکی بر سرمایه گذاری در خصوص حمایت اجتماعی، نیروی انسانی، کارگران غیر ماهر و کم درآمد می باشد.

یافته های اصلی گزارش

این گزارش که توسط کمبریج اکونومتریکس برای سازمان بین المللی کار و بانک توسعه اسلامی تهیه شده است، تاثیرات اقتصادی-اجتماعی و اشتغال ناشی از سیاست های ملی و جهانی اقلیمی در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا را مشخص می کند.سناریوی اول شامل یک سناریوی انتشار خالص صفر جهانی است که در آن کشورهای این منطقه در گذار انرژی به صورت منفعل باقی مانده و ممکن است در مقایسه با خط پایه فعلی، با ضررهای رفاهی مواجه شوند. سناریوی دوم نشان می دهد که کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا می توانند به طور فعال در گذار انرژی شرکت کرده و دستاوردهای قابل توجهی را در زمینه مشاغل و تولید ناخالص داخلی به دست آورند.

سومین سناریو که یک سناریوی ایده‌ آل است و می تواند منجر به بازار کار و نتایج اقتصادی-اجتماعی بهینه شده و در کمتر از سه دهه، بالغ بر ۱۰ میلیون شغل جدید را ایجاد و تولید ناخالص داخلی را به ۷٫۲ درصد و اشتغال را به ۵٫۳ درصد افزایش دهد، نیازمند اتخاذ سیاست ‌های قوی صنعتی در زمینه هیدروژن سبز، انرژی خورشیدی و تحرک الکتریکی می باشد. این سیاست ها با سیاست‌ های مربوط به گذار ترکیب می‌ شوند تا ارتقاء مهارت‌ ها، بازآموزی و نیز آموزش مهارت‌های مورد نیاز برای جوانان در فناوری‌های جدید کم کربن را فراهم نمایند. علاوه بر این، کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، سیاست های اقلیمی را با سیاست‌های مربوط به توسعه مرتبط کرده و بیشتر در تاب‌آوری اقلیمی، نمک‌زدایی آب به شیوه سبز، احیای جنگل‌ها و مدیریت پسماند سرمایه‌گذاری خواهند کرد. این سناریوی انعطاف‌پذیر، متکی بر سیاست‌های قوی در زمینه گذار عادلانه می باشد که سرمایه‌گذاری در زمینه حمایت اجتماعی، نیروی انسانی و کارگران غیر ماهر و کم درآمد را نیز مورد هدف قرار می دهد.

این گزارش با کمک مالی سازمان بین المللی کار و بانک توسعه اسلامی تهیه شده و شرایط مربوط به کنوانسیون سازمان ملل در مورد تغییرات اقلیمی (UNFCCC) و همچنین دولت های منطقه ای را مد نظر قرار داده است.

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور

کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی،ایمنی و بهداشت کار کشور | Iranian HSE NGO

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.